Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Märkligt att ni kommenterar att ni inte förstår... förståndssvårigheter är inte mycket att skryta över =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      Matz, ska du försöka ha Tropheus-yngel kvar i karet så släng ut de där gula jävlarna! Jag har samma erfarenheter som MadMartin: I början betraktas yngel som mat av de vuxna troffarna men efterhand vänjer de sig vid "smått" i karet och låter ynglen vara. Apelsinjävlarna vänjer sig aldrig däremot utan jagar ständigt tropheus- och hästnosyngel! Jag har just rivit halva inredningen i mitt Tropheus-akvarium och fiskat upp min "gula färgklick". Aldrig mer!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av deelay
        Märkligt att ni kommenterar att ni inte förstår... förståndssvårigheter är inte mycket att skryta över =)

        Du måste väll ändå hålla med om att de va lite komiskt? kom ju som en blixt från klar himmel. ingen hade nämnt något alls om vatten byten

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av Danne_K
          Du måste väll ändå hålla med om att de va lite komiskt? kom ju som en blixt från klar himmel. ingen hade nämnt något alls om vatten byten
          Lite oväntad kanske =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Matz, ska du försöka ha Tropheus-yngel kvar i karet så släng ut de där gula jävlarna! Jag har samma erfarenheter som MadMartin: I början betraktas yngel som mat av de vuxna troffarna men efterhand vänjer de sig vid "smått" i karet och låter ynglen vara. Apelsinjävlarna vänjer sig aldrig däremot utan jagar ständigt tropheus- och hästnosyngel! Jag har just rivit halva inredningen i mitt Tropheus-akvarium och fiskat upp min "gula färgklick". Aldrig mer!
            Där ser man, den du fick var en utfrusen rackare från akvariet som innehåller alla reganiyngel. Då brydde sig den inte om yngel som föda. Kanske är det så att Troffeyngel är lättare att fånga än reganidito? Om du inte slagit ihjäl den så kom över på en fika å ta med mördaren så kan vi snacka lite inredning med BTN-moduler, å annat akvaristiskt flum.

            Jonne
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              Jag ställde en fråga om foder här förut men den uppmärksammades inte. Så här löd den ungefär: Troffar, vill enligt A. Konings ha ett foder som gör att de får jobba lite med matsmältningen, alltså fiberrikt. Men på de flesta burkar för veg.foder så står det att det är lättsmält. Jag får inte ihop detta, är det jag som minns fel? Har inte A. Konings skrivit detta?
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                Tyvärr så kan jag inte svara på din fråga Perikles men jag hörde en ganska så cool grej om hur man vande Troffar att gå tillsammans med yngel.
                Det var stiffe här på ciklid.se som berättade om en av hans kompisar som hade Guppies tillsammans med en grupp Maswa för att vänja dom vid att där finns mindre fisk i.Tydligen skulle det ha fungerat hur bra som helst för ynglen rörde dom inte mer efter det.

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  I början betraktas yngel som mat av de vuxna troffarna men efterhand vänjer de sig vid "smått" i karet och låter ynglen vara.
                  Jag har liknande erfarenhet av detta, i mitt 720 med Moliro finns det ett gäng yngel, de rörs inte av de vuxna djuren. Men, det finns ett problem, de växer inte så mycket som de yngel som går i yngelkaren. Det verkar som de inte får tillräckligt med mat i bottenregionerna där de håller till. Jag smular ner lite spirulinaflakes så att något ramlar ner till dem oxå.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • amini
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 80

                    för er som inte förstår sammanhanget.
                    om du var en krävande fisk som blir sjuk av gammalt vatten,
                    vilken av alternativen skulle du välja?
                    A. ca 160 l nytt vatten i en 320l
                    B. ca 250 l nytt vatten i en 500l

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 527

                      Vi undrade bara varför du svarade det just där vi fattade inte riktigt sammanhanget tack för att du klargjorde .................

                      Om jag hade varit en krävande fisk som blev sjuk av gammalt vatten hade jag valt att bo i 500l karet men helst så hade jag nog stannat i sjön

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        bara för att jävlas...allt vatten på jorden är lika gammalt, alla atomer har exakt samma ålder. Samma vatten som våra tropheusar simmar i hade kineserna sina första karpar i i fångenskap för 1000 år sen.

                        Men jag förstår vad ni menar. Men byta 75% vatten bara för att akvariet är under 500l? är inte det att ta i? Vattnet du får från kranen kan faktiskt vara sämre än det som är i akvariet ibland. Beroende på filtrering såklart.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • amini
                          Användare
                          • maj 2006
                          • 80

                          ok, vi säger så,
                          hans fiskar hade nyligen dött o eftersom det inte hade varit nytransportproblem
                          så kan det vara vatten eller maten som varit problemet.
                          de kan ju inte vara pga aggrassivitet när 10 plötsligt dör.
                          o har svårt att tänka mig att 10 av 20 blivit så stressade att
                          de bara dog.

                          att poängtera hur viktigt mat o vatten är ju helt onödigt,
                          eftersom ni alla redan ju vet.

                          mvh
                          amini

                          Kommentar

                          • Matz Karlsén
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1127

                            Dubbar

                            Jag köpte tio dubbar till för att utöka min dubbegrupp som hade decimerars till tio stycken. Det är nu en vecka sedan och dom stimmar tillsammans och äter som hästar. Så ibland kan det tydligen lyckas att utöka tropheusgrupper. Dom var i och för sig bara fyra månader gamla och då kanske det går lättare. Jag har köpt ett akvarium med måtten 130*70*50 och står i valet och kvalet om det skall bli ytterligare fler Tropheusar. Det skulle nog bli rätt så maffigt med djupet på 70cm. Eller vad tror ni? Och hur stor grupp skulle man kunna ha? Jag kommer ha en sammanlagd filterkapacitet på 3500L/H det borde väl räcka?
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              20troffar funkar bra i det karet

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • december 2005
                                • 658

                                Tråden är död, nej, han rör ju på sig !

                                Ingen vidare fart här, är alla på semester?
                                Ok, jag skulle vilja ha lite förslag på Troffegrupper. Jag håller på med omorganisation i källaren, vilket i slutändan hoppas resultera i två lediga akvarium. Ge mig förslag på troffar.
                                Jag har själv Körsbär, Murago, Bärnsten och Moliro.
                                Det jag funderar över är Red Rainbow, Isonga, Caramba, Ikola, Nkonde eller Pemba, men som sagt kom med förslag, gärna något som ni har hemma.

                                Cheers
                                Jonne
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...