Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Matz;har du plats kan/bör du skaffa fler dubbar och acklimatisera dem nån månad i eget kar innan du tillför grupperna.Själv så chansar jag hejvilt och tillför fisk till små tropheus-grupper.Går lättare om de inte är vuxna.

    Nkonde Yellow är en av mina absoluta favorit-troffar.Min erfarenhet av dem är att de kan vara väldigt variabla i färgerna.Allt ifrån riktigt djupt guldgula över hela sidan av fisken till en mer grå med bara lite svagt gult i. Själv misstänker jag att de har blandats med Chilambo "nån stans på vägen".Även färgen på ryggfenan och i huvudet varierade mer på min fd VF grupp. Vissa gick i olivblått till vinrött,andra var mer röda,en hane hade knallrosa skalle med små ljusblå prickar. Denna rättade sig i ledet sen den blev dominant och blev mörkare.Ryggfenan kan gå i orange till guldgult vidare till limegröngult.
    Är den fisk som jag ångrat starkast att jag gjort mig av med.Men nu har jag sökt med ljus å lykta efter den igen. Har fn ett VF par samt 14 st ungfisk på tillväxt.Tror att Linangu och Nkonde är samma fisk. Slänger med en sunkig bild på min gamla VF Nkonde-grupp..... tills Stiffe slänger upp fler på sina ( )
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      personligen tycker jag att komplettera nya troffar till etablerade grupper är oerhört riskfyllt och jag har inte funnit nån bra metod utan chansar ofta, förmodligen ska jag till hösten tillföra ett litet antal vf red rainbow till min f1 grupp på drygt 35 stycken, dom största är nu 8-9 cm, funderar på lite olika tillvägagångsätt...
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        Jag har funderat kring detta med foder till Troffar, enligt Ad Koonings skall de ha ett foder som inte är så lättsmält, d.v.s med fibrer så att deras långa tarm får jobba lite. Men på vissa foderburkar som är avsedda för Troffar och andra "vegeterianer" så står det Att fodret är lättsmält? Vad har jag missat? O.b.s jag ger endast torrfoder, Spirulina Flakes och olika pellets. Räkmixen är bannlyst hos mina Tanganyika, vilket inneburit mindre förstoppningsproblem.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          Läser diskussionen att Nkonde är lik Linangu. Visst är det så. Enligt Schupkes indelning av troffar är Nkonde Yellow "a very similar color variant" till Linangun. Nkonden hittades för första gången 2001. Schupke kallar Linangun för population 7.13 och Nkonden för pop 7.13.1.
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            Ursprungligen postat av MadMartin
            Läser diskussionen att Nkonde är lik Linangu. Visst är det så. Enligt Schupkes indelning av troffar är Nkonde Yellow "a very similar color variant" till Linangun. Nkonden hittades för första gången 2001. Schupke kallar Linangun för population 7.13 och Nkonden för pop 7.13.1.
            Jag visade Ad bilder på mina Troffar som var köpta som Linangu. Han sa att det var Nangu. Så jag antar att även de är lika.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • waros
              Användare
              • februari 2004
              • 172

              Tänkte bara berätta lite ....

              Förra året köpte jag 30 st SO Tropheus Körsbär ungdjur av MadMartin. Det är nu ca 11 månader gamla, precis lika gamla som min lilla son.

              Kan inte påstå att jag har lagt ner så väldigt mycket tid på dom som jag gjorde innan grabben kom.

              Hur som helst så verkar de trivas ändå. De har börjat yngla av sig. Det började med att ett litet yngel dök upp och höll sig gömt bland mina stenrösen. Den fisken börjar bli ganska stor nu, kanske 2-3 månader gammalt. Nu har det dykt upp ytterligare fyra yngel som simmar runt bland stenrösena.

              Jag har inte gjort något extra alls för att ynglena ska överleva. Matar inget annat än det vanliga (flingor & pellets), tömmer inga honor. Jag har däremot bra släta lavastenar som jag borrat en massa småhål i. Perfekta gömställen för yngel.

              Jag börjar snart oroa mig för vad jag ska göra av all fisk, jag har bara mitt 375 liters kar ... och 30 st troffar är ju ganska mycket, nu är de 35. Jag hade ju räknat med att åtminstone nån av de ursprungliga troffarna skulle dött på vägen, men icke.

              Snart blir man ju nästan tvungen att dra igång sitta gamla 60 liters och försöka få över småfiskarna till det.

              Hur som helst så är det ju klart kul ändå

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Kul Waros! Men jag hade låtet dem gå kvar.Dessa små påverkar inte gruppdynamiken på de stora och med tanke på vattnet tror jag inte de påfrestar så mkt mer. När du fått ihop ,säg 30 st yngel, kan du försöka sälja dem som en grupp. Kanske JAG kan ta dem senare Kommer slkaffa Körsbär förr eller senare så....
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • ciklidMartin
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 213

                  Ursprungligen postat av waros
                  Tänkte bara berätta lite ....

                  Förra året köpte jag 30 st SO Tropheus Körsbär ungdjur av MadMartin. Det är nu ca 11 månader gamla, precis lika gamla som min lilla son.

                  Kan inte påstå att jag har lagt ner så väldigt mycket tid på dom som jag gjorde innan grabben kom.

                  Hur som helst så verkar de trivas ändå. De har börjat yngla av sig. Det började med att ett litet yngel dök upp och höll sig gömt bland mina stenrösen. Den fisken börjar bli ganska stor nu, kanske 2-3 månader gammalt. Nu har det dykt upp ytterligare fyra yngel som simmar runt bland stenrösena.

                  Jag har inte gjort något extra alls för att ynglena ska överleva. Matar inget annat än det vanliga (flingor & pellets), tömmer inga honor. Jag har däremot bra släta lavastenar som jag borrat en massa småhål i. Perfekta gömställen för yngel.

                  Jag börjar snart oroa mig för vad jag ska göra av all fisk, jag har bara mitt 375 liters kar ... och 30 st troffar är ju ganska mycket, nu är de 35. Jag hade ju räknat med att åtminstone nån av de ursprungliga troffarna skulle dött på vägen, men icke.

                  Snart blir man ju nästan tvungen att dra igång sitta gamla 60 liters och försöka få över småfiskarna till det.

                  Hur som helst så är det ju klart kul ändå

                  Kul att det går bra med fisken .

                  Har länge tänkt att maila och fråga hur det går men sen lilla tjejen kom har man inte så mycket tid och kraft över.

                  Jag tycker oftast att de vuxna troffarna äter upp ynglena som kommer fram. Men när några väl har klarat sig så verkar det som om de vuxna liksom vänjer sig vid dem och låter dem vara. Då kan man plötsligt få en hel del yngel i karet när flera kullar klarar sig.
                  Men sen när de första ynglen blivit "lite större" så tar de gärna små yngel om de väl får chansen. Då kanske det är dags att ta bort ynglena och maila ozric .

                  P.S. När du köpt fiskarna så gjorde du en go film och la ut på på nätet. Riktigt kul att titta på, speciellt när man har tråkigt på jobbet. Gör gärna en till om du hinner.
                  www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    Dubbar

                    Jag har skaffat mig tio nya dubbar något större än dom andra tio jag har haft dom har nu gått en vecka och alla verkar trivas förträffligt och äter bra. Jag matar med spirulina forte och räkmix och det verkar funka bra alla är fram och stimmar tillsammans jättebra.
                    Senast redigerad av Matz Karlsén; 08 juli 2006, 23:21. Anledning: Komplettering med bild
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      Tror ni det kommer att funka med 20 Dubbar i mitt 325-literskar eller borde jag ha fler. Som det är nu verkar det funka bra. Men manvet ju aldrig vad som händer när dom blir könsmogna.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • steveharris
                        Användare
                        • september 2003
                        • 243

                        Jag tror det räcker med 20 djur i en 325:a.Har själv 16 i en 540:a och det fungerar utmärkt.
                        Patrik

                        Kommentar

                        • amini
                          Användare
                          • maj 2006
                          • 80

                          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                          Tror ni det kommer att funka med 20 Dubbar i mitt 325-literskar eller borde jag ha fler. Som det är nu verkar det funka bra. Men manvet ju aldrig vad som händer när dom blir könsmogna.
                          råd jag har fått är att i över 500l byter man ca 50%
                          mindre helst 75% vatten/ vecka.

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 527

                            Ursprungligen postat av amini
                            råd jag har fått är att i över 500l byter man ca 50%
                            mindre helst 75% vatten/ vecka.

                            ?????????

                            Kommentar

                            • Sofus
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 190

                              jag har lite svårt att hitta sammanhanget i svaret
                              1m³ afrika i vardagsrummet!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                              http://www.akvarieforening.se/

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av amini
                                råd jag har fått är att i över 500l byter man ca 50%
                                mindre helst 75% vatten/ vecka.

                                Hehe vad hade de här med nånting att göra var det nån fråga om rådet du har fått är bra eller vad menas riktigt?


                                Matz jag tror det kommer att funka bra. lycka till

                                Kommentar

                                Arbetssätt...