Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glasblåsaren
    Användare
    • augusti 2008
    • 81

    Alltid kul med lek synd att dom är så dåliga på att ta hand om småttingarna bara brukar ju oftast bara vara några dagar

    Kommentar

    • EricH
      Användare
      • juli 2009
      • 110

      Ja det hade vart roligare om de kunde klara av att hålla ett par vid liv iaf! Jag har inte fått någon lek än på mina apor tyvärr..

      Min stora agazzizi-hane ligger bra och flämtar i en skifferplatta och har gjort större delen av dagen. Min andra hane har en bit borta av ryggfenan. Brukar dessa göra upp om revir/alfahane eller hur är det? Gått bra i 3 månader innan..
      Senast redigerad av EricH; 03 januari 2010, 22:10.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
        Jag köpte den hos Åleds. Har själv inte träffat på den tidigare.
        Var den vanligare förr?
        Jag såg den i några Stockholms affärer för ca 10 år sen och även ett par gånger i Sundsvall.
        På senare år har jag däremot inte sett till den.
        Men numera står den högt på min Apisto-önskelista! Jag har haft ett par arter som är mycket nära släkt med Caetei, och som har liknande beteende. Resticulosa och Giesleri.
        De är de apstogramma arter som är de mest fredliga och lättast att hålla i "kolonier". Jag hade en grupp på 8-9 st Resticulosa i ett 60 liters akvarium en period. Emellanåt hade tre honor yngel samtidigt i det lilla akvariet! Och de samsades bra trots trångboddheten.

        Anledningen till att de här arterna är så ovanliga, är naturligtvis att de tyvärr har så tråkiga färger.

        By the way....har du något foto på hanen? Vore mycket intressant att se bild på honom!

        Kommentar

        • Marcus Karlsten
          Användare
          • januari 2013
          • 318

          Ursprungligen postat av Pelle
          Jag såg den i några Stockholms affärer för ca 10 år sen och även ett par gånger i Sundsvall.
          På senare år har jag däremot inte sett till den.
          Men numera står den högt på min Apisto-önskelista! Jag har haft ett par arter som är mycket nära släkt med Caetei, och som har liknande beteende. Resticulosa och Giesleri.
          De är de apstogramma arter som är de mest fredliga och lättast att hålla i "kolonier". Jag hade en grupp på 8-9 st Resticulosa i ett 60 liters akvarium en period. Emellanåt hade tre honor yngel samtidigt i det lilla akvariet! Och de samsades bra trots trångboddheten.

          Anledningen till att de här arterna är så ovanliga, är naturligtvis att de tyvärr har så tråkiga färger.

          By the way....har du något foto på hanen? Vore mycket intressant att se bild på honom!
          Jag hoppas mina yngel kan växa upp tillsammans med de två paren i ett 180 liters, så jag kan få en koloni. Har dock sätt den andra hannen norpa yngel. Går ju tyvärr bara att köpa par nu förtiden (förstår ju förstås handlarna, som inte bara vill ha hannar kvar)

          Håller inte med om färgerna, hannen är ordentligt blå skimmrande.
          Har ingen foto utrustning, men jag ska försöka knäppa ett kort.
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

          Kommentar

          • Marcus Karlsten
            Användare
            • januari 2013
            • 318

            Där knäpte jag han. Han var den första som hade färgat ut i butiken och
            det var inte så många veckor sen, så han har nog mer att ge när han växer till sej.
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
              Jag hoppas mina yngel kan växa upp tillsammans med de två paren i ett 180 liters, så jag kan få en koloni. Har dock sätt den andra hannen norpa yngel. Går ju tyvärr bara att köpa par nu förtiden (förstår ju förstås handlarna, som inte bara vill ha hannar kvar)

              Håller inte med om färgerna, hannen är ordentligt blå skimmrande.
              Har ingen foto utrustning, men jag ska försöka knäppa ett kort.
              De jag har sett, har varit rätt grå i färgen. Men det är ju i akvariebutiker, så det är ju inte optimala förhållanden precis. Men jag tittade precis i min Cichlid Atlas I (Römer), och där finns faktiskt en lite blåskimrande hane bland de nio bilderna på Caetei. Så de är tydligen väldigt variabla i färgteckningarna (som de flesta apisto arter faktiskt).

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                Där knäpte jag han. Han var den första som hade färgat ut i butiken och
                det var inte så många veckor sen, så han har nog mer att ge när han växer till sej.
                Du, den va riktigt fin alltså!!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  Marcus.

                  Mycket fin hanne!

                  Mina fjärilars rom har nu kläckts, dom la rommen väldigt högt uppe på en rot ungefär 30 cm från botten så eventuella larver eller liknande har nog ramlat/singlat ner.

                  Men dom vaktar fortf som jehun över den kläckta rommen.

                  Hade ju varit kul om de blev något yngel som kikade fram även om de blir uppätet med tiden.

                  Dom la romen i princip under utsuget så inga andra fiskar kommer direkt i närheten utan att hinna bli upptäckta iaf.

                  Kommentar

                  • glasblåsaren
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 81

                    Blev det några fjärils ungar ellerHade varit kul med lite bilder

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      Ursprungligen postat av glasblåsaren
                      Blev det några fjärils ungar ellerHade varit kul med lite bilder
                      Nej tyvärr blev det nog inga överlevande, inte sett till några iaf.

                      Men i detta nu leker dom på exakt samma plats så dom har ju inte gett upp iaf

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 778

                        Härligt, fläska på med lite bilder på firrarna och romen då
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        • glasblåsaren
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 81

                          Jag vill gärna se lite fler bilder.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            Ursprungligen postat av KuRtaN
                            Härligt, fläska på med lite bilder på firrarna och romen då
                            Här är lite bilder från första leken.

                            Kolla in den svarta fläcken på hannen, var rädd att hela han skulle bli svart först.

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              fina. vad hände med rommen? åt dom upp dom eller?
                              CA

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Ursprungligen postat av RobinH
                                fina. vad hände med rommen? åt dom upp dom eller?
                                Romen var kläckt såg skalen, men såg inte till några larver ellers så, inte heller har jag sett till några yngel, men som sagt dom går i ett 720 kar med gott som invånare som ser dom som godis isåfall.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...