Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Är dom vuxna och fullt utfärgade eller har de en bit kvar?

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      An, njä, fullfuxna är de inte, men fullt utfärgare tror jag nog. Hanen är väl 12-13cm eller så.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Ok. Kollar om och om igen på fotot du skickade faktiskt - fascinerad av speciellt ryggfenan, men även analfenan och stjärtfenan har en härligt mjuk övergång från gult till orange till svart...och på ryggfenan även till vitt.

        Usisya är väl en i gruppen som ibland kallas för "Mini-Aulonocaras" eller "Dwarf-Aulonocaras"? De blir nog inte mycket större.

        Min art "Blue neon" tillhör också den gruppen (om det finns någon uttalad).

        Matar du med räkmix som har tillskott av Astaxanthin?

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          Ah, den kanske inte är 12-13 heller förresten. Jag har ju inte mätt den men den kanske bara ligger runt 10-11 nånting.. Jag matar med lite olika grejer. Pellets, spirulunaflingor och räkmix (med astaxanthin) ibland, men inte så ofta. En gång i veckan kanske, om ens det. Man har väl varit inne i lite av en latperiod i sommar...

          Jag vet inte om den skulle tillhöra någon dvärggrupp. Det är inget som jag har hört iallafall. A. baenschi är väl en av de minsta aulonocarorna och man tycker den skulle räknas med där isåfall.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            [u]HEJ!</u>

            Här kommer mr rockie! Skall sätta ihop en burk och har byggt rösen med "Ölandsskiffer" - dvs. platt kalksten. Jag är som sagt helt grön på Malawi men har iaf den redan omtalade publikationen "Malawiciklider i sin naturliga miljö" (3:e uppl) Jag bläddrar i den boken och har fastnat för en grupp och det är Auloncarorna. Så här ser min lista ut, och nu behöver jag alla maestros råd om vilka som fungerar ihop och inte:
            • A. jacobfreibergi "Undu Reef" (s.191)
            • A. hueseri "Likoma Island" (s.200)
            • Metriaclima lombardoi (s.123)
            • Melanochromis johanni "Gome" (s.105)
            • Labeotropheus trewavasae (s.25)


            Kan jag köra ngn av Aulocarorna med ngn av de andra arterna. Hade tänkt mig en Aulocara och en annan art - gärna där hane och hona är blå alt gul eller röd... Ni har skrivit om en röd rubin som verkar jättevacker - kan man ha fler Auloncaraarter i samma burk eller blir det bastarder då?


            Edit: hur många bör man ha i varje grupp? Kan man ha så få som en trio eller...


            Mvh.
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              Normalt är det ingen bra idé alls att blanda aulonocara. Om man får en korsning kan det bli så att man inte ens fattar att det är det. Honorna är i de flesta fall väldigt lika. Jag skulle hålla mig till enbart en Aulonocara om jag vore du.

              A. jacobfreibergi anses ganska tuff, så den är lämplig att blanda med mbunas. A. huseri är inte lika tuff tror jag inte.

              Trio är inga problem.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                Normalt är det ingen bra idé alls att blanda aulonocara. Om man får en korsning kan det bli så att man inte ens fattar att det är det. Honorna är i de flesta fall väldigt lika. Jag skulle hålla mig till enbart en Aulonocara om jag vore du.

                A. jacobfreibergi anses ganska tuff, så den är lämplig att blanda med mbunas. A. huseri är inte lika tuff tror jag inte.

                Trio är inga problem.
                Tackar! Ehh... Jag får börja läsa boken och sluta titta på bilderna för detta här med mbunas så vet jag inte vad det är... Är det klipplevande/betande arter?
                Och nej, jag blandar inte om de kan korsa sig - aldrig! Då är det bara att välja den fångstplats man helst vill ha... Men än en gång - tack!
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  Alla de andra du skrev med är mbunas. Läs mer här:
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    Välj någon Jacobfreibergi art och typ Melanochromis Johanni eller Ps Saulosi. Båda dessa Mbuna har gula honor och hanarna är blå eller i Johannis fall nästan svarta med drag av blått. Dessa är klipplevande och vill ha rätt mycket sten. Kommer själv sätta upp ett liknande kar snarast!

                    Men Rickard, var det inte du som hade ett Golden kar hemma, rätt fet storlek på det om jag inte minns fel.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 476

                      citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

                      Välj någon Jacobfreibergi art och typ Melanochromis Johanni eller Ps Saulosi. Båda dessa Mbuna har gula honor och hanarna är blå eller i Johannis fall nästan svarta med drag av blått. Dessa är klipplevande och vill ha rätt mycket sten. Kommer själv sätta upp ett liknande kar snarast!

                      Men Rickard, var det inte du som hade ett Golden kar hemma, rätt fet storlek på det om jag inte minns fel.

                      Stämmer Tomas, stämmer bra... Och om några dagar så får du hem Fisknytt 4 där du kan läsa lite kort om det projektet. Man skulle kunna kalla sig ngt av en pionjär gällande storlek på kar för Malawi... [)]
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • lisabeth
                        Användare
                        • december 2012
                        • 124

                        Cougar ,Jag har 4 hanar varav alla är utfärgade men en av dom är riktigt stor,han går med 3 F1 honor just nu,sen har jag 4 honor som går med en F1 hane.De har precis lekt så vi får se hur det går.
                        Bild på en av hanarna finns på medlemsbilde och Lisa. Komer nog fler bilder senare.
                        lisa

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          Fisknytt!? Visste inte att jag fick en sådan tidning!
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • december 2004
                            • 607

                            Nu har jag införskaffat mina första Auloncaror. Det tog lite tid att finna några, men till slut så fanns det två sorter att välja på i en akvarieaffär i min stad. De som jag köpte var odlade några mil norr om Gävle.
                            Aulonocara jacobfreibergi blev det ett par av. Färgerna stämmer inte riktigt med zoopets bild, men fler finns ju.
                            Nu är det bara att invänta om hanen färgar ut eller inte. I affören var det iaf lite färg på honom.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

                              Fisknytt!? Visste inte att jag fick en sådan tidning!
                              du får en i lådan idag eiier imorgon... []
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                HazelCR: Fick du inte veta vilken art av jacobfreibergi det handlade om? Det tycker jag du ska ta reda på om det är så att du skulle vilja utöka någon gång...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...