Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    Det verkar som om jag kommer att förlora två av mina SO Kiriza. Dom fick Tropheussjukan och jag medicinerade men det verkar som om två stycken inte klarar sig. Nu undrar jag om det blir för lite med 18 Kiriza och 20 Dubbar i ett 720-literskar. Jag har också tre par cylindricus och två par Calliurus "Magarae" i det karet. Troffarna är bara 5 cm långa skulle det gå att tillföra fler individer eller är det för chansartat?

    det är inte för lite men är ju svårt att sägga från fall till fall jag har 15st +yngel i ett 528l (160*60*55) vilket funkar utmärkt ingen som har dött från gruppen och har haft dom sen dom va yngel (ja de är samma grupp som ja har haft i mitt 200l. flyttade dom på grund av att ja vart less på att byta så mycke vatten så ofta)
    det går säkert bra att till föra nya individer särksilt om du flyttar om lite innan. men rekomenderar att tropharna du har nu får gå för sig själva ett ganska bra tag nu. tänk på att dom har ned satt imunförsvar efter det att man har medicinerat och att dom har varit sjuka. sen så om du skaffar fler ha dom i karantän först ev även medicinera i förebygande syfte. fast det är det både + och - med att göra så de kanske man ska fundera lite på innan.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      Jag såg att Aquariummalawi hade inne en moori som heter Green Muzimu. Är det någon som har en bild på den eller om den har något annat namn också?
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        Här har du några foto på den

        Denna webbplats är till salu! aquacave.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquacave.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          Hur får man tag på Astaxin nu för tiden?

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Jag såg att Aquariummalawi hade inne en moori som heter Green Muzimu. Är det någon som har en bild på den eller om den har något annat namn också?
            Såg för nåra timmar sen green muzimu på akv.leasing, dom var ganska snygga faktiskt..kanske är det den som oxå kallas "Green Terror"!?

            Senast redigerad av specmats; 07 december 2006, 21:27. Anledning: komplettering
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              Ursprungligen postat av Robbe
              Hur får man tag på Astaxin nu för tiden?
              Astaxanthin kan du köpa från Linkan AB,du kan antingen maila till linkan@linkan.se eller ringa på 044 - 24 79 65 tror att minimum för att beställa är 200g
              mvh Stefan

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Med risk för å va petig men den skall väl ändå kallas Tr. sp. Black "Muzimu" och inget annat !?!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 563

                  Jag tror inte det är någon black variant då de inte har den black-typiska svarta färgen. Färgmässigt ser de ut att vara någon red- eller moori-variant, men jag har faktiskt ingen aning.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • Kristian Hennig
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 76

                    jeg har faktisk fått meg en gruppe av Muzimu Green. Jeg skal prøve og få tatt bilder,. men de ligner ikke på de første bildene, men det http://www.aquacave.de/bilder%20fire...eus/muzimu.jpg stemmer mere. men av mine 20 stk, er det kun 2 som ser ut som de..
                    Hver eneste Muzimu Green er forskjellige, alt fra noe som ligner veldig på en brichardi ulwile til red cheek til caramba til sorte kropper og knallgule buker,. som sagt mye forskjellig!!
                    De jeg synes er finest, er sorte, med en lys limegrønn bakdel, sort kropp, azurøyne., halvparten har azurblåe øyne, noen har røde "øyenbryn" og noen sorte. blir veldig spennende og se de vokse til.. men som sakt, skal komme med bilder så snart jeg får fatt i et kamera som gir noen lunde bra bilder!
                    tropheus.org

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      Skulle förvåna mig om det är annat än en Black-variant. Muzimu ligger uppe i nordväst,inte långt ifrån där bla Kiriza fångas fast på andra sidan udden. Mig veterligen finns det inga Mooriis så långt norrut. Möjligt att det kan va en Brichardi-variant,men då kan man ju säga att det äntligen har kommit en tropheus-sensation...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        i mitt tycke ser det ju ut som en brichardi variant i vissa lägen och en black variant i andra lägen. Har sett dessa live en gång på nols ciklidhobby. Tuffa fiskar som var väldigt variabla i färgerna. Spännande är nog rätt ord om dem, alltf från röd-ula till grön-gula i sin teckning och svartbrunaktiga i kroppen.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          Som jag sa var jag inte säker. Tror kanske att det är en Brichardi-sort.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            Någon som kan säga när körsbärsyngel blir röda i fläckarna? Har ett litet gäng 4-5cm bland mina vuxna som visar distinkta fläckar ibland, fast då är de gula. Blir lite misstänksam då jag har en gul hane som jag kommer ta bort så fort jag kan utöka gruppen lite, han är dock väldigt långt ner i rangordningen så det är ingen risk att han leker i mitt kar.

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              Ursprungligen postat av blackened
                              Någon som kan säga när körsbärsyngel blir röda i fläckarna? Har ett litet gäng 4-5cm bland mina vuxna som visar distinkta fläckar ibland, fast då är de gula. Blir lite misstänksam då jag har en gul hane som jag kommer ta bort så fort jag kan utöka gruppen lite, han är dock väldigt långt ner i rangordningen så det är ingen risk att han leker i mitt kar.
                              De brukar färga ut i den storleken. Avvakta lite med ynglen de brukar ta tid på sig, mina körsbärsyngel såg rätt dassiga ut men nu blir de mer och mer röda. Vad gäller den gula körsbärspöjken så kan du säkert sälja honom för 1.000 000:- . Det är ett gångbart pris på Köp å Sälj.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              • Kristian Hennig
                                Användare
                                • augusti 2006
                                • 76

                                etter mitt syn er jeg veldig enig med Jonas E om at de ligger et sted mellom brichardi og black varianten.,. prøvde og få tatt bilder i går, men valpen min har tygd i sund kabelen, så dere må vente litt
                                tropheus.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...