1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Såg en förtals diskusion för ett tag sedan och då har jag för mig att det dök upp samma fråga. Privat eller inte privat uttalande. Men eftersom ja inte hittar den tråden i nuläget så har jag lite svårt att klargöra vem som sa vad. Redbullen har insikt eftersom han varit med under resan och om han sen skriver under alias så tycker jag inte att det har med saken att göra. De flesta här på forumet använder alias.
    Sen att alla har en åsikt tycker jag är kanon för det är då man fårtill en bra debatt.


    Eftersom jag har ställningen kvar så kan ja/vi utföra vilka hållfasthetsprov vi vill, eller Ni önskar. När ställningen var klar så utförde ja ett böjprov mest på skoj.
    Den längsta överliggaren(längsta spannet) 120cm belastade jag med ca: 250kg genom att hänga upp vägt stålskrot i ett rep mitt på överiggaren ( i verkligheten blir inte påfrestningen så stor eftersom karet ligger an på hela längden och sprider ut tyngden) . Använde en vass rätbräda och konstaterade att överliggaren inte böjt sig mätbart med mina grejar i alla fall. Med samma rätbräda konstaterade ja att när karet var fullt så kunde jag inte konstatera någon böjning av överliggaren.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Bara för att hetsa dig lite Robin: Privatpersonen har valt namnet "cf.akvarielagret". Livet kan vara rörigt och svåröverskådligt ibland.
      Ja i detta fall kan det vara svårt att undgå men jag tycker ändå man ska försöka inse att det är personens ställningstaganden och inte butikens.

      Inte skulle man sluta gå till närmaste Ica bara för att en av kassörskorna tycker en viss grej?

      Per: Hets är kul!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        eftersom christer är ägare så är det knappast jämförbart med en kassörska. dock är det internet det handlar om, å alla har inte samma netikett liksom, missförstånd händer så lätt.

        diskussionene har dock spårat ur, nu tycker jag vi lugnar oss å hoppas det löser sig för LN och att han får upp ett nytt kar snart å kommer tilblaka till akvaristiken med nya friska tag
        fish r friend

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          Ursprungligen postat av Daniel Odell
          eftersom christer är ägare så är det knappast jämförbart med en kassörska. dock är det internet det handlar om, å alla har inte samma netikett liksom, missförstånd händer så lätt.
          Om det var butiksägaren på ICA Supermarket då?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            ja, om butiksföreståndaren på ICA supermarket offentligt uttalade sig så att jag vart stött eller arg skulle jag sluta handla där. då har han i egenskap av auktoritär person gjort ett ställningstagande som reflekterar på butiken ifråga.
            fish r friend

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              LN: På bilden på förstasidan ser det ut som att ditt akvarie står på parkettgolv. Stämmer det? Isåfall tycker jag att du borde lagt t.ex. en plywoodplatta på golvet som du sen ställde ställningen på, för att fördela ut trycket mot golvet. Även om ställningens fötter har större yta än de traditionella aluminiumställningarna så tycker jag det ser ut som om att det blir väldigt hög belastning på just de punkter där fötterna är i kontakt med golvet. Detta kan leda till att golvet bågnar vid just dessa punkter, vilket kan skapa spänningar i framför allt bottenglaset. En kompis till mig ställde sitt 720-kar med aluminiumställning direkt på parketten och det dröjde inte länge förrän bottnen sprack diagonalt, hörna till hörna. Misstänker starkt att det berodde på det.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Du kan ha rätt Lundensis. Karet stod på ett laminatgolv. Dessutom fanns ett ljuddämpande mellanmaterial mellan laminat och den gjutna sulan. Sulan är helt intakt.
                Jag hade 10*10cm stora tryckmellanlägg mellan ställning och golv för att fördela trycket.

                Ps. tycker oxå om hets men ogillar personangrepp ds.

                Måste även säga att ja gillar verkligen denna tråd och alla ideer och tips och lösningar som har framkommit och förhoppningsvis kan hjälpa andra (och mig) från att hamna i samma läge.
                Senast redigerad av LN; 21 april 2006, 13:10.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 303

                  Skulle vara intressant att se bilder på det havererade karet, finns detta ?

                  Vet inte om det är så kul med hets osv
                  Personligen så tycker jag att nästan alla trådar (som jag har läst) innehåller text som inte passar, men jag sätter inte ribban på detta forumet.

                  //Calle
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    Ursprungligen postat av LN
                    Redbullen har insikt eftersom han varit med under resan och om han sen skriver under alias så tycker jag inte att det har med saken att göra. De flesta här på forumet använder alias.
                    Det här för väl inte diskussionen framåt kanske, men jag vill ändå påpeka att man enligt reglerna ska ange för- och efternamn i profilinformationen, även om man använder alias. I Redbullens profil finns inget namn alls angivet.
                    §1 Vid registrering skall Du ALLTID ange korrekt för- och efternamn, samt e-postadress i profilinformationen. Du har möjlighet att använda ett alias för inloggning och visning i forumet, men vi ser med fördel att du använder ditt verkliga namn samt e-postadress synbart i forumet. Validering av e-postadressens äkthet kommer att ske.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Bilder finns och kommer så fort jag kan(bör) lägga in dom.

                      Oj dinajel jag visst inte om den regeln. Vet förresten inte ens om jag har allt korrekt ifyllt.
                      Nåja .....någon får väl tillrättavisa mig isåfall.
                      Senast redigerad av LN; 21 april 2006, 13:23.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • juli 2005
                        • 303

                        Ser fram emot dina bilder på tråkigheterna.

                        //Calle
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          Ursprungligen postat av dinajel
                          Det här för väl inte diskussionen framåt kanske, men jag vill ändå påpeka att man enligt reglerna ska ange för- och efternamn i profilinformationen, även om man använder alias. I Redbullens profil finns inget namn alls angivet.
                          Nu är det fixat

                          Mvh Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            Ursprungligen postat av Redbullen
                            Nu är det fixat
                            Strålande!
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Så här ser det ut när himlen har ramlat ner och 1000 liter vatten har runnit ut, blandat med 200 kg sand på ett splitt nytt golv. Om man tittar riktigt noga så ser man en Azureus och en mbuna som simmar i 150 litaren under det stora karet. Dessvärre fanns inte någon multisar kvar utan dom var helt enkelt utspolade ur 150 litaren när 1000 vatten på några sekunder skulle i.
                              Mår faktiskt lite illa forfarande när jag ser på bilden.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • calle-hallabro
                                Användare
                                • juli 2005
                                • 303

                                Fy fasiken vad det ser ut
                                Lider verkligen med dig/er.

                                Har du någon bild på själva karet, där man ser hur det har spruckigt?

                                //Calle
                                **********
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...