Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • januari 2013
    • 318

    Ursprungligen postat av Olorin
    Just blå fiskar på bild är lite lurigt tror jag. Jag hade ett par riktigt på i Pucallpastammen från början, men som alltid så blev de en klass blåare i kameran. Det är nog strukturfärg som det kallas på fjärilsspråk. D.v.s. färgen bildas i av struktur av reflekterande ytor i fjällen och återspeglar proportiornerligt mer blått ljus än annars. Till skillnad från vanliga färger som inte förstärker utan bygger på att absorbera alla andra frekvenser än den vi ser. Så det är möjligt att de här fiskarna ser blåare ut på foto än i akvariet. Vi är nog ganska många som fotat Fjärilsciklider som ser gula ut och sen på fotot blir de knallblå.
    kan man utnytja detta när man belyser akvariet? Kanske man skulle ha en svag vinker från framrutan för att få lite fallande ljus på fiskens sida? När man fotar ett objekt ljus sätter man ju inte
    med en belysning rakt ovan från. Solen står ju inte alltid heller mitt över fisken.
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

    Kommentar

    • Back
      Användare
      • februari 2010
      • 46

      Jag kommer sannolikt att svara på min egen fråga i detta inlägg. I så fall handlar det om att få min misstanke och/eller åsikt bekräftad eller eventuellt motarbetad. Lika tacksam för båda så länge det finns någon konsekvens.
      Akvariet i nuläget: 500 liter. 200 x 50 x 50. Jag har huvudsakligen ett intresse för malar och det är då en blandning av en viss "rov"-mal (Sorubim lima) på just nu ca 23 cm (max mot 30) och ett gäng sugmalar av varierande modeller. Alla dessa är sydamerikaner. Just nu finns visserligen tillfälligt två pansarålar, en fjärilsfisk och en afrikansk Synodontis också i samma bytta men de ska med tiden få ett eget "afrikanskt" akvarium.

      Jag har tidigare haft Retroculus med malarna. Jättejusiga fiskar men stora och bökiga samt dessutom nästan lika botten-fastnaglade som malarna. De borde ha ett eget "artakvarium". Retroculusarna är dock numera borta. Den sista kastade veven för fyra veckor sedan.
      Akvariet är stentrist dagtid. Syns knappt en firre.
      Skulle vilja ha något som rör sig i mitten och de övre vattenlagren - något sydamerikanskt som inte är för stort men heller inte för litet för att bli mal-mat.
      Alternativet verkar stå mellan tetra-arter på + 5 cm och ciklider på max 20 cm helst kring 10 cm. Omfattningen av fisk (mängd och/eller storlek) ska inte äventyra akvariestorleken och filterkapacitet. Dessutom vill jag undvika minsta antydan till överbefolkning eftersom det inte gör fiskarna rättvisa. Det känns också onaturligt och t.o.m. stressigt att se på många fiskar i en burk.

      Så frågan: Är jag helt fel ute med Apistogramma? Kakaduor lockar mig något oerhört.
      De går säkra för sorubim-malen och den torde inte att stressa dem då den är av en väldigt lugn karaktär. Riktar mest in sig på bottenkryp och eventuellt riktigt små fiskar. Men kommer Kakaduorna också att flänga runt kring bottnen eller håller de sig högre upp? Trädrötter ska in i hyfsad mängd även av andra orsaker än eventuella Kakaduor (estetik och en träälskande Panaque). Det största problemet som jag ser det är att lek och uppfödning är en viktig del av ciklid-hållning. Ägg och yngel kommer att få en ytterst knepig tillvaro med malar bakom nästa rot. Sabbar jag grejen med Ciklider och blir det en dålig tillvaro för dem? Mitt svar är ja.
      Och därför borde jag köra på tetrastim-linjen istället. Problemet är att jag tycker det vore den tråkigare utvägen till mera liv i akvariet.
      Men finns det någon här som har andra åsikter? Någon som har erfarenhet av att det ändå fungerar - att Apistogramma-ciklider kan föda upp sina yngel trots lite halvfarliga grannar. Som sagt. Cikliderna själva torde inte ta stryk men om ynglen tar stryk så kan det bli en dålig stressfaktor - eller ???

      För som sagt, kakaduor är oerhört lockande.

      Kommentar

      • Marcus Karlsten
        Användare
        • januari 2013
        • 318

        Har ingen erfarenhet av apisto ihop med liknande fisk men efter som
        de är grottlekare kan du ordna kokosnöt med så litet hål att bara cikliderna
        kommer in, så klarar du ju första tiden.
        Vist är de ju botten orgienterade, men rör sej kanska bra upp åt.
        www.marcuskarlsten.se
        -www.mobelspecialen.se-

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          1+2 cacadua gör ju ingen skada i karet, men komplettera med några Nyckelhålsciklder och/eller Bågciklider. Samt ett stim Vinkeltetror så att inte cikliderna på botten känner sig ensamma och gömmer sig hela tiden.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Ursprungligen postat av Back
            Jag kommer sannolikt att svara på min egen fråga i detta inlägg. I så fall handlar det om att få min misstanke och/eller åsikt bekräftad eller eventuellt motarbetad. Lika tacksam för båda så länge det finns någon konsekvens.
            Akvariet i nuläget: 500 liter. 200 x 50 x 50. Jag har huvudsakligen ett intresse för malar och det är då en blandning av en viss "rov"-mal (Sorubim lima) på just nu ca 23 cm (max mot 30) och ett gäng sugmalar av varierande modeller. Alla dessa är sydamerikaner. Just nu finns visserligen tillfälligt två pansarålar, en fjärilsfisk och en afrikansk Synodontis också i samma bytta men de ska med tiden få ett eget "afrikanskt" akvarium.

            Jag har tidigare haft Retroculus med malarna. Jättejusiga fiskar men stora och bökiga samt dessutom nästan lika botten-fastnaglade som malarna. De borde ha ett eget "artakvarium". Retroculusarna är dock numera borta. Den sista kastade veven för fyra veckor sedan.
            Akvariet är stentrist dagtid. Syns knappt en firre.
            Skulle vilja ha något som rör sig i mitten och de övre vattenlagren - något sydamerikanskt som inte är för stort men heller inte för litet för att bli mal-mat.
            Alternativet verkar stå mellan tetra-arter på + 5 cm och ciklider på max 20 cm helst kring 10 cm. Omfattningen av fisk (mängd och/eller storlek) ska inte äventyra akvariestorleken och filterkapacitet. Dessutom vill jag undvika minsta antydan till överbefolkning eftersom det inte gör fiskarna rättvisa. Det känns också onaturligt och t.o.m. stressigt att se på många fiskar i en burk.

            Så frågan: Är jag helt fel ute med Apistogramma? Kakaduor lockar mig något oerhört.
            De går säkra för sorubim-malen och den torde inte att stressa dem då den är av en väldigt lugn karaktär. Riktar mest in sig på bottenkryp och eventuellt riktigt små fiskar. Men kommer Kakaduorna också att flänga runt kring bottnen eller håller de sig högre upp? Trädrötter ska in i hyfsad mängd även av andra orsaker än eventuella Kakaduor (estetik och en träälskande Panaque). Det största problemet som jag ser det är att lek och uppfödning är en viktig del av ciklid-hållning. Ägg och yngel kommer att få en ytterst knepig tillvaro med malar bakom nästa rot. Sabbar jag grejen med Ciklider och blir det en dålig tillvaro för dem? Mitt svar är ja.
            Och därför borde jag köra på tetrastim-linjen istället. Problemet är att jag tycker det vore den tråkigare utvägen till mera liv i akvariet.
            Men finns det någon här som har andra åsikter? Någon som har erfarenhet av att det ändå fungerar - att Apistogramma-ciklider kan föda upp sina yngel trots lite halvfarliga grannar. Som sagt. Cikliderna själva torde inte ta stryk men om ynglen tar stryk så kan det bli en dålig stressfaktor - eller ???

            För som sagt, kakaduor är oerhört lockande.
            E du säker på att inte Sorubim liman äter upp kakaduorna natte tid då dom ligger på bottnen och liman är på jakt???
            Hade jag varit dig hade jag nog satsat på en modell större ciklider som tex nyckelhåls ciklider som nämts tidigare, bara ett förslag men vågar man chansa så varför inte!
            CA

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              S.lima blir ca 50 cm, ingen firre under 15 cm går säker, tro mig jag vet

              Kommentar

              • Back
                Användare
                • februari 2010
                • 46

                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                S.lima blir ca 50 cm, ingen firre under 15 cm går säker, tro mig jag vet
                Mjäe. Sanning med modifikation. De fiskar som sålts under namnet Sorubim lima indelas idag i fem olika arter. Två av arterna blir 25 - 30 cm. lima sägs bli kring 40 cm, en blir ca 50 cm och den största (cuspicaudatus) runt 80 cm.
                Min "lima" har stannat vid ca 23 cm och hållit den storleken i ca fem år nu.
                Om det är en lima eller inte vågar jag således inte svara med säkerhet på. Enligt antal fenstrålar och liknande så torde det vara så men varför den då inte blivit större är ett frågetecken.
                I dess nuvarande storlek har den helt låtit ett mindre gäng kejsartetror vara orörda. De fick alla dö av ålder. Men fisk mindre än så åker säkert ner i magen i takten en per natt eller två varannan natt.

                Men visst. Viss osäkerhet har man alltid och jag uppskattar allas erfarenheter och kloka ord.

                Kommentar

                • Back
                  Användare
                  • februari 2010
                  • 46

                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  S.lima blir ca 50 cm, ingen firre under 15 cm går säker, tro mig jag vet
                  ... Ännu. Du verkar ha haft en hungrig Sorubim?

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    Ursprungligen postat av Back
                    Mjäe. Sanning med modifikation. De fiskar som sålts under namnet Sorubim lima indelas idag i fem olika arter. Två av arterna blir 25 - 30 cm. lima sägs bli kring 40 cm, en blir ca 50 cm och den största (cuspicaudatus) runt 80 cm.
                    Min "lima" har stannat vid ca 23 cm och hållit den storleken i ca fem år nu.
                    Om det är en lima eller inte vågar jag således inte svara med säkerhet på. Enligt antal fenstrålar och liknande så torde det vara så men varför den då inte blivit större är ett frågetecken.
                    I dess nuvarande storlek har den helt låtit ett mindre gäng kejsartetror vara orörda. De fick alla dö av ålder. Men fisk mindre än så åker säkert ner i magen i takten en per natt eller två varannan natt.

                    Men visst. Viss osäkerhet har man alltid och jag uppskattar allas erfarenheter och kloka ord.
                    Ja om det är S.lima eller något annat är omöjligt att svara på, jag har 3 st där en är ca 45 cm dem 2 andra är 30-35 cm om det är olika arter eller om storleksskillnaden har med könstillhörighet att göra vet jag ej. Men om dina inte är större än 23 cm och dina Apistogramma har gott om gömställen så kan det säkert fungera, så länge liman är mätt i alla fall

                    Kommentar

                    • Back
                      Användare
                      • februari 2010
                      • 46

                      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                      Ja om det är S.lima eller något annat är omöjligt att svara på, jag har 3 st där en är ca 45 cm dem 2 andra är 30-35 cm om det är olika arter eller om storleksskillnaden har med könstillhörighet att göra vet jag ej. Men om dina inte är större än 23 cm och dina Apistogramma har gott om gömställen så kan det säkert fungera, så länge liman är mätt i alla fall
                      Intressant. Men sedan handlar det inte bara om huruvida den äter eller inte. Det handlar också om att fiskarna i akvariet inte ska behöva känna sig hotade och således stressade av en presumtiv fara. Som sagt. Den sket fullständigt i kejsartetrorna men det är iofs ingen garanti. Väntar två Sorubim till eftersom de helst vill vara i grupp och då vet man aldrig hur stora de blir i sin tur. Har man otur är det två cuspicaudatus och då blir det till att bygga stort.

                      Nej jämmer. Får se. Kanske andra ciklidalternativ. Som nyckelhål typ.

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        Ursprungligen postat av Back
                        Intressant. Men sedan handlar det inte bara om huruvida den äter eller inte. Det handlar också om att fiskarna i akvariet inte ska behöva känna sig hotade och således stressade av en presumtiv fara. Som sagt. Den sket fullständigt i kejsartetrorna men det är iofs ingen garanti. Väntar två Sorubim till eftersom de helst vill vara i grupp och då vet man aldrig hur stora de blir i sin tur. Har man otur är det två cuspicaudatus och då blir det till att bygga stort.

                        Nej jämmer. Får se. Kanske andra ciklidalternativ. Som nyckelhål typ.
                        Nu är ju ditt kar ganska lågt, 50 cm, men jag hade testat flaggciklider.

                        Kommentar

                        • polle
                          Användare
                          • maj 2008
                          • 197

                          Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                          iden.
                          Vist är de ju botten orgienterade, men rör sej kanska bra upp åt.
                          Om apistorna är bottenorienterade, betyder det att de går och rotar på botten och rör om ytskiktet?
                          Äter rent på nerfallen mat.

                          Jag hade tänkt ha corydoras för den uppgiften men tillsammans med mina nyckelhål skulle det vara trevligt ned lite färggrannare.
                          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                          Kommentar

                          • Marcus Karlsten
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 318

                            Ursprungligen postat av polle
                            Om apistorna är bottenorienterade, betyder det att de går och rotar på botten och rör om ytskiktet?
                            Äter rent på nerfallen mat.

                            Jag hade tänkt ha corydoras för den uppgiften men tillsammans med mina nyckelhål skulle det vara trevligt ned lite färggrannare.
                            Ja det tycker jag du kan prova. De är naturligt vis inte lika utpräglade botten fiskar som corydoras men har man fin sand så silar de lite grann som jordätarna.
                            www.marcuskarlsten.se
                            -www.mobelspecialen.se-

                            Kommentar

                            • polle
                              Användare
                              • maj 2008
                              • 197

                              Nästa fråga kommer ju osökt.
                              Lättsköttaste (fint ord, va) sorten finns den?
                              Eller nybörjardvärg.
                              Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Ursprungligen postat av polle
                                Nästa fråga kommer ju osökt.
                                Lättsköttaste (fint ord, va) sorten finns den?
                                Eller nybörjardvärg.
                                Den första jag testade var apistogramma cacatuoides, mycket givande firre. Grann som få dessutom, finns i lite olika färg variationer. Är själv på jakt efter vildfångat men de verkar knepigt.

                                Idag kom jag hem med ett par Ap. Viejita, helnöjd!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...