Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #76
    Den vanligaste är säkert antingen A. jacobfreibergi, A. sp "röd rubin" eller A. sp. "eureka", som också är en urvalsodladvariant av en A. jacobfreibergi från Otter Point förmodligen.

    Andra vanliga skulle jag tro är A. baenschi, A. sp. "stuartgranti maleri".
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • lisabeth
      Användare
      • december 2012
      • 124

      #77
      Är det någon som ar A. sp Iwanda? Vore kul att höra hur de går för er att odla dena ståtliga fisk.
      Lisa
      lisa

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #78
        deelay skrev: [/quote]
        Kan bero på flera faktorer, det bästa brukar vara att dom kommer i burken sammtidigt det har en förmåga att underlätta. Det finns tjurskallar inom alla arter som sagt så förmodligen har du haft oturen att få en liten diktator eller så kanske du har ett par av varje... det kan vara en nackdel när man ska blanda dom, jag hade 3 par Rödrubin i burken så dom hade fullt upp sinsemellan så Baenchina som är lite vekare kunde simma omkring helt fritt.
        [/quote]

        Well jag hade 3 par Röd Rubin som i.o.f.s. hade gått i 375an 2 veckor innan jag släppte ner mina Baenchis, kanske har med det att göra då...tyvärr har jag bara 2+2 R.Rubin nu eftersom soten slog ut ett gäng av mina "baby's". Men tror ändå inte att det spelar någon roll eftersom min Rubin kör över allt och alla, även min (på väg att bli) biffiga Fryerihanne som faktiskt är större än just Rubinen...han backar inte för någon eller något

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #79
          Är inte Aulonocara "Red rubin" en framodlad (urvalsodlad) art från Aulonocara sp. "stuartgranti maleri", Chipoka?

          Förutom "Otter point" så tror jag att "Maulana" eller "Bicolor 500" har varit ganska vanlig. Den kanske inte är så vanlig nuförtiden, men förr kunde jag se många sådana i butikerna.
          Just "Otter point" har det urvalsodlats på ganska friskt så den är säkerligen i topp...jag köpte förut ett par importerade ifrån Tjeckien.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #80
            citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

            Är inte Aulonocara "Red rubin" en framodlad (urvalsodlad) art från Aulonocara sp. "stuartgranti maleri", Chipoka?
            Om detta tvistar de lärda. Det är nog ingen som vet egentligen. Förutom nån tysk laboratoriegubbe kanske.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #81
              Jo det är ju sant. Det står knappt att finna fakta om VEM som framodlat denna variant...vem som fått äran...eller har jag missat det?

              För övrigt så har mina VF Aulonocara stuartgranti, Londo "blue neon" acklimatiserat sig bra och det fungerar över förväntan i karet nu.

              Jag förstår att du blev fäst vid "Kande Island", Zaphi, då jag tittat på mina och så bilder på den du menar. "Kande Island" har en starkt gul kroppsfärg...medans mina har en gul botten med blåa punkter. De jag har är riktigt snygga, och kommer bli än snyggare, med knallblått huvud, gul kropp med blå prickar samt en övergång från gult till orange mot stjärtfenan. Jag gillar verkligen denna art och är riktigt glad över att ha fått tag på två par.

              Bild på vad jag tror är de jag har...iallafall ser det ut att vara identiskt lika:



              (Här kan man även se min Protomelas ornatus art...direkt under Aulonocara)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #82
                Men det är ju inte Kande jag har iofs, Det är Usisya Men de är otroligt lika Kande. Ja, jag kan nog säga att det är den snyggaste aulonocaran jag sett.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #83
                  Jag menade inte att du hade "Kande Island" utan att du blev rejält förtjust när du fick se den arten vid er GBG träff/resa (om jag inte har fel?).

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #84
                    Det lär finnas 2 olika urspungstammar vad jag vet... en tysk och en amerikansk, den tyska stammen har mindre blå färg på kinderna medans den amerikanska då har lite mer och ofta lite spetsigare mun. En man vid namn Peter Rubin plockade hem några fiskar från holland som han odalde på som blev rödare och rödare så dom brukar kallas "Rubin Red" vart den kommer ifrån vette fasen men den tyska skall med 99,9 procents säkerhet iaf vara marleri från chipokae.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #85
                      citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                      Jag menade inte att du hade "Kande Island" utan att du blev rejält förtjust när du fick se den arten vid er GBG träff/resa (om jag inte har fel?).
                      Jep du har fel Det va Usisya han hade och det va även den jag köpte och den jag tyckte va snyggaste. Däremot snackade vi lite i efterhand här på forumet om det kanske var en Kande, men det visar sig att Lerum hade rätt med sin märkning och det var en Usisya.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #86
                        Se där...ja då hade jag fel.[8D]
                        Du har dragit ihop en mängd intressanta arter. Hur är Lethrinops lethrinus? Jag har en liknande art, Tramitichromis (fd Lethrinops) intermedius och de är riktigt trevlig bekantskap...

                        Mina intermedius äter t o m alger ifrån en algmatta som jag har i karet på stenar. Jag undrade vilken art som noppat bort alger och när jag satt och studerade fiskarna en kväll så fick jag se hanen aktivt noppa alger.

                        Har du några bilder tagna på dina nyförvärv?

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #87
                          Nope, inte än, får väl ta några nån gång....
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #88
                            Jo du älskar ju att ta bilder på fiskar, var det någon som viskade i mitt öra...

                            Har du ett akvarium stefan, eller flera?
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #89
                              Jag har ett 375L akvarium (går att se på Zoonen länken) samt två stycken 105L som yngelkar.

                              Just nu huserar ett trettiotal yngel av Copadichromis borleyi, Namalenje i ett av dom samt en ensam Ancistrus i det andra.

                              Jag har ju, som bekant, startat om min 375L med Haplisar/Aulonocara så jag har ännu inte fått någon lek på någon av arterna.

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 1314

                                #90
                                Fick du lek på din aggresive borleyi?
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...