Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    hade det varit jag så skulle jag kurera fisken men nu vet ja inte riktigt hur alvarligt det är, annars låter det inte som att det är så farligt
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      Ursprungligen postat av blackened
      En av mina regnbågar har fått ett "sår" i huvudet. Det är som en kliniskt ren liten grop framme i pannan. Tänkte byta rejält med vatten närmsta tiden och salta, är det någon särskild medecin man kan medecinera med som hjälpar mot såna här symptom? Hexamita är ingen bra idé till troffar vad jag förstått....
      Hexamita botas normalt med metronidazol, samma medicin som till bukvattensot. Har den seg ljusfärgad avföring?
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        Jag tvivlar på att det är ett sår, det ser väldigt märkligt ut för att vara ett sådant. Det är alldeles för rent och snyggt. Fisken är lika pigg och glad som vanligt, ingen dålig skit. Jag avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig. Märker jag att det växer får jag väl medecinera...

        Tack för svaren

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av blackened
          Jag tvivlar på att det är ett sår, det ser väldigt märkligt ut för att vara ett sådant. Det är alldeles för rent och snyggt. Fisken är lika pigg och glad som vanligt, ingen dålig skit. Jag avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig. Märker jag att det växer får jag väl medecinera...

          Tack för svaren
          En fisk med öppet sår blir fort svag då osmosen inte fungerar som den ska med, följdsjukdomar är inte ovanligt. Jag har haft en fisk en gång som hade ett öppet sår, såg vekligen rent o fint ut, alldeles runt och fint men den fick jag alldrig ordning på igen. Såret hade den bakom simfenan alldels bakom gälen, nån sa att det kunde vara fisktuberkelos... fast jag vet inte, det enda jag vet är att fisken avlivades senare eftersom såret inte läkte och den blev svagare o svagare.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • annaedlund
            Användare
            • oktober 2005
            • 73

            Jag har runt 10 nyspottade tropheus red "livua" yngel i akvariet.
            När jag satt och tittade upptäckte jag att trots att de knappt är 1cm än så är de rätt så aggressiva mot varandra.. Jag har sett de simma runt runt varandra och ett yngel jagade ett annat över halva akvariet och upp i hörnat mot filtermattan.

            Är troffarna redan som yngel inomartsaggressiva? Första gången jag fick yngel var det bara 4 överlevare som vi upptäckte och de var inte aggressiva mot varandra. Kan det vara för att det den här gången är flera som har klarat sig? Har ni någon erfarenhet av detta? Är "red" varianten extra aggressiv? Har läst att den inte skulle vara den mest aggressiva av tropheus grupperna...

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              Ursprungligen postat av annaedlund
              Jag har runt 10 nyspottade tropheus red "livua" yngel i akvariet.
              När jag satt och tittade upptäckte jag att trots att de knappt är 1cm än så är de rätt så aggressiva mot varandra.. Jag har sett de simma runt runt varandra och ett yngel jagade ett annat över halva akvariet och upp i hörnat mot filtermattan.

              Är troffarna redan som yngel inomartsaggressiva? Första gången jag fick yngel var det bara 4 överlevare som vi upptäckte och de var inte aggressiva mot varandra. Kan det vara för att det den här gången är flera som har klarat sig? Har ni någon erfarenhet av detta? Är "red" varianten extra aggressiv? Har läst att den inte skulle vara den mest aggressiva av tropheus grupperna...
              Visst är det festligt att så fort de kommer ut ur mammas mun så kaxar de. Jag tror att det är generellt för Troffar, det är likadant här med mina Körsbärsyngel, mina Muragoyngel och Moliro. Jag tycker att det hör till det bästa med denna art, att de redan är fiskar från början. Äggen är ju grymt stora och får man över 8 yngel får man vara glad. Men man får vara på sin vakt, för ett av mina körsbärsyngel höll på att stryka med i syskonfejden. Den tog jag ur och placerade i en senare kull av Murago.
              Senast redigerad av Perikles; 29 maj 2006, 22:05.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • annaedlund
                Användare
                • oktober 2005
                • 73

                Ja de är verkligen speciella fiskar! De är väldigt underhållande - jämfört med de scalarer och labyrintfiskar jag har haft tidigare..

                Kullen var inte på ca 10 yngel. Det är 2 honor som tuggat samtidigt. En av honorna har fortfarande yngel kvar i munnen och kanske den andra har nån. De har släppt ut de i omgångar- en här en där. Räknade till 8 idag men det är svårt att se eftersom de gömmer sig bland stenarna.

                Ja om det är så att de kan ha ihjäl varandra redan som 1cm så får jag hålla koll! Tack för tipset!

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  Ursprungligen postat av annaedlund
                  Jag har runt 10 nyspottade tropheus red "livua" yngel i akvariet.
                  När jag satt och tittade upptäckte jag att trots att de knappt är 1cm än så är de rätt så aggressiva mot varandra.. Jag har sett de simma runt runt varandra och ett yngel jagade ett annat över halva akvariet och upp i hörnat mot filtermattan.

                  Är troffarna redan som yngel inomartsaggressiva? Första gången jag fick yngel var det bara 4 överlevare som vi upptäckte och de var inte aggressiva mot varandra. Kan det vara för att det den här gången är flera som har klarat sig? Har ni någon erfarenhet av detta? Är "red" varianten extra aggressiv? Har läst att den inte skulle vara den mest aggressiva av tropheus grupperna...
                  Jag tycker inte att mina yngel är särskilt aggro, visst visar dom vem som är störst men dom har inte slåts "på riktigt" än iallafall. Har hänt att en blivit ivägjagad snabbt, men den har kommit tillbaks lika snabbt igen och inte blivit bortjagad då. Så jag ser ingen aggresivitet hos dom, och dom är runt 3-4 cm stora.
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • annaedlund
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 73

                    Min första kull var inte heller aggressiv mot varandra och de är det inte nu heller. De 4st och är nu 3-4 cm.

                    Det är därför jag har reagerat på att den kull som kommit nu uppvisar aggressivitet mot varandra. De är knappt 1cm än och har varit frisimmande runt 1 vecka...

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      Ursprungligen postat av annaedlund
                      Min första kull var inte heller aggressiv mot varandra och de är det inte nu heller. De 4st och är nu 3-4 cm.

                      Det är därför jag har reagerat på att den kull som kommit nu uppvisar aggressivitet mot varandra. De är knappt 1cm än och har varit frisimmande runt 1 vecka...
                      Min senaste kull med körsbär utvecklades lite olika, vissa käkade upp sig blixtsnabbt så att efter en vecka var en dubbelt så stor som den minsta, vilket ledde till ganska så häftiga utfall emot den minsta, därav flytten till ett annat akvarium med ungefär lika stora yngel.
                      Troligtvis är det något som inte är riktigt bra med den minsta, med det får tiden utvisa. Så länge en fisk rör på sig så försöker jag rädda den, jag är en alldeles för blödig typ.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • amini
                        Användare
                        • maj 2006
                        • 80

                        tänkte mixa ca 15 röd regnbågar med 22 körsbär.
                        mina körsbär är ca 3-5 cm stora och det kommer moorin oxå o vara.
                        kommer ena att inte färga ut?
                        är det nån som testat moori med black?

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          Ja men sätt inte ihop dem direkt låt dem gå i samma vatten en månad först i olika akvarium annars är risken att det går åt skogen, det gjorde det för mina Ikola och Moliro när jag satte samman dem med olika bakterikulturer. Jag hade 24 resp 23 av varje sort nu har jag endast 17 ikola som inte är pigga alls och 9 moliro kvar som har börjat slåss nu istället. Dessa håller jag nu åter i separata kar för att kanske kunna rädda dem. Mitt tips chansa inte det kan bli dyrt och en tråkig upplevelse för dig och dina fiskar.

                          Mvh/ BB

                          Kommentar

                          • amini
                            Användare
                            • maj 2006
                            • 80

                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Ja men sätt inte ihop dem direkt låt dem gå i samma vatten en månad först i olika akvarium annars är risken att det går åt skogen, det gjorde det för mina Ikola och Moliro när jag satte samman dem med olika bakterikulturer. Jag hade 24 resp 23 av varje sort nu har jag endast 17 ikola som inte är pigga alls och 9 moliro kvar som har börjat slåss nu istället. Dessa håller jag nu åter i separata kar för att kanske kunna rädda dem. Mitt tips chansa inte det kan bli dyrt och en tråkig upplevelse för dig och dina fiskar.

                            Mvh/ BB
                            lite skrämmande, men det låter vettigt.
                            ska göra som du sa men ska ta bort alla stenar ett par veckor när de mixas.
                            mvh
                            amini

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              Mm det kan vara en bra idé amini.. Jag tycker du först som ni har sagt ska ha dom i varsit akvarium, sen kan du strunta i stenar dom första veckorna och istället ha t.ex. en plegsieglas skiva och dela upp akvariet i två delar, och ha en art på varje sida.. Fast det ska du nog bara ha 2-3 dagar, annars finns det en risk att det blir för trångt för dom.. När dom är i delat akvarium får dom samma lukt båda grupperna och så vänjer dom sig lite med den andra gruppen..
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • december 2005
                                • 658

                                Ursprungligen postat av amini
                                tänkte mixa ca 15 röd regnbågar med 22 körsbär.
                                mina körsbär är ca 3-5 cm stora och det kommer moorin oxå o vara.
                                kommer ena att inte färga ut?
                                är det nån som testat moori med black?
                                Risken för korsningar sedan när de är lekmogna är överhängande. Mina Ilangi lekte av Moliron, Körsbären lekte av bärnstenen. Det är bäst att låta en art gå för sig själv. Men jag förstår att man tar till sådana här grepp när man har utrymmesbrist. Eller att man packar akvariet vid för mycket aggression, ju fler fiskar, desto mindre smörj för den enskilde individen.
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...