Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Jag har precis fått ett kanonerbjudande på 5 par Vf Aulonocara hueseri Likoma. Men jag har inte råååd =(

    Måste snart ta ett snack med folket på csn så att de skickar mer pengar....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Ursprungligen postat av Jonas E
      Måste snart ta ett snack med folket på csn så att de skickar mer pengar....
      Pssst...man kan ta ett snack med folket på ncs ;-)
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        Hmmm...kan det här klassas som en alfapet - attack?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          Ursprungligen postat av Jonas E
          Hmmm...kan det här klassas som en alfapet - attack?
          Nix, läs igen och klicka på länken som är medsänd.
          Min zoon

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            Jag vet att ncs har stipendier....men jag skrev csn också kontrade micke med ncs.......skoj skoj =)
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • pgmagnusj
              Användare
              • september 2005
              • 34

              Var borta på semester i en vecka.
              När jag kom hem tuggade två av mina VF A. Stuartgranti, Londo ("Blue neon") honor. Yiipee!!!
              Den ena har jag redan fyttat till spottkaret eftersom hon inte fick vara ifred. Den andra skall jag flytta när jag lyckas få tag på henne, en klurig typ som verkiligen inte vill bli uppfiskad.
              Jag vill gärna ha upp henne snart för jag vet inte exakt när de lekte, kan vara mellan 8-15 dagar sen. Jag är ganska säker på att hon som är kvar är den som lekte först för hon och den dominerade hanen "dansade" runt ordentligt kvällen innan jag åkte.

              Nu hoppas jag bara att allt går bra, jag har ju iallafall en hona i spottkaret...
              Magnus Johansson

              260 l Malawi
              54 l Tanganyika/snäcklekare
              63 l Sällskaps
              Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Kul att läsa Magnus. Jag har själv 2 par VF Aul. stuartgranti, Londo...men de verkar inte vara i lekform. Jag tror att min Protomelas ornatus dominerar för mycket för att de skall kunna leva ut ordentligt. Det känns tråkigt, men jag måste nog sälja bort P ornatus.

                Den fightas även med min P virgatus, Namalenje hane...dock utan att det är speciellt våldsamt, men det hämmar säkerligen en del att färga ut och bli leksugna.

                Kommentar

                • pgmagnusj
                  Användare
                  • september 2005
                  • 34

                  Jag har 3+4 A. Stuartgranti, Londo... Från början hade jag 2+4 men en tuggande hona hoppade ur spottkaret, som saknade täckglas (det gör det inte längre!).
                  Hade tur för Johnny (cichliden.se) hade fortfarande kvar fiskar från samma fångst-tillfälle så jag köpte ett par till. Nu har jag en utfärgad hane och två nästan utfärgade i karet!
                  Den dominerande hanen är verkligen produktiv, han har lekt av tre honor på mindre än två månader om man räknar henne som hoppade ur spottkaret och dog.
                  En sak jag märkt är att nu när han har lekt av ett par honor är han inte lika utfärgad längre och de andra två har kaxat till sig och färgar ut mer. Någon annan som märkt det?
                  Magnus Johansson

                  260 l Malawi
                  54 l Tanganyika/snäcklekare
                  63 l Sällskaps
                  Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Vi har nog från samma fångst tillfälle då mina 2 par kommer från Johnny på www.cichliden.se .

                    De har av någon anledning tappat i färg och jag tror att det beror på att de inte känner sig tillfreds med att dela karet med mina Protomelas ornatus. De var oerhört mycket snyggare när de kom till mig än vad de är nu...men jag hoppas att de finner sig och får tillbaka lekdräkten.

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      Jag har läst lite om Auloncaror på artbeskrivningarna och kan konstatera att de flesta blir ca 12 cm.
                      Vilken storlek behövs för att lek skall vara möjlig?
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • pgmagnusj
                        Användare
                        • september 2005
                        • 34

                        Jag kan bara säga att mina Stuartgranti som lekt nyligen är ca 10 cm, blir upp till 14 cm som vuxna. Jag tror de kan leka när de även när de är mindre än så, men jag vet inte säkert.
                        Magnus Johansson

                        260 l Malawi
                        54 l Tanganyika/snäcklekare
                        63 l Sällskaps
                        Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ok, det är nog inte mina än...snarare 8cm. Honorna revirfajtas medans hanarna verkar ganska loja.

                          Kommentar

                          • pgmagnusj
                            Användare
                            • september 2005
                            • 34

                            Jag lyckades fånga min andra tuggande hona igår. Tyvärr blev hon ganska stressad och spottade sina yngel i spottkaret, fler än 10. Det var lite väl tidigt eftersom de har gulesäcken kvar. Vi får se hur många som klarar sig.
                            Den andra tuggande honan går i samma och visar inget som helst intresse för de spottade ynglen. Skönt, jag var rädd för att hon skulle bli för frestad av alla små munsbitar som simmar omkring och spotta sina egna för att få sig ett skrovmål.
                            Magnus Johansson

                            260 l Malawi
                            54 l Tanganyika/snäcklekare
                            63 l Sällskaps
                            Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              Ursprungligen postat av pgmagnusj
                              Jag kan bara säga att mina Stuartgranti som lekt nyligen är ca 10 cm, blir upp till 14 cm som vuxna. Jag tror de kan leka när de även när de är mindre än så, men jag vet inte säkert.
                              Nu tror jag att jag fått min första lek av Aulonocara. Honan är nästan 10 cm och hanen en bit större än så. Det är inte mycket till påshaka på honan, men hon gör de typiska tuggningarna samt att hon helt plötsligt är smalare. Jag upptäckte det vid släckningen igår kväll, så jag har inte hunnit att observera särskilt länge.
                              Är det så att påsen är mindre på Aulonocaror än mbunas?
                              Arten som jag har en trolig lek på är Aulonocara sp. "stuartgranti maleri".
                              Är Aulonocaror generellt sett känsligare än mbunas och flytta till yngelkar eller har pgmagnussj bara haft otur?
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • pgmagnusj
                                Användare
                                • september 2005
                                • 34

                                Jag tror bara det var otur. Jag har flyttat tre honor till spottkar och det var bara en av dem som spottade för tidigt och henne fick jag jaga runt ganska mycket innan jag fick tag i henne. Det var säkert stressen från jakten som fick henne att spotta för tidigt.
                                Åtminstonde tre av de för tidigt spottade ynglen klarade sig och går nu tillsammans med ynglen från den andra honan i spottkaret. De är jämnstora så efter att den andra honan hade spottat sina yngel kan jag inte se skillnad på dem längre. Totalt är de nu fler än 25. Jag planerar att flytta de till ett nytt 200 l kar om några veckor.

                                Vad gäller hakpåsen är min erfarenhet att det varierar två av mina honor har haft en tydlig hakpåse. Den tredje (hon som spottade tidigt) hade en väldigt liten hakpåse, men hade ändå mer än tio yngel i den. Honan med den lilla hakpåsen är iofs störst av de tre och är den som haft minst antal yngel så det är nog det som bestämmer stroleken. Din hona är ju större än vad alla mina tre var så jag hade inte oroat mig för att hakpåsen är liten. Sen får du de hur många yngel det ät när hon spottar. [:-)]
                                Magnus Johansson

                                260 l Malawi
                                54 l Tanganyika/snäcklekare
                                63 l Sällskaps
                                Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...