Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Jag köper trots allt mina Tropheus i min butik jag var och såg dom idag det är arten Ikola jag köper alltså Kejsar moori,dom är mycket fina ex dessutom F1,20 stycken blir det,Mvh Ann-Mari:
    Blev det inga Chaitica?

    Kommentar

    • Gäst

      Hej Stefan!

      Hej!
      Från början Stefan skulle det ha blivit Chaitica men jag fick se några mycket fina Ikola kejsare i min butik och jag har lagt beslag på 20 st dom är så söta och fina,dom är dessutom F1r så jag hoppas få hem dom snart ska också köpa vit sand och kalksten till akvariet har redan en hel del sten men köper nu mer,Mvh Ann-Mari PS Han jag skulle köpa Chaitica av han ville jag skulle komma till Västerås och hämta dom men det blir för långt han skulle då ha packeterat dom i påsar men jag vill se dom innan jag köper dom så det får bli i min butik

      Kommentar

      • annaedlund
        Användare
        • oktober 2005
        • 73

        Hej!

        Tänkte fråga om lite hjälp med att bestämma vilken sort mina troffar är.. Ett förslag jag har fått är tropheus red "livua". Kan det stämma? Jag försöker få med en bild..

        Kommentar

        • annaedlund
          Användare
          • oktober 2005
          • 73

          Ännu ett foto..

          Kommentar

          • annaedlund
            Användare
            • oktober 2005
            • 73

            Det är samma fiskar bara i olika inredningar. Jag har bytt från grus till sand..

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              Inte för att att jag är 100% säker men nog ser det ut att stämma med Tropheus moorii Liuva.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                Hej.

                jag håller med deelay att det ser ut som livua, det engelska namnet är bloodthroat eller nåt liknande och det ser ju ut på bilden som att käken undertill är rätt röd, den blir nästan lila färgad vid lek. polaren har sådana och de ser ganska lika ut, men säker kan man ju inte vara.

                Var har du köpt dem? polarens är inköpta hos sandby ciklid hobby
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • annaedlund
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 73

                  Det hängde med fem st vid köpet av akvariet- en misshandlade de svårt precis när jag köpt akvariet så jag fick ge bort den.. Han jag köpte det av sa att det var tanganiyka ciklider- inget mer.

                  Jag köpte sedan fyra st "livua" av en akvarieaffär här i malmö. Två av dem dödade de direkt. De två resterande lyckades jag rädda och intoducera långsamt en gång till. Dessa två har växt till sig lite och för några veckor sedan dödade den ena min fina hane och tog över ledarskapet. Han är nu helt svart förutom runt ögonen- inget rött runt munnen.

                  Undrar nu om det verkligen är en livua. Kan den dominanta livua hanen bli helt svart?
                  Är osäker på om den var röd runt munnen tidigare . Den nu döda hanen var röd runt munnen!
                  Är lite orolig om han börjar leka med honorna..

                  Kommentar

                  • Robbe
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 527

                    Fler foto annars kan det bli svårt att bestämma vilken art det är för det kan lika gärna vara Chimba.Och det du nämner att den skulle bli svart då kan det vara Lupota oxå.
                    Vilken butik i Malmö har du köpt dina sk Livua?

                    Kommentar

                    • annaedlund
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 73

                      Akvarieaffären är akvarietjänst.. Jag postar några fler bilder.

                      Kommentar

                      • annaedlund
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 73

                        Här ser man den nyblivna dominanta hanen som är helt svart på kinden.. Kan det vara en Livua eller samma sort som de andra??

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 527

                          Tycker helt klart att det ser ut som Livua iallafall den som färgar ut rött på kinden.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Hej!

                            Hej!
                            Ja nu är äntligen mitt tropheuspaket klart 20 fina individer och ljus korallsandsamt några kalkstenar oj,jag hoppas allt är klart till nästa helg jag har svårt med tålamodet man kan inte påstå att tålamod och jag är släkt så ska jag skaffa en kamera och lägga upp lite bilder så får ni se södra stockholms finaste tropheus akvarium,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              Och hur stort är akvariet?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                Ursprungligen postat av annaedlund
                                Här ser man den nyblivna dominanta hanen som är helt svart på kinden.. Kan det vara en Livua eller samma sort som de andra??
                                Jag tycker att de med röda strupar definitivt ser ut som livua, den andra blir jag dock osäker på. men de kan vara ganska mörka oxå, ska kika på polarens i lokalen i em.
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...