1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Var hade du det karet robban??
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      Ursprungligen postat av LN
      Var hade du det karet robban??
      Frågan e väl vad DU hade i det Larry??
      Det ser ut som ditt kar i e en container på tippen....upp å ner....
      Inga "Panikstag" på det karet, så det måste va ditt!! =))

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Du har naturligt vis rätt torsten.
        Fattar inte att jag inte så det med en gång.
        Kan ju bero på att ja helst vill glömma.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          Larry .....

          MULTISYNGEL här nu....och dom är INTE få heller.....
          Fick telefon och satte mej för att titta lite på deras "koloni"
          Har tyckt att en hona plus 4-5 av hennes kompisar varit på samma ställe hela tiden och gjort attaker mot compresicepsen stundvis men inte reflekterat något.

          Nu tog jag en titt och det kryllar av yngel mellan 5st snäckor

          Måste erkänna att det är lite tufft att se först compresicepsen göra misslyckade försök att hugga yngel när ett gäng multisar gåt till attak hehe

          Fasen va glad man blev hehe

          Mvh Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Superkul att höra. Nu måste du bygga kalkstenskrossrös så att inte "sumbun" käkar allt.
            Smula flingfoder så att ynglen får lite käk oxå annars finns det risk att dom svälter.
            Själv har jag tre nya kullar i 105:an - vilken fantastisk fisk multis är.

            Måste säga att jag har börjat planera inför hösten. Satsar nog på Tangayika i nya stora baljan. En koloni multisar i ena hörnan sandlekare i andra. En grupp på 20-40 troffar.
            Har börjat läsa på om odlingstips för tropheus och sitter jus nu o filar på någon slags stenrösbricka som man kan hänga ytligt i karet där honorna kan spotta. Har någon tips i ämnet så vore det kul att höra dom.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              Ursprungligen postat av LN
              Superkul att höra. Nu måste du bygga kalkstenskrossrös så att inte "sumbun" käkar allt.
              Smula flingfoder så att ynglen får lite käk oxå annars finns det risk att dom svälter.
              Själv har jag tre nya kullar i 105:an - vilken fantastisk fisk multis är.

              Måste säga att jag har börjat planera inför hösten. Satsar nog på Tangayika i nya stora baljan. En koloni multisar i ena hörnan sandlekare i andra. En grupp på 20-40 troffar.
              Har börjat läsa på om odlingstips för tropheus och sitter jus nu o filar på någon slags stenrösbricka som man kan hänga ytligt i karet där honorna kan spotta. Har någon tips i ämnet så vore det kul att höra dom.
              Jag har ganska mycket stenrös där enbart yngel kommer in och inte vuxna i Tropheuskaren. Det blir inte massa yngel men det klarar sig en del. Det är kul att ha dem i flera storlekar.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                pepparkvarn med pellets i = kanonfoder till multisyngel, jeklar vad mina växer på det
                fish r friend

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Christian - Jag ska försöka driva fram yngel dels för att se om det går och dels för att minska mina utgifter litegrann. Har haft troffar för tio årsedan men lyckades aldrig.
                  Därför ska jag försöka skapa en plats där honan kan spotta i lugn och jag sedan kan plocka ur "plåten med stenröset" och tömma i yngelkar. Funderar på att silicona ett stenrös på en plexiglasskiva med kant och hänga röset på ett tillräckligt för honan atraktivt sätt.
                  Alla ideer är välkomna

                  Daniell- jag her testat det med varierande resultat, eftersom jag får inte kornen att sväva runt i blajan så länge som jag vill utan dom dröslar ner på botten ganska omedelbart.
                  Men det kan vara så att du har hittat bättre pellets, vad använder du/ni??
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 734

                    Ursprungligen postat av LN
                    Superkul att höra. Nu måste du bygga kalkstenskrossrös så att inte "sumbun" käkar allt.
                    Smula flingfoder så att ynglen får lite käk oxå annars finns det risk att dom svälter.
                    Själv har jag tre nya kullar i 105:an - vilken fantastisk fisk multis är.

                    Måste säga att jag har börjat planera inför hösten. Satsar nog på Tangayika i nya stora baljan. En koloni multisar i ena hörnan sandlekare i andra. En grupp på 20-40 troffar.
                    Har börjat läsa på om odlingstips för tropheus och sitter jus nu o filar på någon slags stenrösbricka som man kan hänga ytligt i karet där honorna kan spotta. Har någon tips i ämnet så vore det kul att höra dom.
                    Japps men du får komma förbi med lite kalksten då, jag har inget hemma hehe..
                    Eftersom att multisarna lyckas hålla "sumbun" borta mestadels tror jag dom kan klara sej, men jag ska givetvis försöka hjälpa dom.

                    Nu när det finns "barn" med i kolonin så verkar de dom att hela gruppen håller mer ihop, dom är inte så mycket utspridda längre, men det är kanske för att båda "Sumbun" pojkarna ligger på och vakar hela tiden
                    Sumbun honan ligger inne i en snäcka i multis kolonin och kan inte komma ut, för hon blir injagada igen hehe.
                    Men jag misstänker att hon möjligen har ägg där inne för de ser ut som hon fläktar lite.

                    Jag smulade lite fling igår och krossade lite små pellets, småttingarna var som små pilar som snabbt stack upp och tog sej en liten bit sen fort ner under snäckorna igen.

                    Jag tycker de vore asfett om du körde Tanga i nya storbaljan sen, en stor mängd multisar och mycket röse, och sen lite rockhuggers som håller dom på plats och ibland lyckas ta ett och annat yngel.

                    Jag har tyckt att tanga fiskar är fina och roliga, av den lilla erfarenhet jag har.
                    Men nu när de börjar kännas mer " Real Life " i karet...försvar, attak, stor mot liten så vaknar men verkligen till och tycker det är kanonkul.

                    Malawi och Påfåglar som simmar hemma för all del..... men tanganyika gillar jag verkligen nu

                    Ring någon dag om du vill komma förbi och kika och kolla till dina bamse Uaru och en kopp kaffe och sen kanske kolla till Tanganyika karet lite

                    Mvh Peter
                    Senast redigerad av Redbullen; 22 maj 2006, 10:18.
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 734

                      Ursprungligen postat av Daniel Odell
                      pepparkvarn med pellets i = kanonfoder till multisyngel, jeklar vad mina växer på det
                      Jag provade det igår......funkade jättebra
                      Iofs vet jag inte om dom växt sen igår, men åt gjorde dom..
                      Deras koloni ligger rätt perfekt, framför filterkammaren och där är de inte så strömt vatten, vilket gör att maten sjunker rakt ner över alla yngel utan att vevas iväg.

                      Mvh Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Visst jag kommer så fort ja kan med en mbuna + kalksten.
                        Skicka ett privat meddelande med ditt mobilnummer.
                        Slarvar bort det titt som tätt nämnligen.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          Larry.....tro f*n att sumbun honan har ägg i snäckan !!!!

                          Inte konstigt att hanen vill dit och pyssla om henne

                          Dom är lite taskig sits.....honan får inte komma ut ur sin snäcka, för multisarna håller henne inne..ja du såg ju med egna ögon
                          hanen får inte komma dit för multisarna håller han borta....snacka om att sitta i skiten hehe.

                          Jag tar iallafall beslutet att flytta näcken sumbun honan ligger i en bit bort från multisarna så att det kanske blir yngel där också...

                          Mvh Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            Ursprungligen postat av Redbullen
                            Larry.....tro f*n att sumbun honan har ägg i snäckan !!!!

                            Inte konstigt att hanen vill dit och pyssla om henne

                            Dom är lite taskig sits.....honan får inte komma ut ur sin snäcka, för multisarna håller henne inne..ja du såg ju med egna ögon
                            hanen får inte komma dit för multisarna håller han borta....snacka om att sitta i skiten hehe.

                            Jag tar iallafall beslutet att flytta näcken sumbun honan ligger i en bit bort från multisarna så att det kanske blir yngel där också...

                            Mvh Peter
                            När mina sumbu hade lekt så lämnade honan inte snäckan förrän ynglena skulle ut och vallas för första gången, så jag gissar att det är normal oavsett om man har multisar eller inte.

                            Det är väldigt enkelt att lyfta upp snäckan med honan, efterssom hon inte lämnar äggen. Bara att flytta till ett yngelkar, det finns många som vill ha sumbun i sverige och den är inte helt lätt att få tag i. Ring mig när du har ungfisk till salu.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 734

                              Ursprungligen postat av tropfrog
                              När mina sumbu hade lekt så lämnade honan inte snäckan förrän ynglena skulle ut och vallas för första gången, så jag gissar att det är normal oavsett om man har multisar eller inte.

                              Det är väldigt enkelt att lyfta upp snäckan med honan, efterssom hon inte lämnar äggen. Bara att flytta till ett yngelkar, det finns många som vill ha sumbun i sverige och den är inte helt lätt att få tag i. Ring mig när du har ungfisk till salu.
                              MVH
                              Magnus
                              Ok tack..

                              Snäckan med honan är flyttad och hon har fått ett eget litet ställe där hon kan vara mer ifred multisarna.
                              Dock är hanen lite förtvivlad nu, han leter och letar igen om alla snäckorna där honan var innan och stryk får han så fort kan kommer in i reviret.
                              Krossade larrys kalksten han var här med och har fixat lite mer gömställen till ynglen sen, och förhoppningsvis blir PH lite högre, hade bara en strumpa med lite kalkkross innan.

                              Byggde också upp ett större röse med stenar så sumbun:sarna kan ha ett litet Rock-plejs att vara vid.

                              NUUUUUU hittade han sin hona under tiden jag skrev den andra hanen är just nu INTE välkommen heller hehe...

                              Om detta jag skriver känns OT så är de ok för Larry, det är hans fiskar vi snackar om, jag är fodervärd åt dom nu när han själv är på G att starta upp igen...

                              Så blir de yngel av sumbun så får du höra med han om du vill ha ungdjur, vore kul att få yngel av dom iallafall.

                              Mvh Peter
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 734

                                En sak till som kanske är lite halvkul är att multisarna som Larry har hemma och dom jag har här är från början mina, eller ja föräldrarna från allra första början.

                                Dom var 19st då och larry och jag räknade lite snabbt ut över en kopp kaffe att dom under 1.5års tid har blivit ca 150-200st

                                Så visst f*n ynglar dom *Skrattar*

                                Mvh Peter
                                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                                Kommentar

                                Arbetssätt...