Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #91
    Har haft malawi länge och där kan det uppstå problem om sätter tillbaks en gammal hona, kan tänka mig att det är samma med tropheus. Min första ikolahona tömde jag ( 8 yngel) och jag kommer nog fortsätta med det framöver även att det finns delade meningar om tömning.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #92
      Jag tycker det är bäst att "vålds-tömma" honorna. Då kommer de igång och äter snabbare och risken för mobbing blir mkt mindre.Plus att ynglen kan matas på mkt tidigare vilket resulterar i att de växer till sig snabbare och får ngt högre kropp,vilket jag föredrar.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #93
        Jag har studerat mina senaste kiriza yngel under 1.5 vecka nu. Den första honan gav 7 st färdig utvecklade yngel men de 2 andra honorna hade nog bara tuggat i lite mer än 1.5 vecka(De gav 8 yngel till). Antagligen hade 2 honor till lekt under julen och de andra 2 som hade tuggat i nästan 4 veckor redan spottat i det stora karet. I alla fall så hade de yngel som var 1.5 vecka gammla en rejäl gulesäck. Jag släppte i alla ynglen i ett 30 liters kar. Började mata ynglen efter ca 5 dagar med krossade spirulinaflingor. Jag blev klart förvånad när gulesäcksynglen som fortfarande hade en ganska rejäl säck kvar började käka de också. Har någon utav er erfarenhet utav detta? Är det vanligt? Jag har aldrig sett detta förut hos för tidigt tömda yngel. De har alltid börjat äta då säcken har försvunnit.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #94
          Hade 2 duboisiyngel som åt när säcken var kvar.

          Kommentar

          • newborn
            Användare
            • januari 2005
            • 37

            #95
            Så ni tycker man ska tvångs tömma honorna ? , har ingen tidigare erfarenhet utav detta, men har hört att man kan använda en vanlig kulspättspenna å tömma med, är detta riktigt eller hur går det till ? Gör man likadant när det gäller tömmning utav malawi som med troffar ?
            kalle
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #96
              Ta ngt annat tex en liten plaststav så du inte skadar honan eller ynglen, själv använder jag bara fingrarna tycker det blir bäst så, en del yngel sitter kvar i munnen på honan så doppa den samtidigt i skål med vatten (akvarievatten) och om det sitter kvar några yngel så kan man blåsa försiktigt bakom gälarna på honan då brukar alla komma ut. Tänk på att honan får vila upp sig ett par sekunder i vattnet så hon inte "kvävs". Jag har gjort ett hundratal tömningar på malawiciklider som aldrig tagit skada av denna metoden, men alla tycker nog inte om det.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #97
                Cutie; när jag tar yngel som råkar ha gulesäcken kvar får de gå i egen håv i yngelkaret. Skulle jag släppa i dem till de andra så tar de större fiskarna och käkar upp gulesäckarna på dem,och det vill man ju undvika. Och jag ger sköljd cyclops på direkten. Kan ta nån dag innan de äter men visst äter de fast de har gulesäck kvar.Och visst käkar ynglen lite i munnen på honan medans de ruvas???

                Newie; jag gör som så att jag håller honan uppåner i ca 45 graders vinkel ovanför en spann/hink och använder mig av ett sånt där hårspänne som tjejer har och gröper försiktigt ur ýnglen. Frugans är bra för på dessa är "udden" täckt av nåt gummiaktigt.Böjer spetsen lite gör jag innan.
                Går galant! Honan är tillbaka inom några sekunder.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • newborn
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 37

                  #98
                  okey, får ta och prova på malawisarna nu till att börja med då
                  Ska nu limma ihop ett 310 liters akvarium, det är så att jag inte alls är nöjd med inredningen i 480 liters karet så tänkte flytta över troffarna till 310 litarn å sedan möblera om i 480 litarn. Tänkte byta ut sanden jag har nu mot atingen blästersand från biltema lr chinchillasand, vad tycker ni ?. Vad det gäller stenar vet jag inte riktigt men som cutekid har så är det ju snyggt med mörka stenar, har ni några förslag ? .. Anledningen till att jag vill möblera om i akvaret är att det står i våran "relax avdelning" och som det är nu så ser det inte så där jätte spejsigt ut direkt. Vidare när det gäller 310 litarn så har jag en funndering när det gäller glaset, måttena har jag plannerat till 140*37,5*60 L*H*B , tror ni det räcker med 6 mm glas till front och bakrutan och 8 mm till botten glaset ?
                  kalle
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #99
                    tycker den glastjockleken verka lite tunn

                    Kommentar

                    • newborn
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 37

                      mmh på gränsen kanske men ska inte stå i vardagsrummet .
                      kalle
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        Jag har köpt en sand från brogårds i djuraffären med 0.4-0.8 mm ( Pris 95kr, 25kg)i storlek som jag personligen tycker är snygg, ska ha den i de flesta av mina akvarium. Det ser naturtroget ut, sen har jag stora grå stenar som står upp mot glaset och några stenar som ligger ner i sanden. Tyvärr kan jag ej lägga upp bilder för mina bilder är förstora typ 482x600 nånting? Jag hade kört chinchillasand den ser naturtrogen ut det gör inte blästersand, om jag inte minns fel så är chinchillasanden väldigt liten typ 0.1 mm? Du kan ju få problem med att pumpen flyttar runt den.

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          Kom på att min sand kallades fågelsand, kör på den istället och ha enfärgade stora stenar i akvariet.

                          Mvh/ BB

                          Kommentar

                          • newborn
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 37

                            Bright blue du kan ju alltid typ skaffa en zoon där du kan lägga upp lite bilder, vore kul å se !
                            kalle
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                            Kommentar

                            • newborn
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 37

                              mmh, kanske chinchilla sanden är lite för finkornig..
                              kalle
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                              Kommentar

                              • Bright_Blue
                                NCS Medlem
                                • juni 2004
                                • 1582

                                Just nu har jag c. furcifer i mitt 540 men jag ska nog sälja dem och ta hem lite tropheus från lokalen.Jag är reggad på www.fiskformedlingen.se gå in på kalmar och klicka dig vidare till bright_blue så kan du se en bild på mitt 540. Verkar lite småkrångligt med zoon, jag är ganska primitiv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...