Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Mycket tråkiga skriverier här i tråden senaste dagarna, för att liva upp stämningen kan jag säga att min största "hane" blev avlekt här precis (?!) av en mindre annan hane. Återstår att se hur det går... Känns kul med första leken på bågarna

    Kommentar

    • Lill Klas
      Användare
      • april 2006
      • 10

      Sitter och tittar på ny lek . Det var ett par veckor sen senaste leken men nu är det full fart igen...
      Jonas: Det är nog precis som du skriver, jag skall inte ge mig på att ändra alls om det inte uppstår problem.

      Kommentar

      • Jonny Österberg
        Användare
        • december 2005
        • 49

        Jonas E : Jag låter min lilla dubbegrupp vara och hoppas att dom utökar sig själv till ca: 30 st, vill inte bråka med dom när det går så bra som det gör.
        Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
        Malawi i 225L Hörnakvarie
        Viktoria i 200L
        Tanganyika i 540L

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          Ursprungligen postat av deelay
          Har ni den med vida band eller har ni den med gula?
          En grupp med vita band vore kul o hitta men dom kanske inte e så lätta o finna.
          Har för mig att Troffe Micke säljer sånna

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            Cyathopharynx

            Är det någon som har eller har haft troffar i samma akvarium som Cyathopharynx? Har nämligen hittat en del riktiga guldägg i senaste samimporten. Eftersom Ventralis fungerar så tycker jag att även Cyathopharynx borde fungera men har inga erfarenheter av denna kombination. Känns lite onödigt att ta en 500 litersburk för enbart Cyathopharynx.

            Tips och råd mottages tacksamt.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              Ursprungligen postat av Stephan E
              Är det någon som har eller har haft troffar i samma akvarium som Cyathopharynx? Har nämligen hittat en del riktiga guldägg i senaste samimporten. Eftersom Ventralis fungerar så tycker jag att även Cyathopharynx borde fungera men har inga erfarenheter av denna kombination. Känns lite onödigt att ta en 500 litersburk för enbart Cyathopharynx.

              Tips och råd mottages tacksamt.
              Tjenare Stephan.

              Blanda INTE Foae med Troffar om du vill ha lek på dina Foae´r.

              Jag har testat att blanda dessa 2 sorter: C.Magara och T.Kasanga och det gick alldeles utmärkt ,ingendera brydde sig om den andra, men det bidde ingen lek eller ens lektendens på Magaran i det karet ( ett 720 L ).

              Vid ett annat tillfälle så testade jag mixen igen , dock med en grupp med C.Foae Ikola och Tr. Brabant (timglas) och det "sket" sig rejält.
              Troffarna käkade upp allt vad fina fenor hette på Foae´n.

              Jag fick en ny kull med C.Foae Kabogo Copper i dag, ungefär 25-30 st och jag har regelbunden lek i det karet där mina Foae´r går.
              Karet är på 840 liter och Foae´n är Kung i karet, de går i hop med en grupp Benthochromis Tricoti och ett glatt gäng med Cyprichromis Yellowhead Tricolor.
              Väntar även tillökning på mina B.Tricoti igen.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                har samam erfarenheter som troffemicke, bara det att det sket sig totalt. Ingen bra blandning alls då mina furcifer ruziba gick o tvärdog. Kanske var av nånting annat men de mådde inte bra av troffarnas aggressivitet. Skulle ta ut dem efter semestern och sortera upp fiskarna men under semestern hälsade soten på och alla furcifer och tropheus kala island dog. Mystiskt nog överlevde alla maswa utan problem.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 307

                  Då blir det så att mina kommande Foai får gå ensamma i en 500 liters burk tills nästa samimport. Har beställt C Furcifer Foai Kekese denna gång.

                  Listan som Micke har denna gång är grym och skulle vi inte byta villa så skulle det bli en rejäl beställning.

                  Mina vitbandade dubbar från förra samimporten har ynglat nu och det är hur som helst 30 yngel.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    Här kommer en bild på ett yngel av Tropheus brichari "Kipili". Första kullen.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • CRAYLEONE
                      Användare
                      • maj 2003
                      • 145

                      Visste inte om jag skulle posta här eller i filmtråden men.. Eftersom det är Troffar så känns det bätte att det hamnar i troffetråden på nåt vis.. Annars är det bara att flytta inlägget. Ett litet filmklipp med ett 30-tal dubbar.. (ok, det finns även 4 st Tr "Karamba" och 2 botier i burken också) 4,5 MB och 1.10 min:
                      http://www.rawburt.com/temp/450%20liter%20Tropheus%20duboisi

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        Fint akvarium o fina fiskar. Den där filmen får du nog en oscar för : ) (inte påfågelcikliden oscar)

                        Mvh/ BB

                        Kommentar

                        • Midas_Tom
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 809

                          riktigt snyggt!!.. blev gaaaaanska inspirerad och sugen på att skaffa troffe kar
                          //tom

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            Jag skulle behöva ett par tips ang. BTN-moduler till ett Troffekar. Jag håller på att bygga upp en lekgrupp körsbär, har 13 fullvuxna, kanonsnygga avelsdjur, samt ett 50-tal yngel som ser ut att bli lika snygga som sina föräldrar, tänkte ha dem i ett 720, samma burk som är nämnd i tråden "720 med bågnande rutor", skall åtgärda problemet och sen sätta i lite moduler. Nu min fråga, kan någon som har BTN-moduler rekommendera några som passar Tanganyika, hur fungerar filtermodulen? vad kan man använda för pump? Maxijet + filtermaterial i nätpåse?
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 953

                              Dax för några foto

                              Tropheus sp.Mpimbwe ungdjur
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • april 2002
                                • 953

                                Tropheus Duboisi Maswa ungdjur
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...