Virussjukdomar hos fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av Perikles
    Hallå, har du haft samma problem? Fiskar som ruttnar bort? Och Furan har hjälpt????
    Jag har haft samma sak pa Pelvichachromis subocellatus. Jag dodade alla fiskar i akvariet, tomde det och lat det torka. Jag brydde mig inte om ifal det var "overkill" eftersom att det var sa ohyggligt ackligt + att jag inte vill fa det i andra akvarier (vilket jag tror att jag lyckades med).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag har haft samma sak pa Pelvichachromis subocellatus. Jag dodade alla fiskar i akvariet, tomde det och lat det torka. Jag brydde mig inte om ifal det var "overkill" eftersom att det var sa ohyggligt ackligt + att jag inte vill fa det i andra akvarier (vilket jag tror att jag lyckades med).
      Hmmm!

      Har haft lite samma problem med alla(nästan)jaguarynglen döda.
      Detta är från 3 kullar.

      Har märkt symptom med munsår ni skriver om på min Jaguarhona.
      Tillsatte 2 dl vanlig salt till 700 l och det verkar redan som det blivit bättre.

      Kanske man också skulle tillsätta motsvarande mängd till yngelkaret(80 l)?

      Tacksam för svar

      Håkan

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #33
        Ursprungligen postat av Muhni
        Hmmm!

        Har haft lite samma problem med alla(nästan)jaguarynglen döda.
        Detta är från 3 kullar.

        Har märkt symptom med munsår ni skriver om på min Jaguarhona.
        Tillsatte 2 dl vanlig salt till 700 l och det verkar redan som det blivit bättre.

        Kanske man också skulle tillsätta motsvarande mängd till yngelkaret(80 l)?

        Tacksam för svar

        Håkan
        Jag tror att detta främst är ett problem där vattenverken släpper ut kalk och ph-högt vatten som t.ex Öland, där jag bor. Bakterien Columnaris trivs förträffligt i detta vatten. I början på denna tråd så ger Mike Norén goda råd om hur man skall behandla Columnaris. I ditt fall skulle jag avvakta med medicinska åtgärder, men lite salt i yngelakvariet gör ingen skada. 2-3 matskedar vid vattenbyte.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #34
          Det är ingen tvekan om att det är en bakterieinfektion, men _vilken_ bakterie vet jag inte. Lösningen är antibiotika, men _vilken_ antibiotika vet jag inte.

          Svårt angripna fiskar som den på bilden kommer aldrig att bli helt bra: avliva. Eventuellt kan du testa dubbel/trippeldoser av olika antibiotika på dem innan du avlivar dem, bara för att se om det biter.
          Svagt angripna fiskar kan bli bra: isolera och testa olika antibiotika.

          Det finns dock gott om multiresistenta fiskpatogener, så det är inte säkert du hittar nåt som biter.

          Jag nämnde att du inte bör sticka handen i akvariet om du har sår på händerna, va?

          Flera av de andra möjligheterna förutom columnaris är opportunistiska bakterier som blir problem i höga tätheter (t.ex. Aeromonas): lösningen är lägre belastning, tätare vattenbyten och gärna UV. Har du tillgång till formalin så kan du utplåna nästan alla oskyddade bakterier i akvariet utan att döda växter & fisk genom att tillsätta formalin till 25 ppm formalinhalt i akvariet; det motsvarar 2.5 ml 36%ig stamlösning av formalin till 100 liter vatten. Formalin bryts snabbt ned så tillsätt nytt formalin efter tre dagar, upprepa tre gånger. Formalin dödar också filterbakterier samt snäckor, men räkor är tåligare än fisk.

          Har du ingen värdefull/svårersatt fisk i akvariet så bör du fundra på om det verkligen är värt kostnaden i tid, ork och pengar att försöka hitta ett botemedel. I sista hand finns nämligen alltid "take off and nuke the entire site from orbit" alternativet som Ola föreslog: riv hela akvariet, avliva all fisken, släng växterna, tvätta allt noggrant, gärna med klorin (skölj väl), låt allt torka _grundligt_. Starta om.

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #35
            I det värst drabbade yngelkaret där ca 25 yngel av diverse Tropheus dött har jag den senaste månaden kört aktivt kol i Eheimfiltret. Ingen fisk har under denna tid drabbats av "ruttnande-huvet-sjukan". Men, luttrad som man är så är det inte dax att börja skåla i Champagne ännu. Jag har även beställt ett UV-filter till det andra karet, vill pröva lite olika lösningar för att se vilket som är den mest tillförlitliga och ekonomiska. Förresten hur länge är aktivt kol aktivt? När måste man byta? Har hört att det tar slut efter 6 veckor, stämmer det?
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #36
              Aktivt kol är aktivt i max en vecka i ett normallastat akvarium.

              Kommentar

              • Håknil
                Användare
                • december 2005
                • 484

                #37
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Det är ingen tvekan om att det är en bakterieinfektion, men _vilken_ bakterie vet jag inte. Lösningen är antibiotika, men _vilken_ antibiotika vet jag inte.

                Svårt angripna fiskar som den på bilden kommer aldrig att bli helt bra: avliva. Eventuellt kan du testa dubbel/trippeldoser av olika antibiotika på dem innan du avlivar dem, bara för att se om det biter.
                Svagt angripna fiskar kan bli bra: isolera och testa olika antibiotika.

                Det finns dock gott om multiresistenta fiskpatogener, så det är inte säkert du hittar nåt som biter.

                Jag nämnde att du inte bör sticka handen i akvariet om du har sår på händerna, va?

                Flera av de andra möjligheterna förutom columnaris är opportunistiska bakterier som blir problem i höga tätheter (t.ex. Aeromonas): lösningen är lägre belastning, tätare vattenbyten och gärna UV. Har du tillgång till formalin så kan du utplåna nästan alla oskyddade bakterier i akvariet utan att döda växter & fisk genom att tillsätta formalin till 25 ppm formalinhalt i akvariet; det motsvarar 2.5 ml 36%ig stamlösning av formalin till 100 liter vatten. Formalin bryts snabbt ned så tillsätt nytt formalin efter tre dagar, upprepa tre gånger. Formalin dödar också filterbakterier samt snäckor, men räkor är tåligare än fisk.

                Har du ingen värdefull/svårersatt fisk i akvariet så bör du fundra på om det verkligen är värt kostnaden i tid, ork och pengar att försöka hitta ett botemedel. I sista hand finns nämligen alltid "take off and nuke the entire site from orbit" alternativet som Ola föreslog: riv hela akvariet, avliva all fisken, släng växterna, tvätta allt noggrant, gärna med klorin (skölj väl), låt allt torka _grundligt_. Starta om.
                Du tror inte att det ödmjuka förslaget jag hade
                att tillsätta mycket salt?kan va nåt.

                Mvh

                Håkan

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #38
                  Ursprungligen postat av Muhni
                  Du tror inte att det ödmjuka förslaget jag hade
                  att tillsätta mycket salt?kan va nåt.
                  Han hade väl provat det, eller har jag läst fel?

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Han hade väl provat det, eller har jag läst fel?
                    Prova salt, det finns inget som säger att du har drabbats av samma skit som jag. Tvärtom, du säger ju att jaguarhonan blev bättre med lite salt. Jag har fått något betydligt aggresivare.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #40
                      Flera av de andra möjligheterna förutom columnaris är opportunistiska bakterier som blir problem i höga tätheter (t.ex. Aeromonas): lösningen är lägre belastning, tätare vattenbyten och gärna UV. Har du tillgång till formalin så kan du utplåna nästan alla oskyddade bakterier i akvariet utan att döda växter & fisk genom att tillsätta formalin till 25 ppm formalinhalt i akvariet; det motsvarar 2.5 ml 36%ig stamlösning av formalin till 100 liter vatten. Formalin bryts snabbt ned så tillsätt nytt formalin efter tre dagar, upprepa tre gånger. Formalin dödar också filterbakterier samt snäckor, men räkor är tåligare än fisk.

                      ja ska du använda formalin tänk på att det är cancerframkallande, så var försiktig. mvh janne

                      Kommentar

                      • MightyMike
                        Användare
                        • september 2006
                        • 19

                        #41
                        Hmm... Jag lider med dig. Trist med bakteriesjukdomar. Jag hade liknande i mitt akvarium för 3 år sedan. Jag var tvungen att avliva fiskarna, inget hjälpte.

                        3år gick och jag svor att aldrig ha akvarium igen.

                        Jag har akvarium idag igen sedan 4v tillbaka. Men nu blev jag påmind på nytt om fisksjukdomar. Hoppas det löser sig för dig!

                        Jag har inte fler råd att ge än du redan fått.

                        Lycka till!

                        /Micke

                        Kommentar

                        • Håknil
                          Användare
                          • december 2005
                          • 484

                          #42
                          Munsår

                          hej

                          Det har skrivits en del om virussjukdomar på denna tråd.
                          Någon har erfarenhet av att det börjar med något konstigt
                          munsår.

                          Mina ständigt lekande Jaguarer har råkat ut för detta!
                          Hos hanen börjar det rent se lite otäckt ut.

                          I öv. ser fiskarna väldigt pigga ut och det ständiga lekbeteendet
                          kvarstår.

                          Tidigare tillsatte jag 2-3 dl vanlig salt och det tenderade då att
                          bli lite bättre.

                          När jag kommer hem efter helgen har problemen igen ökat.
                          Fiskarna har dock farit fram som veritabla caterpillers,dvs.
                          grävt som tokar.

                          Jag har ganska grovt grus i mitt akvarium(3-8 mm)och undrar
                          nu om det kan vara rent mekanisk nötning hos jaggorna det är
                          fråga om?

                          Ingen fisk av de andra arterna jag håller(tetracantha,salvini)
                          har angripits.

                          Tacksam för svar och kommentarer

                          Håkan

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #43
                            Ursprungligen postat av Muhni
                            hej

                            Det har skrivits en del om virussjukdomar på denna tråd.
                            Någon har erfarenhet av att det börjar med något konstigt
                            munsår.

                            Mina ständigt lekande Jaguarer har råkat ut för detta!
                            Hos hanen börjar det rent se lite otäckt ut.

                            I öv. ser fiskarna väldigt pigga ut och det ständiga lekbeteendet
                            kvarstår.

                            Tidigare tillsatte jag 2-3 dl vanlig salt och det tenderade då att
                            bli lite bättre.

                            När jag kommer hem efter helgen har problemen igen ökat.
                            Fiskarna har dock farit fram som veritabla caterpillers,dvs.
                            grävt som tokar.

                            Jag har ganska grovt grus i mitt akvarium(3-8 mm)och undrar
                            nu om det kan vara rent mekanisk nötning hos jaggorna det är
                            fråga om?

                            Ingen fisk av de andra arterna jag håller(tetracantha,salvini)
                            har angripits.

                            Tacksam för svar och kommentarer

                            Håkan
                            Ta ett foto på firren och lägg på någon plats som du kan länka till, problem med det? Skicka den till mig på www.info@akvariekultur.se så kan jag hjälpa dig och lägga upp den. Samt tala om det är samma skit som jag har haft. Det verkar f.ö ganska lugnt sen jag började filtrera med aktivt kol.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Håknil
                              Användare
                              • december 2005
                              • 484

                              #44
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Ta ett foto på firren och lägg på någon plats som du kan länka till, problem med det? Skicka den till mig på www.info@akvariekultur.se så kan jag hjälpa dig och lägga upp den. Samt tala om det är samma skit som jag har haft. Det verkar f.ö ganska lugnt sen jag började filtrera med aktivt kol.
                              Tack för svaret och tipsen.

                              Det där med kol har jag kört med förut.Värt att prova igen.
                              Du petar ner det i filterburken eller?

                              Skall försöka fånga nån bild på hur det ser ut.Skickar i så fall
                              till ovanstående.

                              Än en gång tack

                              Håkan

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • december 2005
                                • 658

                                #45
                                Jag lägger kolet i en eller två damstrumpor, knävarianten, och knyter ihop, lägger i Eheimfiltret längs ner.
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...