Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #61
    Hur har färgutvecklingen på din aulonocarahane varit Tomas?
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #62
      Den har fått mer färg, men har långt kvar än. Nu har jag iförsig 4 st, men jag talar om den största hanen. Halva övre delen av ryggfenen är blå, resten orange. Övre delen av huvudet kommer bli gult och resten blått. Analfenan är orange och med en del gula stänk plus lite blått i ytterkanten. Kropper blir blå och läpparna typ gröna. Den sprakar i färgnyanser, kommer bli hur snygg som helst.

      Följ längen nedan så ser du den gamla bilden plus två dagsfärska bilder. De nya är inte lika bra riktigt, men lite mer orange har kommit fram.



      Aulonocarar växer rätt sakta och det tar tid innan de får sin fulla färgprakt. Det är också lite av charmen.

      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #63
        Idag fick jag hem mina två par VF Aulonocara stuartgranti, Londo "Blue neon". Härligt blå färg, men ännu en bit ifrån att vara helt utfärgade. De hittade sig direkt i akvariet efter att jag koppat in dom och det var väldigt kul att se acklimatiseringen då ingen av de övriga fiskarna attackerade dom på något sätt. Det såg precis ut som om de alltid funnits där...?!?

        Nu är dom som sagt inte fullvuxna, men ändå stora nog. Skulle tippa på att de är ca 8cm nu(från stjärt till nos).

        Tyvärr har min "Z3" lagt av och är på reparation (garantin skulle gått ut i september) så det blir inga bilder förrän i slutet av augusti.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #64
          Stefan jag har blandat Rödrubin med Baenchi ganska länge förut o det funkade mycket bra, dom brydde sig knappt om varandra och det blev heller inga korsningar... Jag ska köra 3 olika aulonocarer snart i ett 860Liters vilka har jag inte bestämt än letar lite så får jag se va det blir.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #65
            Jag hade tanken att köpa Aulonocara baenschi, men enligt vad jag förstått så tillhör den samma grupp (enligt artikeln på cichlid-forum), stuartgranti, som mina införskaffade "Blue neon".

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #66
              Har oxå Röd Rubin och Baenchi i mitt 375..men får ju säga att Rubinen har "tuktat" Baenchin med råge, i.o.f.s. så är det Rubinen som styr hela baljan men att säga att det funkar friktionsfritt...no way.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #67
                Rubinen har väl mbuna-drag...*S*

                Aulonocara kan faktiskt vara ganska tuffa. Men det skiljer ganska mycket mellan olika Aulonocara och även inom respektive art (som det gör på de flesta).

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #68
                  Jag har också erfarenhet av att Röd Rubin är tuff. Inte bara mot andra Aulonocara. Mbuna hanarna var kanske inte allt för impade av hans utspel och drog sig inte tillbaka och blev rädda. Fast ibland så flydde de undan till sitt revir. Där hade dock inte Röd Rubin hanen något att komma med.

                  Haplisarna fick passa sig däremot!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #69
                    Dom kanske har avlat fram aggressiviteten också men var endast fokuserade på färgen...hehe..."Tänkte inte på det...".

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #70
                      citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

                      Har oxå Röd Rubin och Baenchi i mitt 375..men får ju säga att Rubinen har "tuktat" Baenchin med råge, i.o.f.s. så är det Rubinen som styr hela baljan men att säga att det funkar friktionsfritt...no way.
                      Kan bero på flera faktorer, det bästa brukar vara att dom kommer i burken sammtidigt det har en förmåga att underlätta. Det finns tjurskallar inom alla arter som sagt så förmodligen har du haft oturen att få en liten diktator eller så kanske du har ett par av varje... det kan vara en nackdel när man ska blanda dom, jag hade 3 par Rödrubin i burken så dom hade fullt upp sinsemellan så Baenchina som är lite vekare kunde simma omkring helt fritt.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #71
                        citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                        Gunnar: Vissa är kända för att vara lite tåligare än andra, exempelvis A. jacobfreibergi, men jag anser att det inte spelar någon större roll vilken du väljer.
                        Jag har läst lite mer och tittat på massor av bilder här på nätet. Det är svårt att välja efter bilder. De jag sett i verkligheten är oftast mycket finare. Naturligtvis så lockas jag av färgerna på Röd Rubin, men det känns inte som en riktig riktig Aulonocara. Finns det fler som tycker som jag?
                        Förmodligen blir det tillgången som avgör vad det kommer att bli för sort.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #72
                          Jep, man måste nog gå titta i verkligheten. Bilder på Aulonocara brukar inte alls vara bra. Jag vet ine vilken butik som har mest utfärgade exemplar inne, men Lerum hade ju en del iallafall och Nol har ett gäng med vet jag...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #73
                            Bilder är ofta svårt! Den jag har, Jacobfreibergi "otter point" verkar ha hur många utseenden som helst om man skall se på bilder.

                            Kör man biotopkar från någon speciell plats i sjön så är ju röd rubin utesluten.

                            Men en riktigt aulonocara är det allt, men jag förstår vad du menar.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Alexander Wiberg
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 445

                              #74
                              Vilken aulonocara tror ni är den vanligaste bland akvarister? Då menar jag både odlare och de som bara har några få akvarier.
                              A.Wiberg (alex83)

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #75
                                Eftersom Aulonocara sp. "röd rubin" har odlats fram i akvarium genom urvalsodling av Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga Rocks, så kan man nästan säga att den kommer därifrån.

                                Att det till 100% skulle vara den varianten är väl dock ganska osäkert.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...