Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

    Det tror jag knappast. Animalisk föda och räkmix anser jag vara bättre än pellets. Jag tror rent generellt att de flesta pelletssorter har sämre näingsinnehåll än hemmagjord räkmix.
    mja, det vete tusan. Jag har dundertillväxt med huvudakligen pellets som foder till trimac och Midas (1,5 år över 25 cm). Fast jag har aldrig lyckats få dom att äta räkmix... så jag kan ha fel. Men inbillar mig att pellets är mer koncentrat av allt... varför skulle just laxpellets vara bättre?
    Anders L

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #17
      citat:mja, det vete tusan. Jag har dundertillväxt med huvudakligen pellets som foder till trimac och Midas (1,5 år över 25 cm). Fast jag har aldrig lyckats få dom att äta räkmix... så jag kan ha fel. Men inbillar mig att pellets är mer koncentrat av allt... varför skulle just laxpellets vara bättre?
      Förr matade jag också med pellets och fick jättebra tillväxt, men jämför jag med den räkmix jag ger idag tycker jag att fiskarna tillväxer minst lika bra, om inte bättre. Förutom tillväxt, upplever jag att de fiskar jag ger räkmix idag mår bättre än de jag gav pellets förr. Dessutom hade jag problem förr med att mina fiskar blev övergödda. Det blir de inte idag med räkmix, men som sagt de tillväxer minst lika bra.
      Pellets har ju mer koncentrat, men av vadå? Visserligen är vattenhalten högre i räkmix, vilket isåfall innebär att näringsämnena är mer utspädda, men jag är ganska övertygad om att de ingredienser som ingår i pellets inte på långa vägar är av lika bra kvalitet som de ingredienser man använder till räkmix. Om så skulle vara fallet skulle garanterat pellets vara betydligt dyrare än vad det är idag. Dessutom är ju ändå räkmix färskare och därmed mer lik fiskens naturliga föda jämfört med frystorkad pellets.
      Vad gäller laxfoder verkar det ju motsägelsefullt när jag säger att det då skulle vara bättre än vanlig pellets, men laxfoder produceras säkerligen i mycket större skala (pga. större efterfrågan) och de laxar som ska äta fodret ska i sin tur bli människoföda. Och, för att laxen ska bli säljbar kan den ju inte vara för dyr (=billigt foder) och laxen måste hålla bra kvalitet (och då måste ju givetvis laxfodret vara av bra kvalitet också). Tror också att Ola Svensson nämnt något om NASA-teknik vid laxfoderframställning.

      Kommentar

      • cikliderna
        Användare
        • november 2004
        • 164

        #18
        halojsan..
        täkte bara lägga ut lite bilder på mina småtingar....men oj vad dom växer..de flästa är nu över 8 cm

        hoppas att denna är en hona har två som är så här mörka....gillar de

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Nog tror jag pellets är ett bra foder rent generellt, men kanske är det lämpligare till allätare än köttätare, färskt foder i form av t.ex. fisk borde rent teoretiskt vara bättre för fiskätare. Räkmix borde väl också gå att göra riktigt bra om man bara byter ut större delen av räkorna mot fisk och dumpar ärtorna. Men själv så skär jag bara ner fisken i tärningar och kastar i den som den är. Funkar perfekt.

          Ännu en fundering kring levande foder, om man bortsett från stimulansen och sysselsättningen, kan det vara så att levande fisk är riktigt bra även ur näringssynpunkt? Typ att det är mer än enbart köttet på bytet som rovfiskar har nytta av?

          Jag såg för övrigt en intressant dokumentär på Animal Planet där de visade hur späckhuggare tränade sina ungar att dels fånga sitt byte men också att "stranda" och sedan självmant ta sig ut till havs igen. Riktigt intressant faktiskt. Späckhuggare är ju rätt klyftiga så det blir kanske en lite skev jämförelse, men jag började ändå fundera på om jaktinstinkterna kan försvagas hos våra rovciklider om man under flera generationer särar på yngel och föräldrar väldigt tidigt. Ungerfär på samma sätt som att hårt odlade skalarer inte längre vet hur man ska ta hand om avkomman.

          cikliderna: Det där verkar lovande, de var ju jättesmå då du skaffade dem, jag har inte hittat några fler ännu så jag började nästan frukta att små jaggor inte längre skulle kunna växa upp med mina. De där ser ut att äta bra för övrigt hehe
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • cikliderna
            Användare
            • november 2004
            • 164

            #20
            Ja dom var kring 5 cm då jag fick dom och dom började smaska å äta på en gång trots resan från skåne (tror jag de var),och huvud födan till dom är egenhändig gjort foder torsk och räkor mixat ihop,provat ge dom stora men dom gillar inte de,så dom får pellets,är som intreserad å se om dom fortsäter å ta mixen då dom blir störe,mina påffar som är kring 13 cm nu dom äter åxå mixen så de står härligt till och dom var kring 5-7 cm då jag fick dom....

            jo no tror jag man ska slänga i nån guppi å så ibland så dom får jakta lite,är då trevligt att se iaf sen om de är nån nytta de vet jag inte,men jag tror inte dom mår dåligt av de iaf

            Berra

            Kommentar

            • INXS

              #21
              Fredrik - jag sag den dar dokumentaren ett par ar sedan, skall du byta in jaggorna mot spackhuggare nu???

              Det ar val klart att stimulansen fran jakten skall vara bra(det tror jag i alla fall) sen kan man ju kla pa sig dykardrakten och krokodil skinnet , hoppa i karet och jaga runt firrarna lite for att do skall fa lite motion ocksa.

              Det snackas mycket pa natet om att "gutload" foder fisk eller andra foder djur for att det man matar skall fa i sig mer naring. Jag matar sjalv mina med mask ganska mycket pa sommaren men avstar for det mesta fran att mata med levande firrar.
              A ena sidan ar det ju kul att se jakten men sen ar jag nog lite blodig och tycker synd om betes fisken.

              Det ar val hur man upplever det hela som ar skillnaden pa vad man matar.

              Jag gillar inte spackhuggare sarskillt mycket, tycker det ar ganska taskigt nar dom tog dom sma sjolejon ungarna och penguinerna, men det var ganska interessant hur dom "skalade penguinerna". Jag sag ett annat program om hur tigerhajar tar "boobies" naganstans i stilla havet. Dom nosar till dom sa fageln forsoker flyga ivag, sedan greppar dom den nar vingarna ar utstrackta sa dom bara kan bita av vingarna med ett hugg.

              Funderingen pa det dar med att det naturliga blir bortglomt ar nog helt ratt. Jag har haft manga scalare som aldrig lyckats varda sina egna yngel. Det ar ju synd, for yngelvarden ar ju ett av dom roligaste grejorna med ciklider.

              Kommentar

              • cikliderna
                Användare
                • november 2004
                • 164

                #22
                håller med dej INXS.de är samma med mitt scalare par,dom försöker men och rommar å de går bra tills dom äter upp romen..http://groups.msn.com/Cikliderna/sca...hotoID=19..som dom inte vet rigtigt vad som ska göras...de är trågigt för de är ju de som är tjusningen med ciklider då dom leker
                (lite utaför tråden men,men)

                Berra

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av INXS

                  Fredrik - jag sag den dar dokumentaren ett par ar sedan, skall du byta in jaggorna mot spackhuggare nu???
                  Ja jag har ju haft både paroonhajar och en redtail så akvariestorleken har ju inte begränsat mig tidigare ;D
                  Nej men jag bara tyckte det var intressant att föräldrarna lärde upp sina ungar, jag har inte tänkt på att det kan vara så även då det gäller jakten. Men om även jaggorna gör så är ju svårt att veta, och det är ju rätt knepigt att låta ynglen växa upp med föräldrarna så det är nog inte lätt att ta reda på det.

                  Appropå det där med blödigheten och foderfisk, jag är nog tyvärr rätt avtrubbad antar jag, jag var väl typ 10 år eller ännu yngre då jag fick upp ögonen för rovfiskar och började mata med mört och sånt, så jag tänker nog tyvärr inte mycket på bytesfisken längre. Men stundtals så får man lite dåligt samvete, speciellt då man har fött upp fisken själv och har sett dem växa upp från yngel. Ju längre man har dem desto värre blir det, till slut fäster man sig vid dem och måste sälja dem istället. Jag hade guldfiskar med redtailen jag hade i våras, först tänkte jag de skulle aktivera redtailen samt att de skulle fungera som mat, men det slutade med att jag tyckte guldfiskarna var hur charmiga som helst. Redtailen käkade aldrig upp dem och guldfiskarna som i princip hade hela 375an för sig själva började givetvis visa upp en massa naturliga beteenden och var allmänt skoj att titta på. Så de såldes tillbaka till butiken innan de blev mat. Så lite blödig är nog även jag. Men säg det inte till nån.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • cikliderna
                    Användare
                    • november 2004
                    • 164

                    #24
                    hehehe....lovar FI ska inte säja nått jag iaf

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #25
                      För Er jaggalovers
                      Denna hittade jag på cichlidsoutheast
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Vilken snygging! Det är tydligen inte bara de svartvita som kan bli fina.
                        Jag diggar för övrigt kroppsformen, kraftfull men fortfarande inte fet.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • INXS

                          #27
                          Jinnarparen,
                          har bror din fortfarande jaggona kvar?

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #28
                            citat:Jinnarparen,
                            har bror din fortfarande jaggona kvar?
                            Någon bror har jag, vad jag kan förstå, inte och några jaggor har jag inte heller kvar.
                            Fast det finns en fin hane på Sandby ciklid som jag brukar titta på när jag är där.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • INXS

                              #29
                              OK - jag maste vara forvillad, jag trodde Daniel O var din brorsa. Har inte sett nagra insatser av honom pa ett tag.

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av INXS

                                OK - jag maste vara forvillad, jag trodde Daniel O var din brorsa. Har inte sett nagra insatser av honom pa ett tag.
                                Det måste jag komma ihåg och säga till daniel!
                                (han e i Thailand just nu...)
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...