Guldsöms tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjerland
    NCS Medlem
    • December 2004
    • 64

    #46
    Va gött....
    Björn Erlandhsson, Skövde
    http://www.skovdeaf.se

    Den som spar han har, men inte så roligt......

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #47
      Hej, har precis införskaffat fyra guldsömmar. Vilken fantastisk fin ciklid!!! Har nog inte skådat dess like.... Förstår att ni är sålda...
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #48
        kul micke! hur stora är dem som du köpt?

        Kommentar

        • MickeW
          Användare
          • December 2004
          • 113

          #49
          De är ca 6-8cm. Den största har börjat få en liten puckel i pannan, så jag antar att det är en hane. De andra tre är jag osäker på, förhoppningsvis ska det vara två eller tre honor. Finns det något säkert sätt att se ifall det är honor? Jag kommer inom kort att lägga upp bilder på min zoon.
          Då var man medlem....!

          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #50
            honorna är inte lika gröna på kroppen o är oftast mindre.

            Kommentar

            • tseppae
              Användare
              • March 2005
              • 104

              #51
              Tjenare jag har ett par i mitt 500 liters kar.. har haft dom i ungefär 3 veckor o har redan fått 2 kullar sista kläcktes i förgår..Guldsömnen verkar vara en bekant fisk för många men få som har det..undrar varför???jag skulle också villa veta hur stora dom kan bli för det står ungefär 25+cm (på zoopet)

              Kommentar

              • tseppae
                Användare
                • March 2005
                • 104

                #52
                vadå tog tråden slut finns det inga fler där ute som har denna vackra fisk o dela sina erfarenheter med oss andra?????

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #53
                  jag tror de lätt kan bli 25 cm. men det verkar som det tar tid just sista biten. tycker mest min hane nu växter på bredden min lekte för ett tag sedan. leken gick bra,men de frimsimmande ynglena klarade sig bara en vecka, då de andra fiskarna tyckte de smaka mumma. jag har testat nu i lite mer en än månad att ha den tillsammans med bla diskus o scalarer, o faktist så funkar det mycket bra.

                  Kommentar

                  • tseppae
                    Användare
                    • March 2005
                    • 104

                    #54
                    minna fiskar flyttade på äggen idag jag har första generationen i ett yngel säck som jag byggde.. jag flyttade dom efter ett par dagar dom hade blivit frismande honan vart litte virrig men det slutade med att dom lade nyt rom.. prova med det om du vill spara på yngelna

                    Kommentar

                    • erland
                      Användare
                      • July 2003
                      • 59

                      #55
                      Jag har 8st guldsömmar på 5-7 cm i ett av mina akvarium, igår så lekte två av dem. Planen är att plocka bort alla utom en hona och hane såsmåningom. Törs jag plocka bort övriga redan nu när två har lekt en gång, eller bör man låta dem leka några gånger innan man kan vara säker på att de kommer att bli ett bra par ?
                      Erland Isaksson
                      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                      Kommentar

                      • MickeW
                        Användare
                        • December 2004
                        • 113

                        #56
                        Jag har precis fått ett par som jag råkade störa med ett byte till större akvarium (se annan tråd). Precis när de hade lagt sina första ägg... Men det verkar som om de inte brytt sig om det utan de är på varandra lite då och då igen. Förhoppningsvis blir det parning snart!

                        Har dock en ny fråga, är det någon som har guldsömmar och hantlar tillsammans? Går det eller är guldsömmarna för "aggressiva"?
                        Då var man medlem....!

                        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                        Kommentar

                        • erland
                          Användare
                          • July 2003
                          • 59

                          #57
                          Två av mina guldsömmar lekte ju för 5 dagar sedan. Ynglena har nu kläckts men har inte blivit frisimmande ännu utan ligger fortfarande bara och sprattlar i gruset.

                          Har ni som haft guldsömmar lite längre någon erfarenhet av om guldsömmar brukar hålla ihop parvis eller om hanen brukar växla hona lite då och då ?

                          Anledningen till funderingen är att första dagarna efter leken så hjälpte hanen till att vakta äggen och även försvara reviret runt de kläckta ynglena. Men nu verkar han inte bry sig så mycket längre, jag såg till och med tendenser att han var och flörtade med två av de andra honorna ikväll. När han kommer tillbaka till honan han lekt med så blir han dock inte bortjagad utan hon tillåter fortfarande att han kommer dit medan hon jagar bort alla andra.
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                          Kommentar

                          • erland
                            Användare
                            • July 2003
                            • 59

                            #58
                            Nu är det ett faktum, guldsömshanens flirt gick ikväll över till verklig otrohet då han lekte med en av honorna han var och flirtade med igår.

                            Det blir intressant att se hur han nu kommer att komma överens med den tidigare honan som just nu vaktar hans senaste barn som kläcktes för några dagar sen.

                            Till råga på allt verkar någon ha grävt en del under dagen i det område där den tredje honan som han också var och flirtade med igår håller till.

                            Det skall bli spännande att se hur det hela kommer att fortlöpa. Är detta ett vanligt beteende hos guldsömmar eller är det bara mina som uppför sig på detta sätt ?
                            Erland Isaksson
                            Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                            Kommentar

                            • tseppae
                              Användare
                              • March 2005
                              • 104

                              #59
                              Jag införskaffade mig en till hona som var litte större än den jag hade innan så det slutade med att hanen övergav gammla honan som han hade lekt 4 gånger med å tog den nyare..så det med parrbildande livet ut värkar bara holla tills det flytar in en snyggare blondin i ´trappen brevi

                              Kommentar

                              • erland
                                Användare
                                • July 2003
                                • 59

                                #60
                                Morgonen efter mitt förra inlägg i denna tråd så lekte min hane med sen sista honan som han var och flirtade med kvällen innan. Alla tre honorna har fått levande yngel så äggen är också definitivt befruktade, den första honan förlorade dock sina yngel strax efter de blivit frisimmande.

                                Hela senariot har sett ut enligt följande:
                                1.
                                Först lekte han med hona1, han vaktade sedan reviret och rommen tillsammans med henne. När rommen hade kläckts överlät han vaktningen mer och mer till honan och började själv simma omkring överallt i akvariet.

                                2.
                                Knappt en vecka efter leken med hona1 så såg jag tendenser att han var och flirtade med hona2 och hona3. Hona1 hade vid det laget yngel som låg och sprattlade i gruset.

                                3.
                                En vecka efter leken med hona1 lekte han på kvällen med hona2

                                4.
                                Morgonen efter han lekt med hona2 så hade hona3 också en romkaka som hon vaktade, d.v.s han måste ha lekt med hona2 och hona3 inom en tidsrymd på max 8 timmar.

                                5.
                                Efter leken med hona3 så höll han närmsta dagen mest till hos hona2 och hjälpte henne vakta reviret, men sen avtog han med att hjälpa henne och började simma omkring överallt i akvariet.

                                6.
                                Ytterligare en dag senare så jagar hona2 bort honom så fort han närmar sig däremot så hjälper han nu istället hona3 att vakta sin rom och sitt revir.

                                Så hittills så har han då inte på något sätt visat upp ett parbildande beteende. Jag har haft lite funderingar om detta bara är ett sätt att testa ut vilken hona som är starkast och bäst. Det skall bli intressant att se hur det hela kommer att fortlöpa då det finns fler honor i akvariet. Jag har dock inte sett några tendenser till att han skulle vara intresserad av ytterligare någon annan hona ännu.
                                Erland Isaksson
                                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                                Kommentar

                                Arbetssätt...