Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plåtis
    Användare
    • juni 2002
    • 212

    A.Viejatans honna har ett svart sträck på undersidan av kroppen. från munen och ut med magen. Finns bra bilder i boken Dwarf cichlids Av Horst Linke & Wolfgang Staeck
    Lasse.H

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
      Läste någonstans någongång att man kunde skilja arterna åt genom att viejatans ryggfenas främre fenstrålar ska vara svarta men inte Macmasterins.
      På bild googling kan man se båda varianterna, fast blandat så klart.
      Kollade i Römers "Cichlid Atlas I". Både Viejita och Macmasteri har svarta främre fenstrålar i ryggfenan på de foton han har på bägge arterna. (De flesta Apisto arter har faktiskt det)

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        Ursprungligen postat av plåtis
        A.Viejatans honna har ett svart sträck på undersidan av kroppen. från munen och ut med magen. Finns bra bilder i boken Dwarf cichlids Av Horst Linke & Wolfgang Staeck
        Perfekt! Jag läste det också nu i Cichlid Atlas I, Römer fokuserar mer på sidolinjen och "caudal spot". Jag kollade också i Koslowskis "Die Buntbarshe der neuen Welt" och han nämner också Viejita honornas svarta streck från munnen till bukfenorna. Och det finns också en bra bild som illustrerar det.
        Så det är ju ett bra sätt att åtminstone skilja Viejita honor från Macmasteri honor.

        Försökte se någon antydan till ett sådant streck på ovannämnda fiskar (honan) men jag kan inte se någon antydan till ett sådant. Så det stärker väl troligen hypotesen att det är Macmasteri det är frågan om.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av Pelle
          Kollade i Römers "Cichlid Atlas I". Både Viejita och Macmasteri har svarta främre fenstrålar i ryggfenan på de foton han har på bägge arterna. (De flesta Apisto arter har faktiskt det)
          "Säker källa" säger att även om Römers bok är den bästa att tillgå så innehåller den en hel del felindentifierad fisk. Det vet du säkert redan, men lite extra info skadar inte.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            "Säker källa" säger att även om Römers bok är den bästa att tillgå så innehåller den en hel del felindentifierad fisk. Det vet du säkert redan, men lite extra info skadar inte.
            Jo, jag är medveten om problemen med Römers bilder. Det är verkligen synd att det har insmugit sig så många fel i den boken. Hoppas att felen kan åtgärdas vid en eventuell nyutgåva.
            Vissa fel är helt uppenbara, och borde inte kunnat hända. Till exempel så har bilder på en Pertensis liknande art lagts till beskrivningen av A.Pulchra, (som är en art tillhörande Agassizi-komplexet)

            Jag har en lång lista med korrigeringar som jag har fått från Mike Wise, (han gjorde ju översättningen från Tyska till Engelska). Han har en hel del avvikande åsikter om bildvalen och identifieringarna i boken.

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • januari 2013
              • 318

              Ursprungligen postat av Pelle
              Perfekt! Jag läste det också nu i Cichlid Atlas I, Römer fokuserar mer på sidolinjen och "caudal spot". Jag kollade också i Koslowskis "Die Buntbarshe der neuen Welt" och han nämner också Viejita honornas svarta streck från munnen till bukfenorna. Och det finns också en bra bild som illustrerar det.
              Så det är ju ett bra sätt att åtminstone skilja Viejita honor från Macmasteri honor.

              Försökte se någon antydan till ett sådant streck på ovannämnda fiskar (honan) men jag kan inte se någon antydan till ett sådant. Så det stärker väl troligen hypotesen att det är Macmasteri det är frågan om.
              Nej, finns inget sådant streck på min honna. Dessutom har jag tänkt efter
              lite och faktiskt var en annan fisk märkt Macmasteri, och den såg nog vid närmare efter tanke ut som hongsloi med högre kropp, denna hade dock inte färgat ut alls.

              Kan ju faktiskt vara så att jag köpt den som Macmasteri bara att personalen
              förväxlat lapparna.
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                Tog ett foto from boken Koslowskis "Die Buntbarshe der neuen Welt", honan med Viejita strecket. Bara för att visa vad vi diskuterar.
                Mycket unik färgteckning hos apistohonor, och en bra identifierings möjlighet.





                Ett par bilder som illustrerar skillnaden på sidolinjen mellan Macmasteri och Viejita hanarnas sidolinje.

                Notera att Viejita hanens linje är ganska jämn och obruten och smalare än Macmasteri hanens linje. (Bortse från att färgen är ljusare. Det är ovidkommande. Sinnestämningen påverkar de svarta markeringarnas intensitet).



                Macmasteri hanens linje förfaller mer sönderbruten och oregelbunden. Den är också högre än Viejita hanens.

                Senast redigerad av Pelle; 25 februari 2010, 00:16.

                Kommentar

                • Marcus Karlsten
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 318

                  Ursprungligen postat av Pelle
                  Tog ett foto from boken Koslowskis "Die Buntbarshe der neuen Welt", honan med Viejita strecket. Bara för att visa vad vi diskuterar.
                  Mycket unik färgteckning hos apistohonor, och en bra identifierings möjlighet.





                  Ett par bilder som illustrerar skillnaden på sidolinjen mellan Macmasteri och Viejita hanarnas sidolinje.

                  Notera att Viejita hanens linje är ganska jämn och obruten och smalare än Macmasteri hanens linje. (Bortse från att färgen är ljusare. Det är ovidkommande. Sinnestämningen påverkar de svarta markeringarnas intensitet).



                  Macmasteri hanens linje förfaller mer sönderbruten och oregelbunden. Den är också högre än Viejita hanens.

                  http://i730.photobucket.com/albums/w...u/DSC08423.jpg
                  Det var intressant efter att ha sett ovan bild på honnan backar jag från
                  mitt tidigare inlägg, min honna har ett sådant streck men det slutar vid gäl locken och går inte ändan fram till munnen. Inte så lätt att ta en bild på under sidan.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 387

                    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                    Det var intressant efter att ha sett ovan bild på honnan backar jag från
                    mitt tidigare inlägg, min honna har ett sådant streck men det slutar vid gäl locken och går inte ändan fram till munnen. Inte så lätt att ta en bild på under sidan.
                    Jag gissar fortfarande på Macmasteri, och jag har inte mer att bidra med i "identifieringsdebatten". Hoppas att mitt bidrag har varit till någon slags hjälp.
                    Senast redigerad av Pelle; 25 februari 2010, 23:20.

                    Kommentar

                    • Marcus Karlsten
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 318

                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Jag gissar fortfarande på Macmasteri, och jag har inte mer att bidra med i "identifieringsdebatten". Hoppas att mitt bidrag har varit till någon slags hjälp.
                      Japp då säjer vi Macmasteri tills någon säjer
                      något annat.
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        Notera hur bra hanen hjälper till med yngelvården, inte så vanligt hos Ap.

                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • GöranE
                          Användare
                          • februari 2009
                          • 334

                          Såg till min förvåning att mina Ap. Pandurini har lekbestyr för sig.. Ett par går (som det var tänkt temporärt) ensamna i ett 30 liters med mycket växter och några krukskärvor som nu fungerar som bo för honan. Skall bli kul att se om dom lyckas dra upp några yngel iom att dom är ensamma i karet.
                          Vad brukar ni mata era småttingar med??
                          Jordätare är det som gäller..

                          Kommentar

                          • Marcus Karlsten
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 318

                            Ursprungligen postat av GöranE
                            Såg till min förvåning att mina Ap. Pandurini har lekbestyr för sig.. Ett par går (som det var tänkt temporärt) ensamna i ett 30 liters med mycket växter och några krukskärvor som nu fungerar som bo för honan. Skall bli kul att se om dom lyckas dra upp några yngel iom att dom är ensamma i karet.
                            Vad brukar ni mata era småttingar med??
                            Artemia är förstås toppen, om man har lust att greja med det.
                            www.marcuskarlsten.se
                            -www.mobelspecialen.se-

                            Kommentar

                            • plåtis
                              Användare
                              • juni 2002
                              • 212

                              c90368 din hanne får mig att tänka på punkaren Johny Rothen i sex pistols med den röda färgen
                              Lasse.H

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Äntligen, har fått lek på mina Macmasteri, såg att honan var rätt vaksam över en "rot grotta" jag har, fick lysa in med ficklampan och visst där satt de fullt med rom i taket.

                                En mycket bra avslutning för detta akvariet som snart skall bli Tanganyika!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...