Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Ursprungligen postat av mantis777
    Nu har jag plockat både ek- och boklöv. Ska bli kul att se hur det kommer se ut. Lägger in några bilder på min A. Viejitahona som färgar ut riktigt ordentligt.
    Snygg hona! Har du någon bild på hannen (eller du har kanske publicerat en sådan innan här på forumet?)?

    /Jocke

    Kommentar

    • mantis777
      Användare
      • oktober 2008
      • 204

      Igår fick jag än en gång bekräftat varför akvariehobbyn är så kul. Som jag skrev i ett annat inlägg hade jag en förmodad lek på gång. Efter att ha varit borta på kurs i några dagar så var jag spänd på hur det hade gått. Tyvärr så hade honan helt slutat bevaka den del av roten hon så intensivt försvarat innan. Tråkigt, tråkigt... Jag hade ett planerat vattenbyte och gjorde detta och så som alltid så brukar fiskarna komma igång lite och försöka leka, men så brukar de ju göra utan att det för den sakens skull blir mer. Men inte den här gången! Precis innan jag skulle gå och lägga mig tog jag en sista titt på akvariet och vad fick jag se! Under en rot mitt för framrutan började en av honorna lägga ägg! Inte lätt att sova då!
      Ursäkta bildkvalitén men de är tagna med telefonen. Bilden på äggen tog jag snabbt för att jag inte ville störa mer än nödvändigt. På bild 2 ses lite av honan under roten.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        Jättekul när sånt händer! Hoppas att det blir yngel!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          Ursprungligen postat av mantis777
          Igår fick jag än en gång bekräftat varför akvariehobbyn är så kul. Som jag skrev i ett annat inlägg hade jag en förmodad lek på gång. Efter att ha varit borta på kurs i några dagar så var jag spänd på hur det hade gått. Tyvärr så hade honan helt slutat bevaka den del av roten hon så intensivt försvarat innan. Tråkigt, tråkigt... Jag hade ett planerat vattenbyte och gjorde detta och så som alltid så brukar fiskarna komma igång lite och försöka leka, men så brukar de ju göra utan att det för den sakens skull blir mer. Men inte den här gången! Precis innan jag skulle gå och lägga mig tog jag en sista titt på akvariet och vad fick jag se! Under en rot mitt för framrutan började en av honorna lägga ägg! Inte lätt att sova då!
          Ursäkta bildkvalitén men de är tagna med telefonen. Bilden på äggen tog jag snabbt för att jag inte ville störa mer än nödvändigt. På bild 2 ses lite av honan under roten.
          Grattis!

          /Jocke

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • oktober 2008
            • 204

            Det sket sig med yngel. Blev färre och färre ägg kvar varje dag och en dag var alla borta. Vet inte varför men är bara att hoppas på ny lek.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • mantis777
              Användare
              • oktober 2008
              • 204

              Ursprungligen postat av mantis777
              Det sket sig med yngel. Blev färre och färre ägg kvar varje dag och en dag var alla borta. Vet inte varför men är bara att hoppas på ny lek.
              så fel man kan ha. Fastän jag t om kollade med ficklampa när äggen försvann så såg jag inga yngel. Men plötsligt igår så fanns de bara där! Undra nu bara om något överlever...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
              Inget akvarium för tillfället...

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                Ursprungligen postat av mantis777
                så fel man kan ha. Fastän jag t om kollade med ficklampa när äggen försvann så såg jag inga yngel. Men plötsligt igår så fanns de bara där! Undra nu bara om något överlever...
                Gratulerar, det är liksom inte meningen att de ska synas från början
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • mantis777
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 204

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Gratulerar, det är liksom inte meningen att de ska synas från början
                  Haha, förstår vad du menar. Har sett ett tiotal yngel. Matar med artemia. Försöker spruta lite artemia där jag ser yngel men artemian är ju större än ynglen...Hur har ni gått tillväga när ni fått yngel på Ap.?
                  Senast redigerad av mantis777; 03 november 2010, 14:50.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                  Inget akvarium för tillfället...

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 387

                    Ursprungligen postat av mantis777
                    Haha, förstår vad du menar. Har sett ett tiotal yngel. Matar med artemia. Försöker spruta lite artemia där jag ser yngel men artemian är ju större än ynglen...Hur har ni gått tillväga när ni fått yngel på Ap.?
                    Om du har nykläckt artemia så går de lätt in i munnen på yngel från alla apistoarter. Mata på bara!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Det verkar vara ganska många som haft denna: Apistogramma steindachneri

                      men jag hittar inga bilder. Det borde med andra ord finns i någon garderob därhemma
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        Igår upptäckte jag efter en stunds betraktande av mitt Apistogramma hongsloi kar, att en av honorna vallade en liten skock pyttesmå yngel. De hittar mat av något slag, och efter upptäckten så hällde jag i en liten dos skalad artemia. Honan med ynglen håller till längst bak i karet, så det är nästan omöjligt att få med dem på bild.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Härligt, jag skulle verkligen tycka det vara kul med just apistoyngel och driva upp dem. Kan alla yngel äta artemia eller är en del av dessas yngel så små att mindre mat krävs?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            David kolla tre inlägg upp 384 Sedan är det länge sedan jag såg stendachneri innan alla hade digitalkameror var det nog
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              David kolla tre inlägg upp 384
                              hehe, my god jag som läst de flesta apistotrådar här på forumet sedan 2005 och framåt, men missade detta inlägg. Iofs letade jag mest efter bilder...
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Tisse89
                                Användare
                                • januari 2011
                                • 330

                                Apistos blir bara snyggare å snyggare

                                Ursäkta kass bild.
                                CA

                                Parachromis loisellei
                                Cryptoheros sajica
                                Hypsophrys nicaraguensis

                                SA

                                Pterophyllum altum

                                < 2124L >

                                Kommentar

                                Arbetssätt...