Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Även jag har dessa, MYCKET fina när dom vuxit till sig. Min hane har fått ett ryggsegel som heter duga nu, grann som få när han visar upp sig.

    Apropå två honor så vete fasen om de kommer hålla i 60 Liter, då får du ha BRA med gömställen, iaf om din är lika aggresiv som min är.
    Då kör jag med den uppsätningen jag har nu i karet och hoppas på att det är en hane och en hona. Grymt fin hane på bild.

    Kommentar

    • mantis777
      Användare
      • oktober 2008
      • 204

      Hej
      Har ramlat in på Apistogramma. Har precis startat upp ett 100 l som jag inrett med rådasand, rötter och växter. Det lutar åt A. Viejita tillsammans med corydoras Sterbai och rosentetror. Men, nu till min stora fråga. Hur tycker ni jag ska göra med vattnet. Har köpt ekbarksextrakt för att sänka pH´t. Efter att jag haft i det idag så ligger pH på ca 6-7 och kH på ca 6-7 också. Ska mäta varje dag tänkte jag i en vecka för att se vad som händer. Men behöver jag göra ett vatten byte varje gång jag har i ekbarksextrakt? Ska jag vid vattenbyte först sänka pH i en hink och sen hälla i? Hur gör ni?
      Bifogar en bild. Något "smutsigt" i vattnet fortfarande.
      Mvh
      /Calle
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

      Kommentar

      • mantis777
        Användare
        • oktober 2008
        • 204

        Ingen som har eller har haft Apistog. som vill dela med sig av lite tips eller svara på mina frågor?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Inget akvarium för tillfället...

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          Ursprungligen postat av mantis777
          Hej
          Men behöver jag göra ett vatten byte varje gång jag har i ekbarksextrakt? Ska jag vid vattenbyte först sänka pH i en hink och sen hälla i? Hur gör ni?
          Bifogar en bild. Något "smutsigt" i vattnet fortfarande.
          Mvh
          /Calle
          Hej
          När jag använt ekbarksextrakt har jag blandat i hink vid vattenbyte. Tror inte du ska hälla extrakt direkt i, utan gör likadant varje vattenbyte. Har för mig att jag brukade ta 1 ml till 20 l vatten.
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            Ursprungligen postat av mantis777
            Hej
            Har ramlat in på Apistogramma. Har precis startat upp ett 100 l som jag inrett med rådasand, rötter och växter. Det lutar åt A. Viejita tillsammans med corydoras Sterbai och rosentetror. Men, nu till min stora fråga. Hur tycker ni jag ska göra med vattnet. Har köpt ekbarksextrakt för att sänka pH´t. Efter att jag haft i det idag så ligger pH på ca 6-7 och kH på ca 6-7 också. Ska mäta varje dag tänkte jag i en vecka för att se vad som händer. Men behöver jag göra ett vatten byte varje gång jag har i ekbarksextrakt? Ska jag vid vattenbyte först sänka pH i en hink och sen hälla i? Hur gör ni?
            Bifogar en bild. Något "smutsigt" i vattnet fortfarande.
            Mvh
            /Calle
            Akvariet ser som sagt var extremt nystartat ut. Tyvärr så är min erfarenhet att det är mycket svårt att stabilisera ett pH värde i ett nystartat kar.

            Mitt råd är att skicka i några tåliga Ap som får gå in karet utan att dribbla med pH värdet. Efter 3-6 månader när det är inkört så kan du börja påverka pH värdet nedåt.

            Ja, jag vet att det är tråkigt, men tyvärr sant.
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Jag håller med Maths. Även om man brukar säga att bakteriefloran är uppe efter 4-5 veckor så tar det i min värld längre tid innan karet är stabilt och ska du justera pH skadar det inte om det är stabilt. Du kan ju fundera på torvpellets också. Sedan kan du också fundera på hur viktigt pH är för dessa fiskar. Jag vet inte men i väldigt många fall trivs fisken väldigt bra i de flesta vatten.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • mantis777
                Användare
                • oktober 2008
                • 204

                Tack för tipsen. Har en liten lysrörsfråga också. Just nu sitter det ett Sun-Glo i men i min mening blir det alldeles för gult ljus. Provade ett Power-Glo men det blev alldeles för blått ljus. Vad tycker ni jag ska ha för rör till mitt akvarium. Ni ser på bilden hur det ser ut med rötter och växter. Vattnet är nu något brunt. Hat just nu Apistogramma Viejita och C. Sterbai.
                Senast redigerad av mantis777; 10 oktober 2010, 12:19.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                Inget akvarium för tillfället...

                Kommentar

                • mantis777
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 204

                  Ursprungligen postat av mantis777
                  Tack för tipsen. Har en liten lysrörsfråga också. Just nu sitter det ett Sun-Glo i men i min mening blir det alldeles för gult ljus. Provade ett Power-Glo men det blev alldeles för blått ljus. Vad tycker ni jag ska ha för rör till mitt akvarium. Ni ser på bilden hur det ser ut med rötter och växter. Vattnet är nu något brunt. Hat just nu Apistogramma Viejita och C. Sterbai.
                  Blev ett Sera Tropic sun. Virade aluminiumfolie runt på ett par ställen för att få lite skuggeffekt. Blev bra men vet någon om det är skadefritt för röret att göra så?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                  Inget akvarium för tillfället...

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • september 2008
                    • 512

                    Ursprungligen postat av mantis777
                    Blev ett Sera Tropic sun. Virade aluminiumfolie runt på ett par ställen för att få lite skuggeffekt. Blev bra men vet någon om det är skadefritt för röret att göra så?
                    Det är inga problem att göra så.

                    Kommentar

                    • Marcus Karlsten
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 318

                      Dax att plocka löv av ek och bok, särskilt en så här fin dag.
                      Själv plockar jag de eklöven från någon slags parkek med
                      spetsiga löv.
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

                      Kommentar

                      • mantis777
                        Användare
                        • oktober 2008
                        • 204

                        Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                        Dax att plocka löv av ek och bok, särskilt en så här fin dag.
                        Själv plockar jag de eklöven från någon slags parkek med
                        spetsiga löv.
                        Tänkte också ta mig en plockrunda till helgen. Blir boklöv. Kommer löven färga vattnet?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                        Inget akvarium för tillfället...

                        Kommentar

                        • Marcus Karlsten
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 318

                          Ursprungligen postat av mantis777
                          Tänkte också ta mig en plockrunda till helgen. Blir boklöv. Kommer löven färga vattnet?
                          Ja, men inte så kraftigt.
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

                          Kommentar

                          • mantis777
                            Användare
                            • oktober 2008
                            • 204

                            Första leken är nog avklarad hos mina A. Viejita. Har haft de knappt en vecka men nu är ena honan helt tokigt. Grymt utfärgad och alla fenor är helt utspretade hela tiden och hon är attans så sur mot den andra honan och hannen. Håller tyvärr till i ett hålrum på baksidan av en större rot som hon passar men jag ser inte dit då jag täckt sidorna med svart plast... Men känslan är att hon har ägg som hon passar på. Hoppas det dyker upp lite yngel framöver!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                            Inget akvarium för tillfället...

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              Ursprungligen postat av mantis777
                              Första leken är nog avklarad hos mina A. Viejita. Har haft de knappt en vecka men nu är ena honan helt tokigt. Grymt utfärgad och alla fenor är helt utspretade hela tiden och hon är attans så sur mot den andra honan och hannen. Håller tyvärr till i ett hålrum på baksidan av en större rot som hon passar men jag ser inte dit då jag täckt sidorna med svart plast... Men känslan är att hon har ägg som hon passar på. Hoppas det dyker upp lite yngel framöver!
                              Grattis kul! kan du inte lägga upp lite foto på dom?
                              CA

                              Kommentar

                              • mantis777
                                Användare
                                • oktober 2008
                                • 204

                                Nu har jag plockat både ek- och boklöv. Ska bli kul att se hur det kommer se ut. Lägger in några bilder på min A. Viejitahona som färgar ut riktigt ordentligt.
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                                Inget akvarium för tillfället...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...