Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    citat:Ursprungligen skickat av alex83

    Jag ska ha alla!

    Skulle vara häftigt att ha en lista över dessa 85 arter och se hur många av dem vi på forumet har tillsammans!
    Hehe, du skulle nog behöva haka på mitt projekt om du skall ha alla Alex!

    Tycker dina foton är grymma Stefan, mina är inte mycket och hänga i granen om man jämför. Kunde du inte komma hit och fota mina Borleyi, jag får inga bra bilder på dom. Har inte lyckats ta någon ny bild sen maj. Nu är de extremt fina!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Tack Tomas. Om jag bara får pejling på inställningar och sånt rörande kameran så kommer jag åka runt lite här och var för att kolla in det mesta så en tripp till Prayerland vore inte helt fel.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        Du är verkligen välkommen! Har precis fotat lite med min hobby kamera. Fick en ganska hyffsad bild på min Aulonocara sp "Iwanda". Man ser iallafall hur han ser ut än så länge. Men han har en bit kvar till full mognad.

        Tyvärr vill han inte posera så det blir sådanna där halvdistansbilder, lite i farten.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          citat:Ursprungligen skickat av alex83
          Zaphi: En ödmjuk fråga. Kommer det uppdateringar på dina fiskar när det gäller bilder. Eftersom du har så många arter av Aulonocara vore det väldigt kul att se lite bilder! Vet ju att du kan fotografera hehe...
          Jadu, bra fråga. Jag fotar inte mina fiskar så mycket men här är ju två som du kanske inte sett:

          Usisya: http://www.zaphi.com/aqua/bilder/art...nti_usisya.jpg

          Rubin: http://www.zaphi.com/aqua/bilder/gal...d_rubin_01.jpg

          Om och när jag plåtar fler kommer jag skriva det i tråden, jag lovar!
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            Sen måste jag säga att det är ingen idé att kalla fiskar för "Blue Neon" etc för jag har också en "Blue Neon" isåfall, men den kommer från Hai Reef.

            Din P. virgatus ser helt brutal ut Stefano. Ge mig alla dina yngel nu!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              Jag visade dig en rätt kass bild på min Iwanda tidigare idag Zaphi. Nu har jag en något bättre bild som visar hur han ser ut.

              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                Oj den där osysja var riktigt snygg zaphi! Aldrig hört talas om...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  Zaphi: Jag tycker precis som du angående "blue neon", men det är väl den mest kända benämningen på dessa Aulonocaras. Troligen kommer denna benämning att missbrukas mer och mer...

                  Jag har tyvärr inga yngel på virgatusen än, så där kammar vi båda noll...*S*
                  Jag hoppas dock att de snart kommer igång även om jag vet att det troligen krävs en del för dom. Det är ju ännu ingen, såvitt jag vet, som lyckats avla på dom...

                  Hanen är akvariets dominant och han är otroligt vacker att se på när han simmar runt. Det som känns trevligt är ju att han troligen blir än snyggare ju mer han växer.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson


                    Jag har tyvärr inga yngel på virgatusen än, så där kammar vi båda noll...*S*
                    Jag hoppas dock att de snart kommer igång även om jag vet att det troligen krävs en del för dom. Det är ju ännu ingen, såvitt jag vet, som lyckats avla på dom...
                    Låter märkligt att dom inte leker tycker jag, man undrar ju om det skulle kunna vara någon skillnad i hur svåra dom är att få i lek jämfört med gome varianten. Mina gome lekte som tusan efter ett tag men jag hade iof 4par, vet inte om det va det som gjorde susen... aja hoppas iaf att dom leker snart för dig så jag kan köpa ett par st till mitt nya 860Liters =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 349

                      Hur är det att blanda olika Aulonocaror i samma kar.Är inte ute efter att hacka på någon, utan undrar bara lugnt och stilla.

                      Enligt Ad Konings och del trådar här ska dessa firrar inte blandas i ett akvarium.Gäller detta bara om man odlar och vill få fram renrasiga firrar, eller finns det andra aspekter?

                      Jag sliter mitt hår varje gång jag åker och kollar på firrar .Vill också ha fler Aulonocaraor men har bara plats för ett kar.
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        Du bör inte blanda några aulonocaror av korsningstekniska skäl. Det finns inga hinder vad gäller aggressivitet eller så egentligen, även om jag skulle tro att om du blandar för många kommer bara en eller ett individer färga ut fullt och de andra inte färga ut så bra alls. Att blanda för många "chrome"-fiskar i ett kar brukar inte sluta så bra, det har jag nämligen testan med mindre lyckat resultat.

                        Läs detta om du tycker det verkar ball att blanda:
                        A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          Något man bör kolla när man blandar (om man gör det) är hur honorna ser ut innan man stoppar i dom. Det kan bli rätt förvirrande annars. För den dagen man vill sära på dem så är det bra om man vet vem som tillhör vem, och det är inte alltid så uppenbart.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            Alltså, något som jag gillar med Malawi, men inte minst Aulonocara är att de färgar mer och mer med tiden. I juli köpte jag en jacobfreibergi. Om ni kollar på länken nedan så kan ni på en av bilderna se hur han såg ut då och hur han ser ut idag. Asgrymt att det kan ändra sig så på bara två månader.

                            Bilderna på honom är rätt långt ner!


                            Dessutom har jag i detta galleri en nytagen bild på mina Copadichromis Borleyi hanar tillsammans.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Micke Lövberg
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 349

                              Stämmer min presentations Aulonocara med den jag har i verkligeheten?

                              Inte dom bästa bilderna,tvärtom!

                              375L Malawi
                              112L Tanganyika
                              90L Tanganyikayngel
                              45L Tanganyika

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Tveksamt faktiskt då detta också ska vara en chiwindi...

                                (ungdjur)



                                ...och även denna...



                                Som man ser på bilderna så ska en chiwindi ha mer blått i sig än vad din verkar ha.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...