Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Hej.

    Jag har en Hansbenshi hona som jag är lite orolig över.
    Hon lekte med hanen för ca 10dagar sedan och har sedan dess dragit sig undan och äter inte vad jag har sett.
    Nu upptäckte jag att hon tappat färgfrån att varit brun med ränder till gråaktig med ränder.

    Kan de blekas om de munruvar?

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      För snart ett år sedan köpte jag en Aul. Jacobfreibergi vilket då nämndes i denna tråd. Jag hade förhoppningar om att han skulle bli riktigt fin. Idag är jag helnöjd med honom! Jag har sällan sett en sådan färgstark fisk av denna art. Jag har inte manipulerat med färgerna, fisken ser faktiskt ut så här.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Thomas R.

        Förstår att du är nöjd med färgerna på den killen.
        Kul att den här tråden kom upp - har skummat igenom den nu under kvällen/ natten. Det skulle vara kul att höra hur det har gått för alla med de olika Aulonocara-projekten.
        Zaphi, vad jag har förstått så har du ganska många olika arter, hur har det gått med "Iwanda-projektet" - skaffade du någon Iwanda?
        /Thomas

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          Vet inte vem du frågade, kanske var det Zaphi. Hur som helst så skaffade jag en Iwanda sensommar förra året. Den var riktigt fin också, men när jag fick göra mig av med ett av mina kar pågrund av den kommande flytten så fick jag göra mig av med en art aulonocara också. Det blev Iwandan som fick stryka på foten. Den var mycket fin men kunde inte mäta sig med Jacobfreibergin.

          Iwandan är cool, lite annorlunda färger. Min var lila och orange.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • maj 2005
            • 877

            Imponerande freibergi prayerman, bland de snyggaste jag sett.
            ||||

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              Såg Aulonocara "Strawberry red" på djurmagasinet i jönköping nyss... lite balla måste jag säga dock 170kr st
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • akva99
                Användare
                • september 2005
                • 527

                är det någon som har någon bild på en strawberry red? peter

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  Vore kul att se en sådan, aldrig hört talas om den. Någon odlad variant?

                  Så länge får ni hålla tillgodo med ännu en bild på min Jacobfreibergi hane.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 2447

                    Tyvärr hade jag inte me kameran så kunde inte få dem på bild... men tänk dig en vanlig röd rubin, fast med lite lila/blått/ ill rosa skimmer i
                    Värsta karamellfisken.

                    Flowerhorn hell yeah deluxe
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187


                      Antar att bilden inte e särskilt rättvis...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        Ursprungligen postat av ozric
                        http://www.wetthumbaquatics.com/Fish...wberry_red.htm
                        Antar att bilden inte e särskilt rättvis...
                        nepps
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Rutger Jönåker

                          Färga ut!

                          Har en grupp Röd rubin som är ganska precis året nu där en hanne är klart dominerande och också klart störst. De har vuxit riktigt bra och den största är nog en 10 cm nu. Jag har haft lek från den och ena honan tuggar nu igen så jag tycker att han borde ha färgat ut helt nu. Huvet är knallblått men det röda lyser med sin frånvaro :O Den är mer som kopparfärgad på kroppen och jag undrar om detta är normalt och att det röda kommer såsmåningom eller? I övrigt har jag bara Golden som är fullvuxna i samma kar så hannen är inte nertryckt på något vis heller, nån som har nåt bra svar på den?

                          /Hilsen, Rutger

                          Kommentar

                          • Thomas R.

                            Ursprungligen postat av Rutger Jönåker
                            ...Den är mer som kopparfärgad på kroppen och jag undrar om detta är normalt och att det röda kommer såsmåningom eller? ... nån som har nåt bra svar på den?

                            /Hilsen, Rutger
                            Färgvariationen hos röd rubin är allt ifrån orange till koppar till gnistrande rött. Så om din hane är 10 cm och dominant så är nog "hans färg" kopparfärgad...
                            /Thomas

                            Kommentar

                            • Rutger Jönåker

                              Känns ändå lite märkligt då föräldrarna var riktigt röda och denna ser inte utfärgad ut om jag ser på själva kroppen, den är ju inte koppar så att det skriker om det utan mer som skitkasst

                              Kommentar

                              • Thomas R.

                                Ursprungligen postat av Rutger Jönåker
                                Känns ändå lite märkligt då föräldrarna var riktigt röda och denna ser inte utfärgad ut om jag ser på själva kroppen..
                                Får väl hoppas att den med tiden får en starkare röd färgtoning. Har den växt 10 cm på ett år så har den växt ganska snabbt. Ibland kan det ta lite tid för hanar att nå sin fulla färgprakt.

                                När jag för många år sedan började odla Aulonocaror var det ngn som sa till mig att när man valde avelsdjur så skulle man vara mkt noga med valet av hona. Genetiskt skulle det vara honan i större utsträckning än hanen som styrde vilken färg ynglena får. Jag har inga vetenskapliga fakta som bevisar detta, mer än vad jag har sett i mina egna odlingar. Jag har alltid varit mycket noga i valet av mina avelshonor. Självklart vill man ha en riktigt snygg avelshane, men det har varit honans fysionomi som varit viktigast.

                                /Thomas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...