Guldsöms tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    Guldsöms tråd 2005

    det är ju lite "inne" nu med såna här trådar så jag drar igång en här så får vi se hur det blir.

    aktuella guldsömns trådar just nu:





    de som vill forstätta på gamla tråder kan väl kanske göra det här så blir allt samlatt.

    själv så har jag ett par nu som är ca 1,5 år, det har lekt regelbundet änd tills jag flyttade nu för ett halvår sen. sista taget har de varit lite loja,tror det berott på att mina salvini som jag hade var för tuffa mot dem. nu går de själva med jordätare o A .Metae, o även faktist två st diskus o scalarare, ska bli intressant o se hur detta går, än så länge är det inga prob.
    GUldsömns hanen börjar blir åter i sitt gamla jag men ändå ibland så simmar han ner o lägger sig kanten på karet, vet inte om han tar en paus el va han sysslar med. Men han är mer aktiv nu än vad har varit sista 2 veckorna.
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    min guldsömmar lekte nu igen för första ggr på mycket länge, tydligen så har de varit stressade av mitt salvini par, men nu ser både hanen o honan mycket gladare ut. bättre färger,spänner ut fenorna. o nu då lek ska se om jag kan få nåt foto på honon när hon vaktar o ev på hanen nu när han har lite mörkare färger.

    alla ni andra som har "ämnen" som rör guldsöm får gärna fylla i här itråden. men det kanske inte är så många som har ett stort intresse för denna fisk.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Själv har jag inte Guldsöm, men kommer att följa tråden. Firren ligger på min lista av ciklider jag kommer att testa vid tillfälle.
      Klart det måste finnas fler ägare där ute?
      Anders L

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        yeay iaf en som är intresserad, tänkte passa på att göra vatten byte o då blev honan lite rädd, o vips var metea framme o skulle norpa men metan blev direkt påhoppad av guldsömns honan. det är lite jobbigt detta med att jag har infusiorer får det blir så svårt att fota då. o jag vill inte ha släckt för mycket nu när hon ska vakta samt för att inte alla växterna ska dö.

        Kommentar

        • johanssonsan
          Användare
          • oktober 2004
          • 160

          #5
          Har ett 50-tal småttingar nu med stolta föräldrar.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            kul!
            hur stora är dina, hur länge har du haft dem? bilder?

            Kommentar

            • johanssonsan
              Användare
              • oktober 2004
              • 160

              #7
              De är ca 3mm och en vecka unga. Har inga bilder - skall försöka ta några. Annars vaktar hanen familjen och motar ner all annan fisk i ett hörn. Matar dom med artemia. Hur stora bör de bli innan jag kan ge dom annat att äta? När kan de flyttas till yngelakvarium?

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                hehe jag tänkte på hur stora är föräldrarna []. du kan nog ge dem artemia till du märker att de tex intreserar sig för fling foder el liknande iaf typ 1-2 cm. du kan säkert redan nu om du vill flytta dem till eget kar om du vill behålla alla. när du vill flytta dem är helt i ditt tycke. jag försöker låta dem gå så länge som möjligt så de lär sig skydda dem, men när jag märker att antalet börjar reduceras så flyttar jag över , typ halva så honan ändå har kvar lite att skydda o att hanen inte får frispel.

                Kommentar

                • johanssonsan
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 160

                  #9
                  Vi provar så här. Hoppas nu att länken funkar.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    va fin. ser att din har vuxit bättre än min. min är nog lika stor men har större ögon. mycket fin hona.

                    Kommentar

                    • johanssonsan
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 160

                      #11
                      Hanen ca 17cm och honan ca 14 cm. Hade 2 honor till som nu "Larry i Stockholm" har tagit över. Han har en hane sen förr och fick lek direkt!

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        då din hona lite större än min o hanen är ungfär samma.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          sällan är det att allt ska vara smidigt, nu har hanen fått nåt på ögat ser nästan ut som det åkt ut en lite bit längst upp, eller så har han fått svamp liksom mellan ovanögonkant o där ögat möter huvdet. det är inte vitt luddigt utan bara vit, varför kan inte bara saker få funka av sig självt.

                          Kommentar

                          • Pär
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 29

                            #14
                            Har ett par som går själva i ett 250l kar, de leker flitigt och är duktiga föräldrar. Under den senaste leken så har honan blivit vansinigt aggresiv, min stackar hane som är bra mycket större har inte en chans. Hon tar sats från ena änden av akvariet och huger honom i sidan så fort han lämnar sin lilla gömma. Är karet för litet eller har hon blivit tokig?
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              när hon vaktar så brukar hon hålla koll på att inte hanen kommer för nära, om ditt 250 är runt 110 långt el va nu det kan vara så är det lite väl tajt kanske. min hona i mitt 720 har nästan halva karet som hon skyddar mot hanen. hon är nästan mer aggro om hannen kommer nära. jordätarna o de andra kan nästan komma så nära som 10cm från äggen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...