Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Jag funderar också lite på att köpa mig några dubbar och låta de leva som medinvånare i mitt sällskapstanganyikakar. 3-4st eller nått.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      Det går att ha få fiskar också. Har just nu ett par Tropheus brichardi "Kipili" tillsammans utan att de mobbar varandra. De går med andra ciklider från Tanganyikasjön. Både hane och hona är hela.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Har just nu ett par Tropheus brichardi "Kipili" tillsammans utan att de mobbar varandra.
        Kul att det funkade och att han fick en dam till slut!
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          har man bara tillräckligt mycket grottor som de kan gömma sig i tror jag inte det är några större problem atthaett par eller liknande. Hästnosar är ju minst lika aggro som troffar om inte värre och det går ju att få dem o fungera bra tillsammans. Mycket sten och grottor kanske man skulle prova.......
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Varför ska du ge dem så "köttig" mix för Jonas?? Låter för mig som värsta Rovciklid-krubbet!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              läs räkmixtråden med Malawijannes överlevnadstips för troffar, är det någon man kan lita på så bör det vara storodlarna som hållit tropheus länge. Det är den mix som han kör.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Mjo,var och en blir salig på sin tro!
                Den bästa mix jag kört med till Troffar är den RP & HA tog fram på 90-talet. Skulle tippa på att det är max (!!) 30 % räkor i den.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  är de receptet fortfarande hämligt? vad gör egentligen dom idag,håller dom fortfarande på med troffar?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    specmats
                    på dina frågor kan man nog svara ja och ja på.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      jaha..va trevligt
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        roger har jag sprungit på uppe hos aquraium malawi ett par gånger
                        Har varit sugen att fråga just om receptet men det är nog lönlöst.
                        Men kolla man i gammla CB lblad så tycker han att mixen med 60% ärter och 40% räkor och lite vitamin fungera mycket bra.
                        Men det vore skoj att få vet vad den innerhåller om där är någon speciell ingrediens

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          ja jonas nu är det ju bara ett bra tips som gjorde att jag fick ordning på mina troffar, sen tror jag inte att det spelar så stor roll om man använder 30, 40. 50,60% räkor bara man håller en rak linje och vänjer dom sakta vid fodret.
                          det som är det viktigaste är vattenbyten och cirkulationen så att dom hela tiden har bra vatten. men jag har ju märkt att ju mer protein är i räkmixen det vill säga mera räkor ju fler lekar och fler yngel blir det men nackdelen är att dom blir väldigt runda i sin form.
                          sedan måste jag kommentera spemats inlägg om RP vill säga Roger Perssonoch HA Hans Appelskog, om deras foder det är säkert jättebra. men jag har ju varit hemma hos roger persson några gånger och det kan jag säga att det finns nog ingen i sverige som har haft så många fina tropheus, men klart det har kostat en del pengar, men tillbaka till deras recept som specmats trodde att det 30% räkor det kanske det var,men hans äldre grupp med körsbär och röd regnbåge dom var väldigt stora och runda om bukarna så för mig såg det ut att dom fått en kost med mycket protein i.
                          men han fick mycket yngel så något gjorde han väl. en liten fråga specmats, grumlade rogers foder mycket.mvh janne

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            janne: ja, nu är jag ju inne på experimentstadiet så jag provar ditt tips. Just nu lever de på koipellets vilket kanske inte är den allra bästa kosten. MEN den fungerar för närvarande. Räkmix ska jag göra, jag återkommer med en liten rapport om hur allt går och hur jag gör. Men 50% vattenbyte det blir det och räkmixutfodring.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • juni 2004
                              • 1582

                              Varför inte kalla in "mythbusters" som verkar på discovery channel dem kan ju se om det går att knäcka alla myter om Tropheus.

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Malawi-Jan ; du menar nog MITT inlägg!?
                                Nej,den mixen grumlade knappt alls!!
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...