Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisabeth
    Användare
    • december 2012
    • 124

    HazelCR,jag har både Ptterpoint och Iwander och hos mej är de helt olika,Otterpoint A har orange analfena hos både hanar och honor ,hanarna har dragning åt det oranga hället med ljust blå ryggfena medan A sp Iwandorna är Blå/grön gula och honorna helt silver/brun färgade utan färg på analfenorna.Kolla in Iwandan på medlemsbilder så ser du hur en av mina hanar ser ut.
    MVH LISA
    lisa

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      Det var på den här sajten jag tittade på bilder och tyckte mig se likheter mellan de två tidigare nämnda.



      Eftersom jag tidigare inte intresserat mig för Auloncaror, så är mitt öga otränat. Detta som en förklaring, om ni nu tycker att jag ser likheter som är helt obegripliga för er som ägt eller iaf sett dessa fiskar IRL.
      Min zoon

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        Peter och Stefan....

        Tack för tipset. Så behövs ngt annat? Jag har aldrig gjort räkmix men det räcker att titta på tråd om detta kanske..?

        Ricard
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          Har just släppt i mitt senaste inköp
          A. redflush baenschi VF en av de snyggaste (i mitt tycke) Aulonocaror jag sett trots att den va dyr kunde jag inte motstå
          så jag köpte 1+3
          []
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

            Det är vanligt i USA att köra "All-male" akvarium. Om alla färgar ut vet jag inte direkt men det verkar så då jag inte läst motsatsen på forum. Amerikanarna gillar tydligen inte det gråa...eller det naturliga.
            det ar vanligt i nordamerika att kora sa om man inte bryr sig om yngel eller inte har tid. Typ om man anvande akvariet som en tavla ungefar. imho as ar det lattare att kora akvariet pa det sattet om det ar farg som enda sak man vill ha. Seriosa folk i ACA tex kor givetvis inte pa det sattat...

            En helt orelaterad fraga, hur ar korsningsrisken pa Aulonacaras tillsammans med Copadichromis? Tankte framst pa sp. yellow princess men aven andra copas. Tankte testa aulonacaras nan gang i framtiden after jag har kort T.sieboldii's

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              Angående käk så kör jag med standard räkmix med astaxantin. Men däröver så får de Mysis och ibland artemia. Det verkar funka väldigt bra!

              En liten "kul grej" som hände nyss. Min son har en guppy hona som varit riktigt jobbig så vi tänkte ge henne lite att tänka på. Vi lade ner henne i Malawikaret. För en stund sen fick jag se hur alla malawisarna var på jakt och guppyhonan flög runt som en skållad råtta. När min största Aulonocara kom fram bakom en klippa så hade han henne i munnen. Nu är denna aulonocara endast ett ungdjur och denna guppy hona stor för att vara guppy. Det finns gott om Mbuna som både är mindre eller lika stora. Men inte att dom ger sig på dem på det sett de gav sig på denna stackars guppy. Rätt intressant och se detta beteende. Jag plockade dock ur henne och lade tillbaka henne i sin lilla burk. Om hon överlever så har hon kanske lärt sig en läxa iallafall! []
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Stefan63
                Användare
                • februari 2005
                • 192

                I vilken ålder kan man lätt könsbestämma en Alunocara genom att se på könsöppningarna?
                I vilken ålder börjar en hane färga ut?
                Har idag 3 kullar av Mdoka och Kandeense.
                Stefan63

                Kommentar

                • Thorichtys
                  Användare
                  • april 2002
                  • 56

                  Här kommer ytterligare en Aulonocara-fråga. För ett par veckor köpte jag mina första och det blev A. maleri. För det första så undrar jag hur man kan skilja den från A. baenschin. Jag tycker mig ha läst något om formen på nosen men när jag tittar på bilder kan jag inte se den skillnaden på ett konsekvent sätt. Hur ser man skillnad? Anledningen till att det känns relevant att få veta det är att jag börjar bli osäker på vilken det är. Och eftersom jag inte kan skilja dem åt så har osäkerheten ett annat ursprung. Det är simontorps fisklista, där min maleris kommer från, som är problemet och gör mig osäker. Där står både vetenskapligt namn och handelsnamn på fiskarna och det handelsnamn de använder för både baenschi och maleri är maleri. Frågan är om ens handlaren som jag köpte dem av vet vad det var han hade, eftersom han hade beställt maleri.
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    Igår var jag och Ricard i Nol och köpte lite fisk. Det blev på Malawifronten Aulonocara sp "Iwanda". Fick flytta runt lite i karen innan jag blev nöjd. Flyttade tillbaka mina Jacobfreibergi "otter point" till mitt 600 liters. Det verkade som Iwandan inte riktigt trivdes i det karet.

                    Skall bli kul att se hur den utvecklar sig. Nu har jag alltså lyckats få de två arter som jag från början ville ha när jag tittade igenom back to nature boken.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 476

                      Nol var sannerligen ingen besvikelse. Oojoj oj...

                      Du får ta lite bilder när de börjar känna sig som hemma,,,
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        Njae, det verkar som jag fått två olika arter snäcklekare. Liten besvikelse får jag säga.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

                          Njae, det verkar som jag fått två olika arter snäcklekare. Liten besvikelse får jag säga.
                          Trist. Om du är intresserad så finns här 4 simlis så kan du köpa mina till självkostnadspris (4x69) då jag egentligen inte har plats.

                          Mvh.
                          Ricard
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            Haha, va det dom du köpte igår?

                            Jag skall till Vänersborg imorgon så jag tar omvägen via Nol och byter. Jag får lite extra fiskar för de extra 11 milen som det rör sig om. Gött att det inte behöver bli 38 extra mil!

                            Jag är dock väldigt nöjd med Min Aul. sp "Iwanda". Fick tyvärr lämna tillbaka mina Afra, för de blev för tuffa för Iwandan. Blev lite Golden istället.

                            För tillfället går också mina snäcklekare i mitt "lilla" Malawikar.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              JAG skulle kunna sätta upp ett 60-liters med similis men jag vetinte var det ska stå bara... Vi får se, just nu går de med malawigänget och har inte alls fastnat för våra noggrant utvalda snäckor utan jagar mbunas från klippskrevorna... Märkligt...


                              Ricard

                              ps. ha det gött i Nol då. ds.
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 1314

                                Ok, mina snäckor funkar fint. Speciellt de två stora. Iwandan har nu funnit sig till rätta och jag är rätt säker på att han blir riktigt fin med tiden.

                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...