1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Ja nu var det inte bara golvet utan hela huset som var nytt.
    Här är den bild när robban o Redbullen slängt ut karet (någon ruta sprack nog vid utkastningen)
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      Trist
      jag antar att din fru sa några mindre valda ord

      en liten undran bortre hörnan ser akvariet inte ut att sitta rakt på stativet är det en synvilla eller
      ha det bra
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        Det är sådana dagar man vill bara elda upp skiten och gå och lägga sig.
        Har själv upplevt 2 stora smällar och lider med dig.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Ja du ser rätt. Hela karet var flyttat i sidled när ja kom in. Antar att när 1 ton ska ut på nolltid så är det stora krafter i rörelse.
          En kul sak var att robban hittade några multisar och mbunas i fröblomkrukorna (på mitthyllan) borta vid fönstret som fortfarande levde och var i god hälsa.
          Alltså flugit ur 150 litaren upp och i krukorna. Det måste ha varit en kaskad av vatten ur båda karen
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Du har rätt bmwpower med den synen fick jag samma tanke
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              LN ! För det första vill jag bara säga att jag lider verkligen med dig och din familj ! Jag har själv haft vattenskador, så jag vet att det är inget kul alls ! Fy Fan rentutsagt !

              Men för att börja nysta i orsakerna till att ditt akvarium small. Så jag nästan helt säker på att det är bänkens fel ! Att ställa 1200-1300 kg på 6 ben är inte alls bra ! Varken för golvet eller akvariet ! Visst, man kan belasta ett golv kortvarigt med 210-220 kg mot en yta stor som en handflata. Men under en längre tid så kommer golvet att "fjädra undan" och belstningen kommer att övergå till dom benen som "fjädrar undan" minst i sammanhanget.

              Kanske 3 eller 4 av benen bar upp typ 90% av akvariets vikt ?

              Men även om man utgår ifrån att ditt golv inte fjädrade undan ens en tiondel av en millimeter så är det ändå bänkens fel ! 6 ben på akvarium som väger typ 1300 kg är alldeles för få ! Då är det säkerligen bänken som har "fjädrat undan" lite i mellanrummen mellan benen som går rakt ner och avlastar, och profilerna som så fint ligger an mot akvarieramen...

              Alla mina påståenden bygger på att själva akvariet är rätt byggt då vill säga !

              Mvh/Janne
              Senast redigerad av jannemannen; 21 april 2006, 22:13.
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • Torsten
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 647

                Ställningen till mitt 1400 har 10 ben, men jag använder endast dom yttersta 4 till mer än halva tyngden! Jag tror snarare att problemet kan vara en ngt för liten siliconfog ngnstans och sedan en bänk där inte akvariet läts "hänga" utan ngt ytterben sjönk aningens och då gick rutorna ihop och PANG så gick rutan...

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 126

                  LN! Stackars, stackars dig och din familj men blir verkligen ärligt ledsen för er skull. Jag blev helt skakad av bilden och det är inte utan att man börjar fundera på rakheten i de egna karen.
                  Så tråkigt när man är så lycklig över att ha fått iordning ett så fint kar, så händer detta.
                  Vad har skett kan man väl bara sia i antar jag och du lär väl aldrig få facit i hand vad gäller det. Men jag är även lite nyfiken hur det har gått med försäkringsbolaget?
                  Jag hoppas att du så småningom hämtar dig från detta och åter tar upp nöjet med ett stort kar, för visst är det roligt när allt funkar och faktiskt så gör det ju det för det mesta, man får väl se det som att mer otur än så kan du inte ha vad gäller akvariehobbyn så sannolikheten av dylikt är ju obefintlig.
                  Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 734

                    Ursprungligen postat av LN
                    Ja du ser rätt. Hela karet var flyttat i sidled när ja kom in. Antar att när 1 ton ska ut på nolltid så är det stora krafter i rörelse.
                    En kul sak var att robban hittade några multisar och mbunas i fröblomkrukorna (på mitthyllan) borta vid fönstret som fortfarande levde och var i god hälsa.
                    Alltså flugit ur 150 litaren upp och i krukorna. Det måste ha varit en kaskad av vatten ur båda karen
                    Om inte annat så vad det som vi sa " Världens snabbaste vattenbyte i 150litaren "
                    Sen gick det rätt fort att tömma det också....med vattendamsugaren....slööööörp så var vattnet borta *asg*

                    Lite kul får man ha när skit händer

                    Mvh Peter
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      När man ser dessa bilder så tänker man bara, detta kommer aldrig hända mig... Det känns overkligt å se! Dessutom bor jag i hyreshus på tredje våningen så detta FÅR bara inte hända!

                      Har kollat upp med försäkringsbolaget i alla fall o dom ska täcka det mesta om ett kar springer läck... Hoppas innerligt att det är så!

                      Krya på dig killen o hoppas att inte hobbyn är förstörd...
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 734

                        Ursprungligen postat av eraserx
                        När man ser dessa bilder så tänker man bara, detta kommer aldrig hända mig... Det känns overkligt å se! Dessutom bor jag i hyreshus på tredje våningen så detta FÅR bara inte hända!

                        Har kollat upp med försäkringsbolaget i alla fall o dom ska täcka det mesta om ett kar springer läck... Hoppas innerligt att det är så!

                        Krya på dig killen o hoppas att inte hobbyn är förstörd...
                        Det var en upplevelse att ringa Robban den dagen med
                        Hade varit hos tandläkaren och skulle ringa robban för skojs skull

                        Ring ring " jag har inte tid med dej nu * Norr* "
                        " Okey vad du var glad då "
                        " Larrys botten har gått ur på 1125liters "
                        " Nej shit också "
                        " Vill du hjälpa till och städa "
                        " Självklart "

                        Robbans tjej Sandra hämtar mej på stan och vi åker förbi ett ställe och lånar avfuktare och vattendamsugare
                        Kommer fram och jag kollar in i söderpärlan
                        " wWow va blött det va/är "

                        Larry står en bit in i rummet och ser helt fördärvad ut, förkyld, feber och lugninflammation och en gnutta dåligt humör

                        Robban håller på för fullt med att sopa sand.

                        Själv går jag och hämtar vattendamsugare och avfuktare
                        Kommer in med vattendamsugaren och Robban börjar varva igång den.

                        Vi får upp så mycket vatten som möjligt

                        Vi tar upp Larrys Malawi, lägger dom i spannar och sen kör sandra ner med dom till lokalen och där bor dom nu och leker också

                        Robban och jag tar ut det som rä kavr av karet, mer eller midnre släpper de på gräsmattan.
                        Ställningen också

                        Den börjar vi riva upp golvet så mycket det går, alla parkett åker ut och vi suger upp vatten så mycket det går.

                        Jag tror hela kalaset pågick 2-3 timmar, i slutet satt vi bara och mer eller mindre glodde på avfuktarna och alla hade väl lite egna tankar hehe

                        En snabb berättelse hur jag upplevde det...

                        Mvh Peter
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Ärendet med försäkringsbolaget är avslutat. Detaljer kommer så fort jag fått pengarna på mitt konto. Måste säga att försäkringsbolaget har varit ok än så länge. Arbete pågår just nu med att kapa all gips för att blotta syllen i hela konstruktionen. Fuktkontrollanten kommer hit och monterar avluftare som ska torka väggarna invändigt.
                          Visst har hobbyn fått en rejäl knäck men vi Camilla o jag diskuterar nästan dagligen hur vi ska ta oss ur läget.
                          Jag tänker lite så här : Den som inte satsar vinner inget.

                          Därför kommer vi/jag med all säkerhet att forstätta mitt projekt i söderpärlan. Jag kommer att lägga klinker i hela "akvarierummet" för att undvika framtida sättningar. Dessutom kommer ja att sätta klinker 10 cm upp på väggen och täta konstruktionen så att om olyckan är framme igen så är hela rummet byggt som ett våtrum.

                          Ps. kommer aldrig att glömma Er hjälp och stöttning i genom denna tråd. Ds.

                          Tror att ja inom kort startar en ny tråd med tips till alla hur man hanterar ev. skador mot försäkringsbolag i allmänhet. För att det är som någon ovan skrev -- Det här händer aldrig mig. Men tro mig det kan hända alla. Log åt redbullens berättelse för den beskriver rätt bra vad som hände och hur man mådde den kvällen o natten...
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            Glömm inte att kolla av elamätaren innan avfuktaren sätts in så du får ut den kostnaden på försäkringen också

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 734

                              Ursprungligen postat av LN
                              Jag tänker lite så här : Den som inte satsar vinner inget.
                              Håller med.......det är därför man har 2176liter igång hemma på 3e våningen i 6kar
                              Satsa bör man, annars dör man......och satsar gör man, ändå dör man

                              Larry.....kom med tips.....har ett 375 som står med vatten och växter i, men jag vill inte ha dom växterna så de blir fisk här.....kom med förslag....nuuuuu


                              Mvh Peter
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                              Kommentar

                              • Fr BuBu
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 126

                                Skulle inte en artikel i Ciklidbladet vara både av allmänt intresse och lärande.
                                Både vad gäller hur du har jobbat med fukten, försäkringsbolaget och efterarbetet jag tror att det vore värt guld för oss akvarister i lärandet?
                                Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...