Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    Jaguarciklid 2005!

    Det blir val dags att dra igang arets bilaga.

    Mina tva har dragit ner pa yngel produktionen och hoppar inte i sang eller kruka mer an var 3dje manad nu men sa ar dom ju gammlingar ocksa - ca 4 ar.

    Jag fick en begaran av Cichlidscene pa yngel sa han kunnde odla upp ett show exemplar och sedan dess har dom inte tryckt ut ett enda agg
    Innan dess var det varje manad.

    Jag tror Fredrik sade nagat om att yngelproduktionen avstannade efter ett litet tag.

    Det blir nu ofta brottning med gibbicepcen som troligen ar over 30cm nufortiden men dom haller sig igang bra och det blir inga allvarliga skador.

    Jag forstar nu varfor manga som har show firrar inte vill ha dom tillsammans med andra firrar och speciellt inte som ett par - vissa sma arr gar inte bort med tiden enns.

    Kul att du fick jaggor igen Fredrik.

    Tidigare trådar angående jaguarcikliden:

    "jaguar ciklid"


    "Jaguarciklid 2003"


    "Jaguarciklid 2003 forts."


    "Jaguarciklid 2003 - del 3"


    "Jaguarciklid 2003 - del 4"


    "Jaguarciklid 2003 - del 5"


    "Jaguarciklid 2003 - del 6"


    "Jaguarciklid 2003 - del 7"


    "Jaguarciklid 2003 - del 8"


    "Jaguarciklid 2004"


  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av INXS

    Jag fick en begaran av Cichlidscene pa yngel sa han kunnde odla upp ett show exemplar och sedan dess har dom inte tryckt ut ett enda agg
    Innan dess var det varje manad.
    Det där var nästan komiskt, som då man har fått hicka och någon säger "Du får 1000 spänn om du hickar en gång till", och man sitter där och hoppas på att hicka, men nej, ingen mer hicka haha. ;D

    citat:Ursprungligen skickat av INXS

    Kul att du fick jaggor igen Fredrik.
    Jepp det tycker jag med, jag märkte att intresset för hobbyn började dala en del, jag bytte liksom bara fisk hela tiden, så då jag bytte in den stora festaen jag hade och såg att de hade jaggor så tänkte liksom bara; Varför inte?

    Just nu så har jag som sagt 5st hanar men jag tjatar på butiksinnehavarna varje gång jag är där så de tar nog in fler snart. Ett till gäng på 4-6st tänkte jag kasta ner, förhoppningsvis är några av dem honor.

    Den största jaggan tog en liten jack dempsey igår, han har fortfarande kvar den i gapet... Tills vidare så får han klara sig själv men lyckas han inte svälja den tills ikväll så måste jag nog lirka ut den åt han. De andra fiskarna har börjat tugga på fenorna hans, man är ju inte så kaxig med en fisk i gapet, svårt att bita tillbaka liksom...
    En bild från igår.


    Kolla för övrigt in den här tråden på zoopet.

    Fokus ligger på rovciklider så där kan även de utan jaguarciklider byta erfarenheter med varandra. Kan bli en trevlig tråd.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • INXS

      #3
      Det har varit ett tag sedan mina jaggor fick farsk, levande fisk. Men det ar forstass alltid en paminnelse nar man ser en jagga med en firre i munnen.
      Jag slutade att mata med levande firrar nagra ar sedan efter att ha sett riktigt laskiga sjukdommar pa nagra foder firrar sa nu far dom klara sig pa torrfoder. Dom ar sa jakligt krasna att dom inte vill ata rakor eller fisk. Pa sommaren blir det mask och det gillar dom som fanken.
      Nar den tiden kommer tror jag att dom kommer att lagga pa sig lite vikt igen och troligen trycka ut lite avkomma igen.

      Jo du har ratt me hickan hehehe, jag skall ocksa satsa pa att foda upp nasta kull mera ordentligt. Dom sista kullarna forsvann riktigt fort - ca 2 veckor efter att ha blivit klackta. Dom som jag lyckades foda upp forut blev valdigt snygga, jag var helnojd med dom. Det skulle bli kul att se hur Ciklidscene skulle foda upp en av dom.

      Jag far ragga upp lite bilder pa dom snart.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Vad är det för fiskar du matar med om de är sjuka?
        Jag har sett att många från USA skriver om riskerna med att mata med levande fisk, kan det vara så att ni har sämre kvalitet på icke-ciklider än vad vi har här i Sverige?

        Jag tänkte mata mina med främst "köttig" mat den här gången, det ska bli ett litet test, dels så är jag intresserad att se om tillväxttakten blir annorlunda samt om den gula färgen mina hade kan ha kommit från pelletsen de fick som hade färgframhävande ingredienser. Så de kommer i huvudsak att få fiskbitar, diverse frysfoder och småfisk. Sera Cichlid Sticks kommer dock finnas på matsedeln bara för att eventuella nödvändiga vitaminer inte ska utebli.

        Jaggan med dempseyn i gapet fixade allt på egen hand, han simmade runt med den i svalget ända tills igår men nu är den borta. Kanske var det någon fena som hakade fast någonstans då det tog så länge.
        Jag funderar för övrigt om andra ciklider hör till jaguarcikliders naturliga diet? Jag vet att jag har läst att doviin käkar ciklider, men den är ju större. Tyvärr så kommer jag inte åt fishbase just nu men jag har för mig att det stod "bony fish" på jaguarciklidernas diet. Vad är det? Benig fisk? Malar? Ciklider?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • december 2003
          • 374

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av FI

          Vad är det för fiskar du matar med om de är sjuka?
          Jag har sett att många från USA skriver om riskerna med att mata med levande fisk, kan det vara så att ni har sämre kvalitet på icke-ciklider än vad vi har här i Sverige?
          Njae, det ar val snarare sa att om man koper ska feeders sa ar det mer eller mindre skit. Nar de skickar guldfiskar som feeders sa packar de ladan sakert 2-3 ggr sa full for att kunna halla nere priset, formodligen ar det samma sak med guppy's osv. Det har kan givetvis leda till att fiskarna far sjukdomar osv som fiskarna som atern de kan fa. Koper man fisk som inte ar avsedd for konsumption och som kommer ifran en reputabel handlare ska inte vara nagot problem. Problemet med sjukdomar fran feeder fisk kan undvikas om man satter dem i karantan osv ocksa, men det ar jobbigt om man ska mata firrarna ofta med levande

          Kommentar

          • INXS

            #6


            Rosy minnows - vet inte vad man skulle kalla dom?
            Annars anvands feeder goldfish men dom var inte poppis med jaggorna - troligen var fjallen for stora?

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av INXS

              Annars anvands feeder goldfish men dom var inte poppis med jaggorna - troligen var fjallen for stora?
              Mina käkade guldfisk som besatta så jag är tveksam till att fjällen skulle vålla dem några problem, kanske var de bara lite kräsna, de där "rosy minnows" såg ju rätt mumsiga ut.

              Men appropå det där med sjukdomar så funderar jag hur stor risken verkligen är att de överförs från bytet till rovfisken. I naturen så tror jag det är just sjuka eller på annat sätt försvagade fiskar rovfiskarna väljer ut som byten, jag tror helt enkelt rovfiskar är rätt motståndskraftiga mot sjukdomar de får i sig via bytena. Givetvis så bör man ju inte utmana ödet om man inte behöver, men jag tror många oroar sig lite för mycket.

              Hur som helst, mina får inga särskilda foderfiskar än så länge, det är rätt skoj att se dem smyga på sina akvariekompisar så tills vidare så får de nöja sig med det även om det sällan leder till mat i magen.
              Jag har några Amphilophus longimanus i karet som är extremt vaksamma av sig, de är i matstorlek men bortsett från en liten krabat som en fengädda tog så har ingen försvunnit än så länge, detta trots att jaggorna lurar på dem mest hela tiden. Det är lite knepigt med kameran jag använder just nu men jag ska ändå se om det inte går att fånga någon liten snutt av smygjakt på film. Men jag kan bara filma 15 sekunder åt gången så jag kan inte lova nåt.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • INXS

                #8
                Njo, dom ar ganska krasna och bortskamda, ibland knep dom guldfiskarna snabbt som katten aven om dom fortfarande hadde 2-3 stycken i munnen och sedan bara spottade ut dom - dvs, sportfiskade

                Kolla in dom dar rosy minnows lite nogrannare - jag satte in ca 100 st i ett 300 liters for att dom skulle ga i en manad och dom sjuka skulle do medans dom andra skulle bli krya.

                Ungefar halften dog ov olika grejor - mest var det fungus. Av dom kvarblivande fick dom flesta tumorer - det kan du se pa mitt foto av dom lite gran. Det sag skitlabbit ut

                Det heter nagat med cysto.. tror jag och ar obotligt.

                Jag vet vad du menar med att dom som ar predatory skulle ta sjuka, gammla och unga djur - vad det an ar. Det ar ju naturens lag. Men nar man fiskade gaddor i stockholms skargard fich man ju en hel del som hadde tumorer och blodiga svamp sar - sa det kan ju foras over tror jag.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av INXS

                  Men nar man fiskade gaddor i stockholms skargard fich man ju en hel del som hadde tumorer och blodiga svamp sar - sa det kan ju foras over tror jag.
                  Men kan verkligen svamp och tumörer överföras från bytet till rovfisken? Är det inte främst tarmparasiter som anti-feeder-folket försöker skrämma en att fiskarna ska få? Det känns som att svamp och tumörer borde vara något de drar på sig själva om de antingen skadar sig eller mår riktigt dassigt under en lång tid. Men det spelar väl ingen roll egentligen, jag förstår vad du menar och jag skulle nog också tänka mig för innan jag matade mina kära små monster med fisk med riktigt uppenbara sjukdomssymptom. Fengäddorna får iofs en del hemskheter ibland, fiskkadaver och sånt, de är mina naturliga avfallskvarnar, ibland får man krossa nån benplåt åt dem men de tycks kunna hantera det mesta. Och de har ett större gap än man kan tro, nyligen försvann en 6-7cm stor jagga ner i gapet på en Polypterus lapradei. Det är bara fyra kvar nu.

                  Jag spammar tråden med lite bilder som vanligt.
                  En av de mellanstora, runt 10cm, ser misstänkt likt ut som en hona här men genitalpapillen säger hane.


                  Största jaggan, 12cm skulle jag tro, här ser man lite småskador han drog på sig då de andra fiskarna började nafsa på han medan jack dempseyn satt fast i gapet.


                  Samma jagga som ovan, lite längre ifrån.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Så, nu är jag [u]inte</u> längre ägare av managuense, okej jag har ju kvar ett par småttingar som överlevt av ren slump, men jag har för en timme sen sålt mitt lekpar. Managuense växer ganska bra. Honan är ca 1,5-2 år gammal och är 22 cm. Hanen är ca 2,5-3 år och 32 cm. Nu lär det dröja ett tag innan jag köper sådana igen.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Mina förra växte snabbare än så, jag hade dem i lite mindre än 2 år och då jag sålde dem var nog hanen närmare 30 cm och honan ett par centimeter kortare. Men så var de rätt övergödda också.

                      Det blir intressant att se hur snabbt de nya växer på en mer animalisk diet. Det jag har märkt så här långt är att de smälter maten betydligt snabbare än om de får pellets, de kan vara lite runda om magen just då de har ätit men ett par timmar senare ser de nästan magra ut. De skiter inte mycket heller. Lite oroande nästan. Får de för lite mat kanske?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • INXS

                        #12
                        Jag skulle gissa att jaggornas tillvaxt ar direkt paverkad av storleken pa karet - av 2 skal:

                        #1 dom behover svangrum och ju storre kar desto mer kan dom ju motionera och trana sig up sa dom vaxer.

                        #2 ju mer vatten , desto renare forblir det och omvandandet av allt avfall sker troligen snabbare dessutom blir troligen syresattningen battre som ocksa gynnar bade omvandlingen av avfall och tillvaxten av fisken.

                        Nar jag forst hade jaggorna gick dom direkt i ett 500 liters dar dom snabbt (inom nagra manader) blev konsmogna , lekte och blev 15-18 cm fran 5cm . Det tog troligen 3 manader.

                        Med nagra av deras barn var det andra bullar. Jag satte dom i olika kar fran 40 liter upp till 100 liter och dom vaxte BETYDLIGT langsammare. Lekparet har ocksa flyttats till ett 360 liters dar dom kommer overenns bra och har bara en stor gibbiceps som lek kamrat men dom vaxer inte langra.

                        Mojo berattade att Jumbo bara vaxte i spurter efter att ha blivit 30(?) cm och det hande nar han blev flyttad till storre kar.

                        jag tror det var 2 ar sedan jag var och halsade pa honom sisst och jumbo var ungefar 35 cm. Jag tror han var i ett 500 liters 160cm langt kar och Mojo skulle flytta honom till ett 600 liters 200 cm kar - jag tror han har gjort det sedan dess.

                        Men som sagt tror jag att det ar det som paverkar tillvaxten mest.

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Det tror jag knappast. Animalisk föda och räkmix anser jag vara bättre än pellets. Jag tror rent generellt att de flesta pelletssorter har sämre näingsinnehåll än hemmagjord räkmix.

                          Kommentar

                          • cikliderna
                            Användare
                            • november 2004
                            • 164

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

                            Det tror jag knappast. Animalisk föda och räkmix anser jag vara bättre än pellets. Jag tror rent generellt att de flesta pelletssorter har sämre näingsinnehåll än hemmagjord räkmix.
                            ska bli kul att se....mina har fått växa upp på pellets i huvudsak...nån guppi å så har de blivit...men fryst har dom inte gillat...men mina jaggis småtingar och oskar tonåringarna är upväxt på räker och torsk *mixat fryst* och dom är aldeles galen i de...och dom växer så de knakar....

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #15
                              citat:ska bli kul att se....mina har fått växa upp på pellets i huvudsak...nån guppi å så har de blivit...men fryst har dom inte gillat...men mina jaggis småtingar och oskar tonåringarna är upväxt på räker och torsk *mixat fryst* och dom är aldeles galen i de...och dom växer så de knakar....
                              Om jag jämför mina egna erfarenheter, så verkar det som om fiskarna står sig längre med räkmix än med pellets (gäller inte laxfoder). Det innebär, tror jag, att de växer snabbt utan att bli övergödda. Det tycker jag är en fördel med räkmix. Nackdelen är att mixen skitar ner vattnet mycket mer än vad pellets gör.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...