1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #91
    Ja men han hade väl ingen skiva emellan?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #92
      om jag fattar det rätt så stod ställningen på golvet, mellan ställningen och karet låg gummiduken, skiva eller inte borde inte spela någon roll, trycket till följd av karets vikt borde fördelas jämnt över ramensyta så att gummiduken trycks ihop lika mycket över hela ytan
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #93
        Ok jag kanske var lite otydlig gummiduk, liggunderlag, frigolit är appsolut det bästa när det gäller helglasakvarium

        men i det här fallet så pratar vi när det gäller gummiduk mellan stativ och aluminiumramen, om det hade varit stål mot aluminium så hade det bågnat lite mindre

        Men vi som är tillverkare av ramburkar kräver vi att man har en tjock träskiva samt att inuti ramen på undersidan skall det ligga 5mm liggunderlag eller 5mm frigolit

        frågan är väl vem som har rätt = akvarielagret 500 ramburkar / året = 0 spruckna

        privatpersoner = ingen tillverkning

        andra tillverkare = får rekomendera precis vad som helst (bara dom inte säger att det gäller våra burkar)
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          #94
          Ursprungligen postat av calle-hallabro
          Det är ju väldigt stor påfrestning på bottenplaset så det är egentligen inte konstigt att detta hände.
          Har inte kollat på så många stora kar, hur de är konstuerade, men jag såg i förra veckan på vissa av Åleds att de lägger en alulist i bottnen för att hålla ihop fram/baksidan och denna var även limad mot botten, vilket enligt min uppfattning kan förhindra att fram/baksidan delar på sig.
          När man svetsar en ram så slår sig järnet väldigt lätt, så till vårt stora kar (130x70x65cm i 12mm glas) la jag en 22mm plyfa på ramen (40x40x3mm rostfritt), och la däremellan silicon för att jämna ut eventuella ojämnheter.
          Där efter en 10mm frigolit innan helglaskaren sattes på plats.
          Hela ställningen står på 10 st 63mm stora nitrilgummifötter.

          //Calle
          Varför just Ålends kör med stag i mitten av sina kar finns det olika uppfattningar om.
          Min uppfattning är att man tar en profil från ålends och kolla på den och se hur den är uppbyggt och gämför med annan aluprofil som inte har den där sista knäcken på profilen.
          Så anser jag att ålend har mindre änläggningsyta mot ställningen eller vad nu karet ska ligga mot, så just där tycker jag att det där extra staget gör nytta och förhindrar att profilen kan vrida sej.
          Ju högre själva "L"et är på profilen, ju starkare profil får man automatiskt

          På just LN kar fanns det ingen tendens till just ett sådant brott, bottenglaset hade delat på sej just på den sidan där de fanns minst belastning mot glaset, vilket inte ens tillverkaren kunde svara på.
          När tillverkaren har byggt många sånna och andra kar så vet han hur sina kar funkar och klarar av, när han sen säger att det ska inte kunna gå sönder så, eller dom går inte sönder på just det sättet så spelar det nog ingen roll hur mycket vi sitter här inne och spekulerar.

          Hade han vetat att det finns en svaghet i hans större kar hade han upplyst om bottenstöd eller liknande när vi var uppe och hämtade det och jag pratatde mycket med honom om just bygge av akvarium, profiler och glas.
          Jag var för trött för att hjälpa till och bära just den dagen

          mvh P
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • februari 2005
            • 734

            #95
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Ok jag kanske var lite otydlig gummiduk, liggunderlag, frigolit är appsolut det bästa när det gäller helglasakvarium

            men i det här fallet så pratar vi när det gäller gummiduk mellan stativ och aluminiumramen, om det hade varit stål mot aluminium så hade det bågnat lite mindre

            Men vi som är tillverkare av ramburkar kräver vi att man har en tjock träskiva samt att inuti ramen på undersidan skall det ligga 5mm liggunderlag eller 5mm frigolit

            frågan är väl vem som har rätt = akvarielagret 500 ramburkar / året = 0 spruckna

            privatpersoner = ingen tillverkning

            andra tillverkare = får rekomendera precis vad som helst (bara dom inte säger att det gäller våra burkar)
            Nu var ju inte detta ett kar ifrån er så de spelar kvitta eller hur !

            mvh P
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #96
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              javisst men det var väl inte så det var i det här fallet? Gummiduken låg väl ovanpå den helsvetsade och förmodat stabila och vridstarka ställningen.
              Precis !
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • juli 2005
                • 303

                #97
                Redbullen
                Jag har inte detaljstuderat hur Åleds kar ser ut, så därför kan jag inte diskutera detta, utan bara uppmärksammade att de hade denna lösningen.

                Min uppfattning är att glas kan ha en obetydlig skada som inte syns, men denna kan senare ge upphov till sprickor mm.
                Tänk på hur det är på bilar, ett litet stenskott kan göra att hela rutan (lamellglas) spricker, hur är det då i ett akvarium där belastningen är ofantligt mycket större.

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #98
                  Ursprungligen postat av calle-hallabro
                  Det är ju väldigt stor påfrestning på bottenplaset så det är egentligen inte konstigt att detta hände.
                  Har inte kollat på så många stora kar, hur de är konstuerade, men jag såg i förra veckan på vissa av Åleds att de lägger en alulist i bottnen för att hålla ihop fram/baksidan och denna var även limad mot botten, vilket enligt min uppfattning kan förhindra att fram/baksidan delar på sig.
                  När man svetsar en ram så slår sig järnet väldigt lätt, så till vårt stora kar (130x70x65cm i 12mm glas) la jag en 22mm plyfa på ramen (40x40x3mm rostfritt), och la däremellan silicon för att jämna ut eventuella ojämnheter.
                  Där efter en 10mm frigolit innan helglaskaren sattes på plats.
                  Hela ställningen står på 10 st 63mm stora nitrilgummifötter.

                  //Calle
                  Vad jag vet har alla stora alukar från Åleds stag även i botten. Men inte e dom stagen limmade, dom e därimot skruvade i aluramen, allt för att inte något ska kunna bågna! Precis som dom "vanliga" stagen.. Fast dom e iofs i "T-profil".

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #99
                    Jag kan inte låta bli att ifrågasätta att ha en träskiva i botten
                    Vad händer om det kommer vatten på den ju den sväller och då borde det väl bli konstig belastning eller??

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      Ursprungligen postat av bmwpower
                      Jag kan inte låta bli att ifrågasätta att ha en träskiva i botten
                      Vad händer om det kommer vatten på den ju den sväller och då borde det väl bli konstig belastning eller??
                      En obehandlad spånskiva kan möjligtvis svälla men ofta så har man väl någon sorts behandlad skiva under.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        Jo det vet jag men hur många tänker på att det bör vara marinplyfa

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          Bmw det är klart att spånskivor kan svälla då finns det två möjligheter
                          1. köp en plyfaskiva 20-40mm
                          2. låt bli att dräll vatten brukar ju inte bli bättre när det har kommit ner på golvet

                          Angående Åledsakvarier så finns det inga bättre akvarier
                          alltid tjockt glas
                          snygg profil och stor
                          lägger distanser på ramen vilket gör att glaset ligger i en vagga av silicon
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Bmw det är klart att spånskivor kan svälla då finns det två möjligheter
                            1. köp en plyfaskiva 20-40mm
                            2. låt bli att dräll vatten brukar ju inte bli bättre när det har kommit ner på golvet

                            Angående Åledsakvarier så finns det inga bättre akvarier
                            alltid tjockt glas
                            snygg profil och stor
                            lägger distanser på ramen vilket gör att glaset ligger i en vagga av silicon
                            bättre än er? :-)
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 734

                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Bmw det är klart att spånskivor kan svälla då finns det två möjligheter
                              1. köp en plyfaskiva 20-40mm
                              2. låt bli att dräll vatten brukar ju inte bli bättre när det har kommit ner på golvet

                              Angående Åledsakvarier så finns det inga bättre akvarier
                              alltid tjockt glas
                              snygg profil och stor
                              lägger distanser på ramen vilket gör att glaset ligger i en vagga av silicon
                              Glaset kommer ursprungligen från samma ställen så det är skitsamma ändå !
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 734

                                Det enda som man kan komma fram till är att när glaset skars så hade det kanske blivit en "vågig" kant.
                                Och som "skulle" kunnat ha legat lite nära bottenglas eller glavel eller rent av profilen.
                                Och när sen karet börjar leva beroende på temperaturer och allt sådant så kan det har "gått" emot och därefter spruckit

                                Kollade själv på ställningen för ca en timme sen och det finns inte en chans att det har bidragit till raset.
                                Det är MÅNGA gånger både stabilare och starkare än en vanlig alu ställning, oavsett antal ben.
                                Biten av ställningen som karet låg emot är 60*60mm, ramen är svetsad på benen sen, alltså översta biten ligger som en ram uppe på.

                                Den lilla gummilisten som karet legat på är mycket mjuk och trycker man med tummen bottnade man väldigt lätt, tänkt då hu fort den bottnar helt med ett sådant kar på.

                                Kollade på svetsningen, killen som gjorde ställningen har svetsat i "rätt ordning", alltså har inte materialet rört sej något under konstruktion.
                                Larry hade också på dom långa partierna lastat hårt och kollat eventuell svikt, med 300kg som jag trro han sa gick det inte att mäta.....och det är partiet mellan två stycken ben..

                                Så min satsning ligger i att skärningen av glaset inte gick 100% riktigt till, vilket är j*vligt tråkigt.

                                Det finns ingen annan förklaring..

                                mvh Peter
                                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                                Kommentar

                                Arbetssätt...