Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    BB: Nols ciklidhobby blir aldrig utplockat.. ;-)
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      Ursprungligen postat av specmats
      ett av mina regnbågs yngel har en hel del svarta fläckar men jag tror det är pigmentfläckar som kanske har orsakats av fodret som endast är cyclop eeze och jbl novorift..
      Jag har matat mina pembor och kirizor med cyklop-ezee och jbl under en lång tid nu och har inte sett röken av pigmentfläckar.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        men calle, de är ju redan svarta ;-) []
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          Med röda och gula band på kroppen ja []
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            -cutekid!, ok skönt att höra
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              Här kommer en bild på mina T. brichardi "Kipili" yngel. Här har de varit ute ur munnen ett par dagar.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                Ursprungligen postat av Cutekid
                Med röda och gula band på kroppen ja []
                men men, tänk om de svarta prickarna är på det svarta ;-)
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Ursprungligen postat av Jonas E
                  men men, tänk om de svarta prickarna är på det svarta ;-)
                  Det syns isf!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    Bara jäklas med calle, har haft Ikola med sådana pigmentfläckar och det syns, tror mig. Inget roltigt det där, först fick jag det via ett gäng tr. red Kiku som sedan på något vis "smittade" mina Ikola så att de också fick det. Mina maswa fick det aldrig trots att de gick i samma akvarium. Vet inte alls varför både kiku och ikola fick skiten. Är väldigt försiktig med de fiskar som har sådana fläckar nuförtiden, köper dem helt enkelt inte. Fisk som tidigare ser helt okej ut kan också få detta möget på sig, det är INTE roligt att se supersnygga kejsare ( i mit tycke iaf) få svarta fläckar på kroppen och banden.....

                    Maswan som vanligt påverkades inte ett dugg och fick aldrig någon svarta fläckar eller någon sjukdom, inte ens soten. Varför sålde jag dem...
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      enligt dig jonas så är maswan härdigare än de andra troffarna!? jag har funderat på dubbar under lång tid faktiskt och ja vet inte riktigt varför..ibland tycker jag att dom är fula och sen så är dom helt plötsligt snygga, helst skule jag vilja ha den VIT bandade dubben och visst har tillfället funnits.men har fått intrycket av att just dubbar är dom mest elaka och samtidigt känsligaste troffarna-tyvärr...
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        Dubbar + känsliga existerar inte i min värld. Mina var snälla som goldens, de gick 14st i mitt 720 utan mobbingoffer eller några sådana problem. Däremot när de hamnade i ett 310 efter ett missöde i mitt 720 så blev de sura på varandra. Resulterade dock bara i att en hane rensades ut, som vanligt den med snyggaste banden =(
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • steveharris
                          Användare
                          • september 2003
                          • 243

                          Nu är dina dubbar uppe till diskussion igen Jonas och de mår fortfarande bra, har även fått lite yngel av dom nu. Som sagt de blev inte smittade av Ikolorna (!?), däremot slog ikolorna (1+2) ihjäl en hel grupp Livua (tror jag det var) på 20 djur på bara tre-fyra dagar hos de som jag sålde dem till....

                          Specmats: Du bor väl lite långt bort men jag sålde mina vitbandade dubbar i förra veckan så det finns några om man letar runt......
                          Patrik

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            oh helvete....slå ihjäl fisk gjord de aldrig hos mig...man får säga vad man vill om Ikola, men snälla är de inte. Jag e nästan glad att jag håller mig till Malawi och featherfins för tillfället....

                            smittade kqnske är fel ord att använda, men att pigmentfläckarna dök upp hos fler arter tyckte jag var mysko. Kan ha hänt vid medicinering, fighter eller något annat.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              Efter ett antal olika missöden så har jag på cirka ett halv år lyckats ta kål på 45 av 52 troffar. Hade för inte länge sedan i princip bestämt mig för att göra mig av med troffarna och satsa på malawi igen. Jag skulle bara känna efter ordentligt om jag verkligen ville vara utan troffar. Nu går går ett gäng mbunas i stora karet och kvarvarande troffar, 7 Nkonde, gå i ett litet kar bredvid. Måste säga att malawi har sin charm, men troffar.... det går inte bara att vara utan.
                              Nu när jag har karen bredvid varandra och verkligen kan se hur karen skiljer sig åt. Malawin lyser ju starkt med sina intensiva färger och fungera på långt håll. I troffekaret är det betydligt mer fart men jag tycker Nkonde saknar de intensiva färgerna som går at uppleva på håll. På nära håll har verkligen NKonde fantastiska färger och som alla troffar ett fascinerande beteende. Kort sagt troffar är firrar som jag bara inte kan vara utan fast jag hade mina tvivel....
                              //Robert

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Robert...jag förstår verkligen din känsla för Tropheus. Jag har länge haft en stark dragning till Tropheus och jag kommer inte heller ur greppet de tagit på mig hur gärna jag än vill.

                                Jag kommer att skaffa ett större kar till Malawi inom snar framtid, men mitt befintliga kar nu på 375L ska göras om och kommer husera en Tropheus-grupp vad det lider. Underbar ciklid på många sätt...tyvärr även komplex...men det är kanske just det som är en del av den stora dragningskraften.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...