Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #46
    Det är svårt att könsbestämma genom att titta på bilder men skulle jag gissa så skulle jag säga att den här...

    ...och den här...

    ...är honor. Den första pga bristen av mönster på analfenan och den andra delvis pga brist på mönster på fenorna men också då jag tycker mig se en trubbig sak sticka ut där bak. Då mina "större" jaggor har ätit lite väl mycket så sticker genitalpapillen ut så att det utan problem går att könsbestämma dem som hanar pga hur spetsig den är. Det är som en vass tagg som går lite snett bakåt mot analfenan.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • cikliderna
      Användare
      • november 2004
      • 164

      #47
      okej....ska försöka hålla koll på de där....

      Kommentar

      • cikliderna
        Användare
        • november 2004
        • 164

        #48
        ojojo....måste ha vart värsta fajten i dag,,,då jag kom hem från jobbet så har jaggan fått ordentligt jack på bakpartien,,,så nu har jag panic startat 70 liters och flyttat småjaggorna dit och flyttat jaggan å påffen till de andra 540 liters....suck...så nu går trimme ensammen i de andra 540...hoppas han är snäll nu mot honan då hon ska ditt,men törs inte än,hon ska få växa på sej lite,då han var våldsam mot henne åxå.....

        ja dessa ciklider....

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #49
          Jobbigt värre, hoppas det löser sig.
          Här hos mig har det också varit lite problem, en av påfåglarna jag fick tag på är rejält bufflig och har tagit ihjäl den minsta jaggan och skadat den näst minsta så den ser lite risig ut. Den största och näst största jaggan blir bitvis undanskuffade men inte så pass hårt att de skadar sig, men det syns att de är lite stressade då de är lite mörkare än tidigare.

          Jag har fuskat lite med fodret och slängt i lite Hikaris och det är möjligt att jag inbillar mig men jag tycker nästan de har blivit gulare bara sedan två veckor tillbaka. Det verkar ju märkligt om det skulle gå så snabbt men jag ska köra utan Hikaris nu i några veckor och se om gulfärgen går tillbaka. Det knepiga är att hitta ersättningsfoder... Ju större fiskarna blir desto fånigare blir det att slänga i Seras små Cichlid Sticks och vanligt frysfoder. Jag har börjat köra med 1-centimeters tärningar av torskfilé som bas och det verkar fungera bra, fiskarna växer bra och trots att de ser runda ut efter matning så ser de magra ut dagen därpå, de verkar smälta fisk snabbare än pellets. Bra eller dåligt? Svårt att säga, men fisk borde vara okej till jaggorna i alla fall, om sedan påfåglarna mår bra av detta vet jag inte.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • cikliderna
            Användare
            • november 2004
            • 164

            #50
            ja jag ger mina pellets åxå,,,men har ingen aning vad de är för sort då jag köper av en lokal handlare här på lös vikt...men skulle tro att de är till dammfiskar,men måste säja att de funkar super dom blir då rund å växer så de knakar....har åxå mixat ihop räkor och torsk och fryst ner de och de gillar dom åxå....

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #51
              Nackdelen med att mata med fisk verkar vara detta...

              Alger.
              Åtminstone TROR jag det är fisken som göder algerna, jag har inte haft problem med alger tidigare och enda skillnaden är att torsken är basfoder.

              Kan väl slänga in två bilder på den största jaggan också då jag ändå gräver runt i bildgalleriet, lite maxad kontrast men i övrigt ganska bra bilder som visar att det kan bli en riktigt fin fisk då den växer upp. Bilderna är tagna just efter matning så det är därför han ser lite fet ut.

              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #52
                Appropå pellets så testar jag störpellets just nu, de innehåller inge färgframhävande ingredienser men massor av proteiner och sånt. Det är Tropical som tillverkar dem, ruskigt billiga sett till kilopriset, tror jag betalade 170 kr för 700 gram. Men de är hårda... Fiskarna kämpar med dem betydligt längre än Hikaris och Seras pellets. De sjunker som sten också så man bör ha nåt stort och glupskt nere på botten som kan plocka upp det cikliderna missar. De finns i olika storlekar och är utformade så att de minsta innehåller mer protein för att ungfiskarna ska växa bra och de största innehåller mindre protein för att nästan vuxna fiskar inte ska bli feta. Jag kör med mellanvarianten, de är ca 5mm i diameter.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • cikliderna
                  Användare
                  • november 2004
                  • 164

                  #53
                  rigtigt fin jagga hane må jag säja...kommer att bli rigtgt fin...Dom pelets jag köper(måste ta reda på vad dom heter) fins de både med färg och utan (röda och beige) har provat bäge men dom värkar gilla dom röda bätre men jag brukar altinera... skulle tro att dom är kring 5 mm stora åxå...

                  mina småtingar tapade all färg (nästan) då dom fick panik hoppa i 70 liters...lider med dom..kan ju inte ha så nå länge,men är rädd att de är för tidigt att släpa ner dom med hanen,har ju påffen där åxå,han blev glad då de är en väntande hona där åxå som börjar bli könsmogen...

                  hehehe..de är mycke nu..men de är kul

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #54
                    Hur många påfåglar har du? Och vet nåt sätt att se skillnad på könen förutom att titta på genitalpapillen? Jag har två på 15cm som alltid simmar ihop, de gick ihop i butiken också, så jag börjar fundera på om det är ett par. Kanske är det därför den ena är så aggro?

                    Jag spammar tråden med två färska bilder, en då man ser karet och en annan som var lite läcker då jag lyckades fånga största jaggan i rörelse så allt utom fisken blev lite suddigt.

                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #55
                      nu har mina jags lekt igen!helt klart en stl hämmande faktor..honan blir ju helt urlakad...undrar hur det vart i separata kar tills vuxna?

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #56
                        Hur stora är firrarna hutti?
                        Visst skaffade du dina jaggor då jag hade mina förra? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?

                        Har jag tur och hittar några honor så kan det tänkas att jag provar det där med att dra upp fiskarna i olika kar. I ena karet kommer en ensam hane dras upp och i det andra kommer så många honor som möjligt dras upp. Det svåra blir att få dem att para ut då de är stora och aldrig har sett varandra förut... Kan bli knepigt... Men man får väl slänga ner alla honor på en gång och hoppas att någon av dem faller hanen i smaken.
                        Om jag har förståt rätt så bildar jaguarciklider bara lekpar i naturen, de lever ihop under leken men sedan särar de på sig, så kanske är det naturligare att bara sammanföra fiskarna vid lekarna än att tvinga dem att leva tätt ihop hela tiden.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #57
                          citat:Ursprungligen skickat av FI

                          Hur stora är firrarna hutti?
                          Visst skaffade du dina jaggor då jag hade mina förra? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?

                          Har jag tur och hittar några honor så kan det tänkas att jag provar det där med att dra upp fiskarna i olika kar. I ena karet kommer en ensam hane dras upp och i det andra kommer så många honor som möjligt dras upp. Det svåra blir att få dem att para ut då de är stora och aldrig har sett varandra förut... Kan bli knepigt... Men man får väl slänga ner alla honor på en gång och hoppas att någon av dem faller hanen i smaken.
                          ja jag hade dom när du hade duína berömda,,,hanen är vä drygt 17 o honan d´rygt 15 o dom leker som kaniner...med tanke på hur länge jag haft dom så är det nått som stör tillväxten...lekarna?
                          Om jag har förståt rätt så bildar jaguarciklider bara lekpar i naturen, de lever ihop under leken men sedan särar de på sig, så kanske är det naturligare att bara sammanföra fiskarna vid lekarna än att tvinga dem att leva tätt ihop hela tiden.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • november 2004
                            • 572

                            #58
                            Ja hanen är väl drygt 17 o honan ca 15,ja jag hade dessa när du hade dina...de leker som kaniner o jag vet att dessa blir stora,o jag har haft dem länge nu..är mina småvuxna? ellr är det priset de får betala?

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #59
                              citat:..är mina småvuxna? ellr är det priset de får betala?
                              Både och, det är väl nåt år sedan FI hade sina så 17 och 15 cm verkar lite. Men leken tar också på krafterna, speciellt då hos honan.
                              Mina fiskar har aldrig varit några snabbväxare, men ändå så växte jaggorna ca 10-15 cm per år när det gick som fortast, dvs upp till dryga 25 cm för hanen.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #60
                                Jo jag har läst på flera ställen att tillväxten avtar om de leker mycket, vill man ha monster ska man visst låta dem gå ensamma, det är då man får fram de där 40-50-centimeters jaggorna.

                                Men om du har haft dem länge och de bara är 17 resp 15cm så låter det som att det är nåt annat som spökar. Är de undertryckta i karet, har du något monster som bossar runt dem i karet hela dagarna? Stress hämmar helt klart tillväxten.
                                Sedan så kan säkert odlaren ha slarvat också. Mitt största yngel från lekparet blev 10cm på ett år, jag gissar att det berodde på att jag slarvade med fodret och vattenbytena under första tiden, från 5-40mm typ. Han började växa lite snabbare då jag flyttade han till ett större kar men han växte fortfarande långsamt trots att han käkade som en gris. Kanske första tiden under deras uppväxt sätter grunden för hur snabbt fiskarna ska växa?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...