Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    Jag har oxå Moliro och de ser precis ut som mina.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      Ursprungligen postat av herjer
      Hej, har själv Tr "Bright Red" Kalambwe hemma och måste säga att dom e väldigt lika de fiskar du har. Frågan e bara var din butik fått dom från då Kalambwe varianten inte verkar gå att få tag på någonstans( om det nu är Kalambwe du har). Har tänkt att utöka min grupp med ca 20 djur men efter att sökt genom i stort sett hela europas akvarieaffärer, grossister, odlare samt varit i kontakt med fångststationer och inte fått tag på några fiskar så kan man undra hur dom hamnat hos din fiskaffär? Kan du fråga dom ?
      Mvh Johan

      jag ska fråga. men det var för drygt ett årsen nästan 1.5... så är ju inte säkert att han kommer ihåg men pratade ganska mycke me han efter de att dom började färga ut så kan ju hända att han kommer ihåg.
      Hade själv tankar på att utöka gruppen för ett tag sedan men är ju lite svårt när man inte är 100% på vad man har. men gruppen funkar som sagt kanon så får ta det lugnt och låta dom utöka gruppen själva

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        Ursprungligen postat av herjer
        Hej, har själv Tr "Bright Red" Kalambwe hemma och måste säga att dom e väldigt lika de fiskar du har. Frågan e bara var din butik fått dom från då Kalambwe varianten inte verkar gå att få tag på någonstans( om det nu är Kalambwe du har). Har tänkt att utöka min grupp med ca 20 djur men efter att sökt genom i stort sett hela europas akvarieaffärer, grossister, odlare samt varit i kontakt med fångststationer och inte fått tag på några fiskar så kan man undra hur dom hamnat hos din fiskaffär? Kan du fråga dom ?
        Mvh Johan
        Jag har på någon lista sett att det finns någon de kallar Kasanga "firecracker" de ser ut som Moliro och är förmodligen ngn röd variant. Jag har kasangaregnbågar och de är ju inte alls så röda utan ser ju ut som regnbågarna ska göra.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          Mina ikola har färgat dåligt i 2 månader, endast 2 hanar av 25 fiskar har färgat bra så av en händelse så möblerade jag om i akvariet och tog ut lite växter och då jävlar blev det annan fart på dem, nu färgar iaf 50% och hanarna småbråkar vilket de hade slutat helt med, kul överraskning att man kan få igång dem så lätt. Hoppas bara på lite lek nu.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            De på bilderna tycker jag ser ut som Moliro,absolut. Man skall oxå tänka på att Moliro med "skräckfärg" tappar sin svarta färg och då kan man se hur mkt rött de har i sig. Alltså,bra Moliro = knallröda ända upp i ryggfenan (på skrämda ex.)

            Å på tal om fångstplatsförvirring.... Skaffade för ett tag sen en grupp VF Kachese Red men de ser EXAKT ut som röda och bra Ndole. Alltså inget orange eller grönt skimmer på dem som på Kachese. Nu har jag hört att Cape Kachese & Ndole bara har en några 100m sandstrand emellan sig och vid dåligt väder/vattensikt händer det,tydligen ,att dessa varianter korsar strandhabitatet.(nämns bla i Schupkes bok). Om nu mina är fångade vid Kachese men har naturligt kommit från Ndole,skall de då kallas Kachese ändå!? Om jag nån dag behöver tillsätta nya djur,vad anser ni då att man skall ta för nån???? Eller ska jag "döpa tillbaks" dem till Ndole??

            Exakt så HÄR ser mina sk Kachese ut...http://www.tanganjika-lakeside.de/Ndole_1_gross.jpg
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • herjer
              Användare
              • januari 2004
              • 19

              Har selv vært på jakt etter bright red'n og tilslutt fant jeg en nordmann som hadde en av de to vf gruppene som har kommet hit til norden,.. han har gruppen ennå, og den gir mye yngel som jeg har forstått.. men han bor i stavanger (vestlandet) så det er et lite stykke fra svergie,,,

              Det finns en Zoobutik i Oslo som har 17 st F1 "Bright Red" Kalambwe, men dom ville ha 6900 Nkr för dom och det är lite i mesta laget även om dom är ovanliga.
              Du har inget namn eller telenummer till mannen som har dessa VF?
              mvh Johan

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                Ursprungligen postat av ozric
                De på bilderna tycker jag ser ut som Moliro,absolut. Man skall oxå tänka på att Moliro med "skräckfärg" tappar sin svarta färg och då kan man se hur mkt rött de har i sig. Alltså,bra Moliro = knallröda ända upp i ryggfenan (på skrämda ex.)

                Å på tal om fångstplatsförvirring.... Skaffade för ett tag sen en grupp VF Kachese Red men de ser EXAKT ut som röda och bra Ndole. Alltså inget orange eller grönt skimmer på dem som på Kachese. Nu har jag hört att Cape Kachese & Ndole bara har en några 100m sandstrand emellan sig och vid dåligt väder/vattensikt händer det,tydligen ,att dessa varianter korsar strandhabitatet.(nämns bla i Schupkes bok). Om nu mina är fångade vid Kachese men har naturligt kommit från Ndole,skall de då kallas Kachese ändå!? Om jag nån dag behöver tillsätta nya djur,vad anser ni då att man skall ta för nån???? Eller ska jag "döpa tillbaks" dem till Ndole??

                Exakt så HÄR ser mina sk Kachese ut...http://www.tanganjika-lakeside.de/Ndole_1_gross.jpg
                Nu är de ju inte så att dom bara blir hel röda när dom är rädda ut blir det lite då och då. Sen så är det den största och mäst dominanta som oftast är hel röd.
                å den där bilden är väldigt väldigt lik dom som jag har. mina varijerar mycket i färg som sagt men brukar oftast ha en lite ljusare röd färg än den men i övrigt är de väldigt likt...
                Senast redigerad av Danne_K; 12 december 2006, 22:22.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  Ursprungligen postat av maltandis
                  Jag har på någon lista sett att det finns någon de kallar Kasanga "firecracker" de ser ut som Moliro och är förmodligen ngn röd variant. Jag har kasangaregnbågar och de är ju inte alls så röda utan ser ju ut som regnbågarna ska göra.

                  nädå no är det någon röd variant. skulle vara intresant att se dom där firecrackersarna

                  Kommentar

                  • Kristian Hennig
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 76

                    Ursprungligen postat av herjer
                    Har selv vært på jakt etter bright red'n og tilslutt fant jeg en nordmann som hadde en av de to vf gruppene som har kommet hit til norden,.. han har gruppen ennå, og den gir mye yngel som jeg har forstått.. men han bor i stavanger (vestlandet) så det er et lite stykke fra svergie,,,

                    Det finns en Zoobutik i Oslo som har 17 st F1 "Bright Red" Kalambwe, men dom ville ha 6900 Nkr för dom och det är lite i mesta laget även om dom är ovanliga.
                    Du har inget namn eller telenummer till mannen som har dessa VF?
                    mvh Johan
                    jepp, har det hjemme, send meg en pm, så kan jeg sende deg det.,. var innom den zoobutikken litt for sent, men hadde nok ikke betalt 6500 for de jeg heller,.. men de fikk solgt de for det,. var visst en svenske som bare kom innom med de og lurte på om de ville kjøpe,.. om den historen er helt sann vet jeg ikke men,.
                    tropheus.org

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      En polares körsbär.

                      tog ett par bilder hon en polare till mig idag. karet va la inte nystädat precis.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        en till

                        en annan vinkel bara
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          andreas dom ser riktigt fina ut

                          har försökt fota mina utan blixt men blir bara röda sträck så får bli en till med blixt även om det blir kassa bilder som inte alls visar rätt färger osv...

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            en annan vinkel bara
                            Snygg färg på den, vad matar kompisen med?
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              Två bilder på min dominanta hane:
                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1214

                                Ursprungligen postat av Perikles
                                Snygg färg på den, vad matar kompisen med?
                                räkmix o lite cyklops ezze ibland. fisken på bilden är ca 9cm bara så inte vuxen.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...