Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Kan du inte krama ur ett redan inkört filter i karet? Då måste du väl få bukt med niriten?

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Kanske en dum fråga, men varför inte flytta över fiskar till hink med tempererat nytt vatten där man blandat in 25% av det gamla från karet med 75% nytt vatten med en temp på ca 26-27 grader och låta de gå där för att se om de förbättras?

      Det är klart att det inte är så bra att flytta fisk, men å andra sidan verkar inte miljön i karet vara till deras fördel direkt...

      Om du flyttar ur fiskarna så kan du ju laborera bäst du vill med vattenbyten och annat i karet. Jag vet att det talar emot då fiskarna behövs för att skapa en bakterieflora som får balans i karet, men det är ju synd om fler fiskar ska stryka med pga dåliga vattenvärden.

      Vid nitrittoppar brukar fiskarna ligga efter botten och vara inaktiva...flåsande...är det så?

      Sera Nitrivec fungerar, men tyvärr behövs det så stora mängder att man sällan klarar sig enbart på den lilla dyra flaska man köper...uträknat? ;-)

      Hur som helst så önskar jag dig lycka till och beklagar verkligen det som hänt. Hobbyn kan vara riktigt prövande ibland...

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Ursprungligen postat av Cutekid
        Kan du inte krama ur ett redan inkört filter i karet? Då måste du väl få bukt med niriten?

        Mvh
        Bra ide det där Calle. Det tänkte jag inte alls på.

        Jag själv har bara i princip nystartade filter i mina två andra kar. Men min svåger däremot har ett sådant där "Ota"-filter(stort) som förfilter till sitt ytterfilter och det var längesedan han gjorde rent det sist.. Och det kunde jag få krama ur i en spann.

        Iden är bra men jag vet inte om det är så klokt just för mina fiskar. Jag vet att mina svågers fiskar är friska men kanske jag kan få ännu mer problem om jag tillför en bakterieflora som mina fiskar inte är vana vid. Mina fiskar har dessutom gått i riktigt effektivt uv-c filtrerat vatten tidigare. Jag tror att detta kan göra att dom klarar en ny bakterie flora sämre. (Men jag vet inte)

        Jag får fundera lite på det och först se hur det utvecklar sig efter flagylkuren.

        Men som sagt tipset är bra och tack för det Calle.

        Stefan:

        Jag har sett att en del flåsar lite mer en vanligt och där är inte heller samma aktivitet som det brukar vara. Samt en del trådaktigt avföring. De få ggr som jag matat lite så har de här fiskarna inte ens reagerat. En av de fiskar som dog igår blev helt blind innan han dog. Den andre som dog igår upptäckte jag först efter det att den var död.

        Jag har också märkt en dålig lukt som kommer från karet. En misstanke som ligger och gnager i skallen är att det är något ”fel” på faxekalk stenarna. Dom har i c:a ett år legat halvt nedgrävda i trådgården. Och när jag gjorde rent dom kom där en del småkryp från håligheterna i stenen. Kanske där finns mycket sådant inuti stenen som nu ligger och ruttnar. Kanske stenarna också fått en del gödning på sig när dom legat ute i trädgården.

        Nåväl där är mycket som man funderar på och det som är mest troligt är ju trots allt ett överbefolkat kar utan något som helst fungerande bio filter. Kan det gå på något annat sätt?

        Snart ”får” jag också ett nytt kar och roa mig med(även om det inte känns speciellt kul för tillfället) Och det kommer jag att ta det mycket försiktigt med, och bygga upp bakteriefloran sakta men säkert. Förhoppningsvis lite visare efter vad som nu har har hänt.

        Angående Sera Nitrivec så köpte jag en flaska som skulle räcka till 2500 liter vatten den är i princip slut nu. Är det lönt att köpa fler sådana? Eller finns där några bättre produkter?
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          Jag skulle nog ha chansat på att pytsa i lite "klegg" från ett inkört filter. Man kan då krama ur/hälla i det försiktigt precis framför rastret eller insuget på det nya filtert,som är igång,så inte så mkt skit kommer ut i karet.

          Har du möjlighet att ha karet halvfullt m vtn? Och fylla på med vtn efter hand.Skulle påskynda nitrifikationen ngt,tror jag.
          Hoppas det löser sig!!!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            Jag åkte på en fruktansvärd nitrit propp när jag hade köpte min gamle mpimbwe. Det var illrött på mätstickorna. Då dök min gamle vapendragare Hagblom upp med ett gammalt inkört filter och kramade ur det samt körde det som ett extra filter i karet. Det tog inte många timmar förrän firrarna blev piggare och nästa dag var de i toppform igen. Så jag hade satsat på att krama ur ett filter från svågern. Tror inte det ska vara någon risk. Bättre att försöka få bukt på det så fort som möjligt än att det bara trillar bort fler firrar från din fina grupp. Hoppas det löser sig.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              Uppdatering på min front: 2 döda ikola på två dagar, dessa hade sår på 3-4mm runt huvudet så jag har meicinerat med hexa-x eller vad det hette? Vattnet är fortfarande grumligt och alla snäcklekarna har dött. Håller på att förlora hoppet om att det ska blir bra. Troffarna har nu varit så här sen jag släppte ihop min gamla ikola-grupp med den nyinköpta molirogruppen som verkar vara den största tabben jag gjort hitills. Tror ni det är bra och dela upp grupperna igen och ha dem för sig? Vattnet har varit grumligt sedan jag glömde o ta på en av pumparna under 2 dagars tid. Ser nu också att en moliro ligger på botten och läser godnatt-saga : (

              Medicinerade förra veckan men octosin och aquarfuran men det verkar inte ha hjälpt.

              Vad tror ni grabbar finns det ngt att göra ?

              Mvh/ BB

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                Uppdatering:
                Fiskarna såg mycket piggare ut idag efter gårdagens flagylbehandling. Alla kom fram som dom brukar och krävde mat. Det var mycket gött att se. Någon mat fick dom däremot inte.

                Orsaken till problemen kvarstår med på tok för höga halter av nitrit.
                Så jag tog ditt råd Calle och körde hem till min svåger och kramade ur två av hans väl inkörda innerfilter i en spann med lite akvarievatten. Nu har jag precis bytt vatten i karet och hällde i 1/2 liter sörja vid insuget till bägge mina filter. Sammanlagt 1 Liter sörja alltså. Hoppas nu det gör någon nytta.

                Resterande sörja har jag stående i en spann med genomluftning för att eventuellt hälla i efterhand.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  Jag skulle tagit med hans filter och kramat ur dem ordentligt i karet. Det du ka ngöra med är att slänga i 2 innerfilter i hans kar för att sedan hämta dem efter några dagar och sedan sätta i dem i ditt kar för att hjälpa till med nyttiga bakterier. Är det det karet med bottenfilter i som har ballat ur?

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Det som jag gjorde måste ju ha samma effekt. Jag kramade ur hans filter rejält in en spann med akvarievatten. Och hällde sedan detta i mitt kar.

                    Och ja det är karet med bottenfilter som det handlar om. Men där är även ytterfilter. Tror helt enkelt inte det har fått en chans att komma igång bara.
                    Karet var helt rengjort, gruset var helt nytt. Och det kan man ju även säga om Faxekalkstenarna som legat oqnavända en längre tid. Helt och hållet bara nya grejer.
                    Och på det i med 40 fiskar...
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      aj aj nä det är ingen höjdare
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Nej nu får jag bara hoppas att det inte är helt kört. För dagen ser det dock lovande ut.
                        Senast redigerad av Stelin; 11 april 2006, 22:37.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Uppdatering på min front: 2 döda ikola på två dagar, dessa hade sår på 3-4mm runt huvudet så jag har meicinerat med hexa-x eller vad det hette? Vattnet är fortfarande grumligt och alla snäcklekarna har dött. Håller på att förlora hoppet om att det ska blir bra. Troffarna har nu varit så här sen jag släppte ihop min gamla ikola-grupp med den nyinköpta molirogruppen som verkar vara den största tabben jag gjort hitills. Tror ni det är bra och dela upp grupperna igen och ha dem för sig? Vattnet har varit grumligt sedan jag glömde o ta på en av pumparna under 2 dagars tid. Ser nu också att en moliro ligger på botten och läser godnatt-saga : (

                          Medicinerade förra veckan men octosin och aquarfuran men det verkar inte ha hjälpt.

                          Vad tror ni grabbar finns det ngt att göra ?

                          Mvh/ BB
                          Hur många fiskar har du kvar i karet och vilka filter har du?
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            Jag har 22 ikola7-9cm,20 moliro 3-4cm och 3 ctenochromis horei. Filter bestående av ett eheim 1200lh och ett powerhead 1400lh. Funderar på att flytta moliron till lokalen där jag har ett 375 med lite leptosoma och leleupi men det kanske är dumt?

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              Ursprungligen postat av Bright_Blue
                              Jag har 22 ikola7-9cm,20 moliro 3-4cm och 3 ctenochromis horei. Filter bestående av ett eheim 1200lh och ett powerhead 1400lh. Funderar på att flytta moliron till lokalen där jag har ett 375 med lite leptosoma och leleupi men det kanske är dumt?
                              Det låter som du har lite filtermassa, stämmer det? Isåfall är det nog en mycket god ide att först skaffa mer filter till karet. Och se till att där är mycket god syresättning i karet.

                              Jag hade inte flyttat tropheusarna igen. Istället kanske tagit bort c. horei för att få ner belastningen lite i karet.(vet inte vad det är för fiskar och är lite för stressad just nu för att kolla upp det ) Sen hade jag skaffat flagyl(en chansning) genom en veterinär.

                              Efter en eventuell ökning av filtermassan på ena eller andra sättet hade jag plockat bort alla som ser för dåliga ut och verkar bortom all räddning.
                              Därefter gjort rent de filter som du har nu i en spann med akvarievatten. Bytat 50% vatten, tillsatt 1 dl salt per 100 liter vatten. Medicinerat med flagyl(återkom om du vill ha doseringsanvisningar) och sedan låtit allt vara. Ingen mat iaf inte så länge som medicineringen pågår. Och sedan i någon vecka mycket små mängder mat.

                              Cutekid:

                              Nitrithalten i mitt karverkar vara på väg ner...
                              Senast redigerad av Stelin; 12 april 2006, 17:58.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                Gött Stefan!

                                Du ska se att du får ordning på det, men det brukar vara en dyrköpt läxa
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...