Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Jag tror inte att det ska vara några problem med korsningar med "vuxna" djur mellan arterna. En moori går tex riktigt bra att ha med duboisi, fast å andra sidan går dubben alltid att ha med andra troffar utan att de ska korsa sig. Det är det jag lärt mig.

    Jag vet dock inte hur det är med brichardi och moori då de kan vara lite lika ibland men sp.black och moori borde kunna gå rätt bra ihop.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      Jag hade gul Nkonde gåendes ihop m Moliro i ett halvår minst. Nkonden var totalt ointresserad av Moliron (hade då inga stora Moliro-hanar.)
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        jag har sett korsningar mellan pemba och bärnsten. Synd att de var korsningar för de va skitsnygga =)

        Tror det var mellan vf bärnsten och urvalsodlade pemba. Det var en pembahona som spottat ynglena så bärnstenshanen måste varit rätt så het på gröten.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          Jag har för mig att jag såg dem också. Rätt snygga faktiskt men inget man vill ha i karen dock.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            Ursprungligen postat av amini
            tänkte mixa ca 15 röd regnbågar med 22 körsbär.
            Tycker att du ska köra den traditionella räkmixen istället
            (Lite sent kanske men kunde inte låta bli)

            Det där med korsnings risker tror jag bara gäller om man har för små grupper av någon sort.Jag har sett många blandningar av väldigt lika arter som aldrig korsat sig

            Kommentar

            • amini
              Användare
              • maj 2006
              • 80

              om de här korsnigar var så fina varför inte behålla några.
              t ex varför skulle det vara så fel med caramba/körsbär korsning om
              man tycker att de är lika fina som sina föräldrar men är garanterat
              inte inavlade därav robustare fiskar.
              inget jag strävar emot men värt att diskutera kanske.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                Ursprungligen postat av amini
                om de här korsnigar var så fina varför inte behålla några.
                t ex varför skulle det vara så fel med caramba/körsbär korsning om
                man tycker att de är lika fina som sina föräldrar men är garanterat
                inte inavlade därav robustare fiskar.
                inget jag strävar emot men värt att diskutera kanske.
                Jag ser inget negativt med att behålla korsade troffar om dom är så snygga som murago/kasakalawen som Jonas och Calle beskriver. Det är väl bara kul att ha en blandras gående så länge man inte odlar och säljer fisken. Dvs att man bara har den för att det är en kul grej och att den är snygg.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  Ursprungligen postat av Robin
                  Jag ser inget negativt med att behålla korsade troffar om dom är så snygga som murago/kasakalawen som Jonas och Calle beskriver. Det är väl bara kul att ha en blandras gående så länge man inte odlar och säljer fisken. Dvs att man bara har den för att det är en kul grej och att den är snygg.
                  Håller med dig Robin, men tycker inte man ska sträva efter av korsa dom, utan kanske bara behålla en grupp om det skulle bli yngel ändå..
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    Jag sett flera troffe-kar på sistone där en troffegrupp har gått tillsammans med ett litet stim om 5-6 st praktbotior. Har någon erfarenhet av denna blandning?
                    //Robert

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      Ursprungligen postat av robger-8
                      Jag sett flera troffe-kar på sistone där en troffegrupp har gått tillsammans med ett litet stim om 5-6 st praktbotior. Har någon erfarenhet av denna blandning?
                      Jag har haft en sådan mix i många år och det har aldrig varit några problem.
                      Botiorna tar sniglar och snäckor också,så där hålls beståndet nere på en acceptabel nivå.
                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      • steveharris
                        Användare
                        • september 2003
                        • 243

                        Nära ögat...

                        I går upptäckte jag två döda jullar i karet. Aj då, inte så bra tänkte jag och skulle håva upp dom. Då märker jag att vattnet är varmt som f-n. Aj då, doppvärmaren har hängt sig. Flera jullar står på botten och flämtar men troffarna verkar inte påverkade. Byter 50% av vattnet fort. Verkar idag som att alla fiskarna kommer att klara sig. Får väl nästan skylla mig själv lite grann eftersom termometern sitter på ena kortsidan bakom bakgrundplanschen så den syns inte, blir att införskaffa en ny på momangen. Tur att jag upptäckde det i tid, blev ju nästan kokt troffe till middag.........
                        Patrik

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          vore intressant å veta hur varmt det var?
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • steveharris
                            Användare
                            • september 2003
                            • 243

                            Jag vet inte hur varmt det var, termometern sträckte sig "bara" till 30 grader så det måste ha varit varmare än så iaf...
                            Patrik

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 953

                              På tal om Troffekorsningar skickar med ett foto på vad jag tror är en korsning mellan Ilangi och Chimba.
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              • zeke66
                                Användare
                                • maj 2006
                                • 106

                                Hej har en fråga? Kör ju med 2 sorters foder till mina troffar kiriza först pellets som dom äter som f-n det får dom en gång om dagen sen ger jag dom flingor en gång om dagen Osi Spirulina..Men dom spottar bara ut de dom vekar inte gilla det..Har ju i och försig bara haft troffarna i 2 veckor ska jag ge det mer tid eller byta flingorna mot något annat?
                                Senast redigerad av zeke66; 07 juni 2006, 19:20.
                                450 L med Tropheus Ilangi F1

                                Kommentar

                                Arbetssätt...