Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • januari 2013
    • 318

    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Den första jag testade var apistogramma cacatuoides, mycket givande firre. Grann som få dessutom, finns i lite olika färg variationer. Är själv på jakt efter vildfångat men de verkar knepigt.

    Idag kom jag hem med ett par Ap. Viejita, helnöjd!
    Kul går de nya
    ihop med jordätarna? Funderar på att testa någon av de tuffare ihop med dosigeran, åker nog in till växjö i veckan och kollar om de har något kul inne.
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
      Kul går de nya
      ihop med jordätarna? Funderar på att testa någon av de tuffare ihop med dosigeran, åker nog in till växjö i veckan och kollar om de har något kul inne.
      Nej har dom inte i det stor akvariet utan 222 Litersbaljan. Där hade jag ju en ensam Ap Bitaenita hona innan, som inte var glad över sitt nya sällskap då hon mer eller mindre hade pinkat in hela akvariet som revir när hon gick själv.

      Verkar förövrigt vara en rätt skygg fisk Viejitan, fick inte alls det intrycket i affären men här hemma ligger dom o trycker in under en rot, blir bättre med tiden kanske.

      Kommentar

      • plåtis
        Användare
        • juni 2002
        • 212

        Det kommer att bli bättre. Viejitan är inte så skygg. En av mina favo Apistogrammor
        Lasse.H

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          Ursprungligen postat av plåtis
          Det kommer att bli bättre. Viejitan är inte så skygg. En av mina favo Apistogrammor
          Ja idag har dom varit ute och upptäckt sitt nya hem, riktigt nöjd med köpet, en grann fisk helt klart!

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            Lite bilder på dom nya krabaterna som redan har visat TYDLIGA lek beteenden, men den gamla AP. Bitaenita honan jagar dom ständigt så henne får jag köra tillbaka till Nol.

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • januari 2013
              • 318

              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              Lite bilder på dom nya krabaterna som redan har visat TYDLIGA lek beteenden, men den gamla AP. Bitaenita honan jagar dom ständigt så henne får jag köra tillbaka till Nol.
              Då får du nog snart se lite yngel vallning. Tror de sätter honnan på plats
              när de gjort sej ordentligt hemma stada.
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • EricH
                Användare
                • juli 2009
                • 110

                Sjukt läckra Fredrik!

                Kommentar

                • Marcus Karlsten
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 318

                  Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Lite bilder på dom nya krabaterna som redan har visat TYDLIGA lek beteenden, men den gamla AP. Bitaenita honan jagar dom ständigt så henne får jag köra tillbaka till Nol.
                  Har också varit och handlat. Köpde dem som hongsloi, men vist är det Viejita
                  mina med.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                    Har också varit och handlat. Köpde dem som hongsloi, men vist är det Viejita
                    mina med.
                    Ja någon av oss har ju fått dom enligt fel artnamn hehe, men i "vårat" artregister är det ju helt klart Viejita, men även Macmasteri är ju sjukt lik och skall ju tydligen blandas ihop ganska ofta i handel.

                    Roligaste Apiston jag testat hitils tycker, gillar den skarpt!!

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Ja någon av oss har ju fått dom enligt fel artnamn hehe, men i "vårat" artregister är det ju helt klart Viejita, men även Macmasteri är ju sjukt lik och skall ju tydligen blandas ihop ganska ofta i handel.

                      Roligaste Apiston jag testat hitils tycker, gillar den skarpt!!
                      Jag tror att det är Macmasteri som ni har där. Macmasteri och Viejita är mycket nära släkt med varandra. Men Vijeta är en aningen smäckrare och aning gracilare är Macmasteri, som ter sig lite robustare i jämförelse. Viejita har en tunnare sidolinje jämfört med Macmasteri. Fiskarna på bilderna har en ganska bred sidolinje, (även om den bryts upp ibland till otydliga fläckar, beroende på sinnesstämning).

                      Eftersom både Viejita och Macmasteri är polykromatiska arter,(precis som Borellii, Gibbiceps, Luelingi m. fl.) så kan färgerna på hanarna variera rejält. Blå, gula och röda färgmorpher finns. Så färgerna är inte möjliga att använda vid artbestämning. De svarta markeringarna är säkrare då..

                      Kommentar

                      • Pelle
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 387

                        ...tittade i artregistret, och det ser ut som att alla bilderna föreställande Viejita är Macmasteri. En av bilderna kanske är rätt, men det är svårt att säga p.g.a. att det är en mycket ung hane.

                        Länkar till en diskussion om Viejita på apistogramma.com. Se bilden nästan längst ner på sidan för en bild på den äkta Viejitan. (Som tyvärr förmodligen inte finns kvar i akvariehobbyn längre)
                        Det flesta fiskar som idag säljs som Viejita är förmodlgen odlingsformer av Macmasteri.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          Ursprungligen postat av Pelle
                          ...tittade i artregistret, och det ser ut som att alla bilderna föreställande Viejita är Macmasteri. En av bilderna kanske är rätt, men det är svårt att säga p.g.a. att det är en mycket ung hane.

                          Länkar till en diskussion om Viejita på apistogramma.com. Se bilden nästan längst ner på sidan för en bild på den äkta Viejitan. (Som tyvärr förmodligen inte finns kvar i akvariehobbyn längre)
                          Det flesta fiskar som idag säljs som Viejita är förmodlgen odlingsformer av Macmasteri.

                          http://forum.apistogramma.com/showth...hlight=viejita

                          Ja där ser man! Hur som hellst mycket vacker fisk.

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 387

                            Ja, helt klart en otroligt fin art. Och de fiskar ni har köpt, verkar vara toppexemplar!

                            Kommentar

                            • Marcus Karlsten
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 318

                              Ursprungligen postat av Pelle
                              ...tittade i artregistret, och det ser ut som att alla bilderna föreställande Viejita är Macmasteri. En av bilderna kanske är rätt, men det är svårt att säga p.g.a. att det är en mycket ung hane.

                              Länkar till en diskussion om Viejita på apistogramma.com. Se bilden nästan längst ner på sidan för en bild på den äkta Viejitan. (Som tyvärr förmodligen inte finns kvar i akvariehobbyn längre)
                              Det flesta fiskar som idag säljs som Viejita är förmodlgen odlingsformer av Macmasteri.

                              http://forum.apistogramma.com/showth...hlight=viejita
                              Läste någonstans någongång att man kunde skilja arterna åt genom att viejatans ryggfenas främre fenstrålar ska vara svarta men inte Macmasterins.
                              På bild googling kan man se båda varianterna, fast blandat så klart.
                              www.marcuskarlsten.se
                              -www.mobelspecialen.se-

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                                Läste någonstans någongång att man kunde skilja arterna åt genom att viejatans ryggfenas främre fenstrålar ska vara svarta men inte Macmasterins.
                                På bild googling kan man se båda varianterna, fast blandat så klart.
                                Min har svarta iaf.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...