Guldsöms tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeW
    Användare
    • December 2004
    • 113

    Cougar: Är dom så små är det nog svårt att se vilka som är vad. Mina gick det att tydligt se på när de var ca 6-8cm. Kul för dig om du lyckats få en hane och resten honor eftersom hanarna ibland är kända för att para sig med flera honor nästan samtidigt!
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

    Kommentar

    • erland
      Användare
      • July 2003
      • 59

      citat:Ursprungligen skickat av Maria85
      citat:Ursprungligen skickat av erland

      Jag hade förresten även ett eldbuk par som lekte nästan exakt samtidigt som alla gulsömmar, så det har varit lite småkaotiskt i karet senaste 2 veckorna.
      Hur stort akvarium har du? Mina guldsömmar och eldbukar kommer nämligen inte övrens så jag funderar på att göra mig av med eldbuken (har bara en hane) för att ge guldsömmarna lite lugn och ro. Jag har 375l.
      Det är ett 300 liters akvarium(120 cm långt), det blev dock lite trångt här i sommar eftersom det hade en tendens att bli flera lekar samtidigt. Så nu har jag plockat bort några guldsömhonor, kvar i karet nu är ett guldsöm par där hanen är kanske 10 cm och honan lite mindre samt 3st eldbukar varav 2 av dem är ett par, eldbukhanen är kanske 7cm och honorna lite mindre.

      Det är relativt lite stridigheter mellan guldsömmarna och eldbukarna. De jagar givetvis bort eventuella inkräktare just när de leker, men de jagar inte runt inkräktarna i hela akvariet utan nöjer sig med att jaga bort dem ur reviret och sen åker de tillbaka för att vakta äggen/ynglena.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

      Kommentar

      • Gäst

        Min hane har nu börjat uppvakta honan (tror jag). Han jagar bort henne från maten så jag får mata i båda hörnen av akvariet men har sett honom skaka på sig framför henne och han drar i växterna, har faktiskt lyckats dra lös några blad från kraftiga svärdsplantor Trodde ett tag att jag hade två hannar men börjar tvivla nu. Är detta uppvaktningsbeteende eller visar han sig tuff mot den andra?

        Kommentar

        • erland
          Användare
          • July 2003
          • 59

          citat:Ursprungligen skickat av Maria85

          Min hane har nu börjat uppvakta honan (tror jag). Han jagar bort henne från maten så jag får mata i båda hörnen av akvariet men har sett honom skaka på sig framför henne och han drar i växterna, har faktiskt lyckats dra lös några blad från kraftiga svärdsplantor Trodde ett tag att jag hade två hannar men börjar tvivla nu. Är detta uppvaktningsbeteende eller visar han sig tuff mot den andra?
          Min hane brukar simma omkring och skaka sig framför honan när han börjar vara sugen på att leka, så jag tycker det låter som att han håller på att uppvakta henne. Mina erfarenheter är att skakningar oftast betyder uppvakning, medan tuffhet/styrka ofta visas genom s.k. liplock eller att de viftar/slår med hela kroppen för att trycka iväg vatten mot den andra fisken.

          Hos mig är det helt klart honan som oftast är tuffare än hanen. Om leken misslyckats så att de tappat ägg/yngel väldigt tidigt så brukar hanen kunna få jaga honan lite grann, men så snart det gått en vecka eller så så har honan inga problem att stöta bort hanen om hon inte vill ha honom i närheten. Hanen är inte heller speciellt aggressiv ens under leken och när de har yngel, medan honan under denna tid försöker stöta bort alla varerlser både inom och utom akvariet som närmar sig stället där hon håller till. Hon gillar inte att man fingrar på glaset utanför akvariet under denna period exempelvis. Att försöka sticka ned handen för att smula torrfoder åt ynglena börjar också bli lite smått otrevligt, men än så länge är hon som tur var inte så stor så i värsta fall brukar man få ett litet rött märke om hon biter på något mjukt ställe på handen.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

          Kommentar

          • mrgorgo
            Användare
            • January 2005
            • 8

            Jag har ett par fin fina stolta föräldrar till ca 400 yngel ur tre kullar. är nu inne på min fjärde sedan jag tog över paret förra året.
            dom gick tillsammans med ett par påfågelciklider i ett 400 liters först men när dom la rom första gången så slogs dom med pållarna så mycket att det skvalpade över. men nu går dom i ett 800l tillsammans med 40 guppis[:0] detta trodde jag inte skulle fungera alls när jag flyttade ner paret i deras nya hem. Guppisarna gick där så fint å jjag tänkte ja ja dom får la bli mat då men dom går så fint å ynglar av sig. men skulle vilja ha lite nytt i karet också å undrar vad jag skall köpa. vill inte ha en för stor fisk. Å jag vill passa på å fråga VAR GÖR JAG AV ALLA YNGEL

            Kommentar

            • Gäst

              Vi trodde rätt när hanen uppvaktade honan. De har lagt rom på en stor stubbe och honan vaktar frenetiskt, hon släpper faktiskt inte ens hanen fram till roten. Igår var plötsligt all rom borta och först trodde jag att nåt gått fel men så upptäckte jag att hon vaktar något på sidan om roten så troligtvis ligger ynglen i en liten grop där.

              Tyvärr så har eldbuken fått flytta från akvariet. Han låg och tröck i en grotta hela tiden och grävde tom in sig i den, kom inte fram ens när det vankades mat. Jag pratade med min akvarieaffär och de tog emot honom. Han var uppenbarligen väldigt stressad för han gick hellre in i håven än att simma ut i akvariet. Ska bli spännande att se om han överlevt flytten.

              Vad gäller yngel, kolla med den affär du handlar mest i om de har möjlighet att ta emot dina yngel. Jag har gjort så i alla tider som betalning brukar jag få nån växt eller fiskmat eller något sånt vilket jag är nöjd med. Dessutom brukar jag inte ta upp yngel från varje kull utan helt enkelt låta dem gå kvar i akvariet med föräldrarna. Ibland kan nån enstaka klara sig men oftast blir de uppätna av mina praktbotior.

              Kommentar

              • erland
                Användare
                • July 2003
                • 59

                Hur är det för er andra som har guldsömmar, är det honan eller hanen som är mest aggressiv ?

                Hos mig är hanen klart större än honan (Hanen är kanske 10cm och honan kanske 7cm). Däremot är det honan som är klart mest agressiv, det gäller speciellt när de leker men även mellan lekarna. Hanen glider mest omkring och verkar inte bry sig så mycket om vad som händer runt omkring honom utan simmar bara omkring och spänner upp fenorna och njuter av tillvaron. När han är leksugen så åker han omkring och spänner sig och darrar lite försiktigt för honan, men det är väldigt sällan han attackerar honan eller någon annan fisk som kommer in i reviret. Honan däremot hugger till direkt så fort någon eller något(t.e.x. händer) närmar sig hennes revir, när hon inte vill ha hanen i närheten så biter hon till honom också och han simmar lungt bort en bit.

                Är det så här hos er andra också, eller är det min hane som är speciellt snäll av sig ?
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                Kommentar

                • Alexander Wiberg
                  Användare
                  • February 2005
                  • 445

                  Hej på er!

                  Undrar om jag stött på något ovanligt i akvariet. Har ett par vildfångade guldsömmar, honan 11 cm, hanen 16. De har ätit ganska bra sedan jag fick dem, framförallt hanen uppskattade räkmixen jag gav dem. Pellets äter de dock inte (undrar varför då festae tuggar friskt). Nu har de börjar matvägra på ett nytt sätt. De äter endast levande foder! Då blir de på extremt mathumör när fisk står på menyn, men det blir ju ganska dyrt i längden. Räkmixen däremot är inte alls intressant.

                  Några tips på varför det är så här och vad man kan göra åt det?

                  mvh Alexander
                  A.Wiberg (alex83)

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                  Kommentar

                  • jullen
                    Användare
                    • March 2005
                    • 628

                    Ge dem inte mat på några dar så kommer dom nog att kasta sej över räkmixen sen!
                    mvh ville.

                    375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

                    Kommentar

                    • Gäst

                      Mina GS har lekt nu två gånger, honan är väldigt duktig på att försvara yngeln men det är svårt mot alla malar och dessutom black ghosten. Hanen är ungefär 10 cm och honan 6-7 cm. I andra sidan av karet leker ett JD par av samma storlek och GS hanen och JD hanen mäter dagligen sin styrka och utan resultat. Dom båda paren har tagit halva karet var som revir. Jag hoppas inte JD hanen visar sig starkare med tiden, då blir det hårt för resten av akvariet tror jag. GS hanen har varit dominant hela tiden och han verkar hantera makten bra

                      Kommentar

                      Arbetssätt...