Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Jag stuvade om lite bland mina aulonocaror igår och kom fram till följande "mixar" som nu även går ihop. Detta gäller 5st 222or:

    Aulonocara stuartgranti, Ntumba 1+2
    Pseudotropheus saulosi 2+10

    Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" 2+8
    Copadichromis sp. "mloto fluorescent" 2+8

    Aulonocara sp. "röd rubin" 2+5
    Labidochromis caeruleus 10

    Aulonocara stuartgranti, Usisya 1+3
    Metriaclima estherae ??

    Aulonocara stuartgranti, Hai Reef 1+3
    Cynotilapia afra ??

    De med "??" bakom är inte inköpta ännu, men jag är även osäker på om det kommer funka i ett så litet kar. Några funderingar kring detta eller tips på andra mbunas som kan passa? Jag är osäker på antalen men srivit ut ungefär hur det ligger till...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      Jag hade Afra tillsammans med mina Iwanda några dagar, gick inte så bra. Inte för att Afran gav sig på dem men det blev lite för hetsk stämnig i karet som dom inte gillade. Däremot gick det väldigt bra med Jacobfreibergi och Afra, men de är lite tuffare.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Alexander Wiberg
        Användare
        • februari 2005
        • 445

        Hej på er!

        Nu är även jag medlem i "Aulonocaraägarna" och jag är en lycklig sådan. Vilka fiskar! Helt klart mina favoriter för tillfället. Införskaffade faktiskt 2 arter, helst hade jag velat ha 10-12 kanske haha! Det blev 3+3 Aulonocara baenschi, samt 1+1 Jacobfreibergi Otter point. Känns som två lämpliga och fina arter att börja med. Honorna påminner en del om varandra, men då jag inte skall dra några yngel så spelar det inte så stor roll tycker jag. Köpte ganska stora exemplar, och de visar mycket färg faktiskt.

        Var dock tvungen att överge "Mpanga rocks-konceptet", då jag tyvärr var oförmogen att skaffa Stuartgranti "Chilumba". Desto roligare att välja vilka man vill!

        Hur som helst så har jag väntat länge på mina första Aulonocaror, och den som väntar på något gott...Bilder på arterna finns på den nyuppdaterade zoonen. Skaffade ytterligare en art till malawikaret, så nu är det 5 arter och fullt där. Även några arter till 912:an köptes, så ni får gärna ta er en titt där också.

        A.Wiberg (alex83)

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          Härligt Alex! Snygga firrar och bra val. Otter Point är riktigt vacker med sina blåröda nyanser samt den snygga Baenschi...en av mina absoluta favoriter hos Aulonocara pga den starkt gula färgen.

          Ska bli kul att höra hur det tar för sig i karet då jag vet att t ex Otter Point är en av de tuffare Aulonocaras...iallafall var min det och han höll mitt kar i ordning där bland annat en del mbunas gick.

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • februari 2005
            • 584

            Ser gött ut Alex (och välkommen till Club Auloncara ), får säga att det verkar vara en utmärkt combo du plockat ihop. Copadichromisen är ju bara så nice, får ta och gallra ut i min 375 fisksoppa och anskaffa någon sådan variant själv, (Firecresten står högt på min wishlist).

            Kommentar

            • Thorichtys
              Användare
              • april 2002
              • 56

              Eftersom Alex83 införskaffat baenschi så upprepar jag min fråga som jag ställde tidigare i denna tråd om det är någon som har bra tips på hur man skiljer mellan den ovan nämnda och malerin. Jag kan inte skilja dem åt om flera bilder jämförs.
              För övrigt plockade jag upp tre väldigt små rostratus igår. De har kanske inte de häftigaste färgerna men deras utseende är väldigt häftigt ändå tycker jag.
              Magnus

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                De är onekligen ganska lika. Jag har ändå en känsla av att maleri är gulare över större del av kroppen än baenschi, även i ansiktet och att den kanske blir något större... A maleri har alltid varit en av mina favoriter. Av någon anledning föredrar jag de ljusare framför de mörkare aulonocarorna.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  Jag har kollat på t ex Cichlid-forum och där nämns att baenschi har mer tydliga vertikala linjer av det blå på kroppen samt att det även är skillnad på huvudlinjen från pannan och nedåt. A.baenschi ska ha en mer tvär sluttning än A.maleri.

                  Men visst är arterna lika...

                  Såg VF A. baenschi på Zoofritid för en stund sedan och den hanen var oerhört snygg. Jag är fortfarande sugen på köp, men nu kan jag inte då jag skaffat två par av "blue neon"...vilka också är kanonfina.

                  Kommentar

                  • Alexander Wiberg
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 445

                    Stefan: Var inne på din zoon nyss. Dina "blue neon" är inte dumma, visar redan härliga färger. Har du disciplinen att vänta

                    Zaphi: En ödmjuk fråga. Kommer det uppdateringar på dina fiskar när det gäller bilder. Eftersom du har så många arter av Aulonocara vore det väldigt kul att se lite bilder! Vet ju att du kan fotografera hehe...
                    A.Wiberg (alex83)

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Alex...mina Aulonocaras står på "lagring" så att säga. Jag kommer absolut att vänta ut dom...och alla andra arter. Eventuellt kan det bli så att jag byter ut någon art för att utöka en redan existerande istället.

                      Jag funderar på att byta ut Protomelas ornatus mot några fler Otopharynx lithobates och Aulonocara stuartgranti, Londo (blue neon).
                      Inget fel alls på ornatusen...riktigt trevlig och snygg...men jag vet inte hur länge det blir så då den blir ganska stor. Den har växt en hel del sedan jag köpte den. Härlig kroppsform dock som gör att jag är smått förtjust i arten. Ungefär samma känsla som jag har för Altolamprologus calvus arterna från Tanganyika. Inte toksnygga utan mer fulsnygga. Kanonfärger på gång på ornatusen så jag är velig här.

                      Den art, av mina nuvarande, som jag sätter främst i karet är utan tvekan Protomelas virgatus, Namalenje. En helt underbar ciklid på många sätt och vis...även honan är snygg. Här skulle jag verkligen vilja ha två VF par till. Men de är svåra att få tag på och jag är verkligen glad att jag fått tag på denna art. Ingen stymmelse till lek ännu, men jag håller mig positiv.

                      Aulonocara stuartgranti, Londo "blue neon"

                      Protomelas virgatus, Namalenje

                      Protomelas ornatus, mozambique "east coast"

                      Kommentar

                      • Alexander Wiberg
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 445

                        Protomelas virgatus var underbart fin, väl värd att vänta på. Otopharynx lithobates hade Kent i Nol många och färggranna, men vet inte om de var VF.

                        Det finns en fantastisk mångfald när det gäller malawiciklider. Hur många kända Aulonocarasorter finns det egentligen?
                        A.Wiberg (alex83)

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Fotona är väl inte dom bästa (håller på att lära mig kameran och alla inställningar) och fotot på virgatusen är tagen utan blixt medans de andra är med blixt.

                          Det finns väldigt många arter av Aulonocara och jag har inte sett någon lista på hur många som finns.

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 584

                            Alex, ca. 85 varianter har jag hittat..en hyfsad mängd [:p]

                            Kommentar

                            • Alexander Wiberg
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 445

                              Jag ska ha alla!

                              Skulle vara häftigt att ha en lista över dessa 85 arter och se hur många av dem vi på forumet har tillsammans!
                              A.Wiberg (alex83)

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                              Kommentar

                              • Belgarath
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 584

                                Här har du de flesta, har sett ett par andra varianter på andra sajter men de orkar jag inte sitta och leta efter nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...