Guldsöms tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär
    Användare
    • May 2004
    • 29

    #16
    Kan nog stämma, de gick i mitt 660l tidigare och då var allt lungt. Men detta är tredje gången dom leker i 250 karet och det är först nu hon har lackat på riktigt, hon har kanske fått nog!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #17
      hon vill nog inte ha hanen närmre, "konstigt" är det att hon är mer vaksam mot hanen än mot andra invårare i karet.

      Kommentar

      • Festae
        NCS Medlem
        • December 2003
        • 45

        #18
        Jag hade ett par som var ensamma i ett 375 liters.
        Efter en lek så började honan att bli aggressiv mot hanen och det slutade med att hanen dog av alla skadorna.

        Så mitt råd är att flytta på hanen eller ynglen
        //Magnus
        720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

        Kommentar

        • Pär
          Användare
          • May 2004
          • 29

          #19
          Flyttade på ynglen, blev omvända roller istället! Har nu fått flytta honan till ett annat kar. 250l räcker nog tyvär inte åt dessa två.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

          Kommentar

          • enio

            #20
            Trevligt att det finns intresse på dessa underbara guldsömmnar

            Kommentar

            • Vomera
              Användare
              • June 2004
              • 102

              #21
              Har en ensammen hane på 15-16 cm som jag dock skall göra mig av med snart, någon intresserad ?

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #22
                nu när det är färre fiskar i karet så har mitt par tagit fart både ifärg o strl. även pucklen har börjat blir större. undrar verkigen måttet på zoopet stämmer, hur stor guldsöm är det största ni sett?

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

                  #23
                  Snacka om yngel maskiner. Jag har för tillfället 3 kullar på uppväxt. Vet inte vart jag ska göra av alla yngel. skulle tro ca 500 st. Det lutar åt att jag använder dom som levande foder.

                  Kommentar

                  • Pär
                    Användare
                    • May 2004
                    • 29

                    #24
                    Efter mycket stök och några tuffa dagar för min guldsömshona så har paret försonats något och det verkar vara lek pågång igen!
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

                    Kommentar

                    • Styrsö
                      Användare
                      • November 2004
                      • 343

                      #25
                      Jag har Guldsömmar sen ett par generationer. En av mina absoluta favouriter. Kul beteende också. Jag har haft hannar som lekt av två honor åt gången. Sen när ynlen är frisimmande så har jag sett hannen plocka med sig en del av kullen och blanda med den andra honan, ricktigt läckert. Kanske sprider han riskerna....

                      Vill du få dem att leka så kan du trigga det med ljuset på dygnet runt i tre dar, 50% vattenbyte och något gott att äta (torsk eller räkmix) så vips får du en lek.

                      snygga och snälla är de också. Jag hade också Salvini med Guldsöm i ett 540 och det gick bra, men Guldsömmen var större än Salvinihannen. Nu har jag bara lite rester kvar av GS.... Kanske man skulle Ge någon ett bra kar...

                      Peter

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

                        Snacka om yngel maskiner. Jag har för tillfället 3 kullar på uppväxt. Vet inte vart jag ska göra av alla yngel. skulle tro ca 500 st. Det lutar åt att jag använder dom som levande foder.
                        har du tagit till vara på varje kull,el lyckas de så bra vakta dem o klarar sig själva?

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #27
                          jaha nu helt plötsligt tycker mina guldsöm om räkmix, inte någon gång tidigare har de ens velat smaka på det , nu är de helt galna i det. på sistonde nu så har hanen börjat få mer färg på sig lite mer kraft i färgen, tycker se mig att hans puckel växer oxå , det verkar dra ihop sig mot lek, hanen är o rycker lite i växterna både här o där, kan tänka mig att det blir dags vid nästa vatten byte. hoppas ni andra guldsömmare inte glömmer trådan, skriv gärna lite om vad som händer i era kar.

                          Kommentar

                          • pirran
                            Användare
                            • December 2004
                            • 186

                            #28
                            det är helt otroligt nu tror jag att mina zebra ciklider är nog guldsömms ciklider vad tror ni?
                            hannen mer färglös än vanligt http://img209.exs.cx/img209/9610/ciklid0016zb.jpg
                            honan: http://img209.exs.cx/img209/1231/ciklid0022vx.jpg
                            känner mej hopplös...



                            pirran

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #29
                              tycker nästan bägge ser ut som honor.

                              Kommentar

                              • pirran
                                Användare
                                • December 2004
                                • 186

                                #30
                                det kan de inte vara för de lägger ägg och får yngel. men är det guldsömm eller??? de har bytt miljö pga piraya katasrofen så därför är de bleka.
                                pirran

                                Kommentar

                                Arbetssätt...