Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Det är nog inga problem, nu då det är slut på levande foder så kommer han börja intressera sig för pelletsen igen, det är nog bara att vänta ut han. Annars rekommenderar jag att du testar ge han skalade räkor eller bitar av torsk, sej eller abborre. Lite mjukare och köttigare mat. Brukar vara populärt.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Kommer ni in har? http://britishcichlid.com/phpbb/view...ec1bbc0498d457
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Funkar finemang, såg bilderna på Cichlid Madness också, sjukt vacker fisk.
        Om jag inte missförstod så vann MoJo med "Jumbo" på ACA nyligen, första pris, så det där är verkligen ett praktexemplar, förmodligen inget man själv lär få se i sina egna kar oavsett hur länge man pysslar med de här firrarna. Men man kan ju alltid hoppas...
        För den som är intresserad så finns det fler bilder här.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          Jumbo är en legend, måttstocken man mäter alla andra jaguarer med.
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Tre rykande färska kollage på mina småttingar. http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...llage_hona.jpg



            Förmodligen är det väl bara inbillning men jag tycker fiskarna har fått lite mer stuns i mönstret sedan höjningen av pH. Men karet har också blivit ljusare och vattnet mindre brunt så det är möjligt att man luras av det.

            I övrigt så rullar det på, hanen har precis avslutat en ovanligt kort yngelvård med en av honorna och flirtar nu in sig hos en av de andra. Fortfarande är det hanterbara aggressioner i karet vilket är skoj, Aequidens-paret har jag iofs fått byta in men hanen visar fortfarande inte upp mycket till aggression mot honorna. Honorna däremot bråkar en hel del, det ser ut som att det är aggressionen mellan honorna som kommer bli det svåraste problemet att lösa. Men än går det bra.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              Hm.. nu blev jag lite sugen på Jaguarer trots allt. Trodde den klådan hade gått över.
              Anders L

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Jag tycker du ska testa om du är intresserad anli. Det är speciella fiskar så du kommer se rätt snabbt om det är nåt för dig. De blir iofs finare ju större de blir men rovbeteendet visar de upp även som pyttesmå ungfiskar och deras klassiska kraftmätningar med utspända gälar ser man också tidigt. Det som förändras mest över tiden förutom utseendet tycker jag är självförtroendet, men det kan man påskynda genom att hela tiden se till att de är kung i karet, mina börjar nu bli riktigt stöddiga även om de inte är i närheten av de förra jag hade då man fingrar i karet, men det kommer nog det med.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  dom här jaggorna är yngel till ditt gamla par va? går inte att ta misste på vem pappa är hehehe
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Daniel: Nej de här kommer från Simontorp men de börjar faktiskt likna det gamla lekparet, speciellt honorna som nästan ser identiska ut med den förra honan förutom att de är lite mindre gula. Hanen skiljer sig däremot en del från den gamla hanen, han har liksom små korta streck på buken istället för prickar som den förra hanen hade. Sedan börjar den där blåturkosa färgen på ryggfenan och ryggen komma tillbaka. (Woohoo!) Syns iofs inte hela tiden men då ljuset träffar rätt ser ryggfenan nästan blå ut. Hoppet är det sista som överger en, tänk om han skulle gå tillbaka till hur han såg ut som liten.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      En bild där man ser några av strykfiskarna och storleksskillnaden mellan dem och jaguarerna. Longimanusen till vänster är en överlevare av rang, har gått med både fengäddor på 25-30cm, påfåglar upp mot 20cm och nu även jaguarer på uppåt... tja... 13-18 cm kanske. Förstår inte riktigt hur den kan ha klarat sig så här länge. Grymt kvick och kaxig är den dock så det kanske är därför.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • _Varanus_
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 123

                        Nu har jag köpt mig ett par jaguarer!

                        Djuraffären fick in ett par =)

                        hanen är väl en 22-25cm honan en 18-20 =)

                        Kanske inte det snyggaste paret i stan hanen har tex ett jack i ryggfenan och honan lite väl mkt prickar men det kanske försvinner när dom känner sig lite mer hemmastadda?

                        dom va rätt nya i affären också så dom hade väl inte kommit in i rätta formen där heller =)

                        Uppdaterar med bilder när dom lugnat sig
                        Mvh Adam

                        Kommentar

                        • _Varanus_
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 123

                          Har bara haft jaguarciklid i 2timmar men fortförande HELT såld på dom

                          Har haft rätt många stora centralare innan texas,synspilla,ocellaris,nicaragua,jackdempsey,ci trinellum och sydamerikanska oscar,chokladciklid,guldsöm men ingen har nappat så mkt som denna!

                          Va ju inte direkt ett impulsköp heller eftersom jag har läst alla era inlägg i nått års tid och dreglar över fredriks bilder

                          Hörde med min chef på jobbet om han kunde ta in foderfisk tex guppys,svärdbärare med krökta ryggar och sånt och d kunde han!

                          tror ni det är nån risk med att mata med sånt? dom är ju inte sjuka utan bara deformerade?

                          Trodde faktiskt att dom skulle va rätt fega från början

                          men det är full fart! dom verkar trivas ypperligt ett riktigt skådespel att kolla på när dom spänner sig för varandra och motar bort en rätt så stor jack dempsey på 18cm =)
                          Mvh Adam

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Va kul att du fick dig jaggor till slut Varanus!

                            Appropå riskerna med foderfiskar, det sägs att det är farligt, men personligen tror jag det är en större risk att fiskarna hoppar ur karet, åker på vita prick och dör eller dödar varandra än att de blir sjuka av att käka foderfisk. Så länge det nu är rovfiskar man har.
                            Jaggorna är jag ändå lite försiktig med, sjuka fiskar ger jag dem inte, inte heller fiskkadaver om någon fisk dött.
                            Fengäddorna däremot käkar allt, de är mina soptunnor, de verkar inte kunna bli sjuka, har inte ens fått vita prick trots att alla andra fiskar i karet har varit sjuka. Väldigt märkligt.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • _Varanus_
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 123

                              Japp!

                              Vi matar ju våra större rovfiskar med sådan "Skräp" fisk
                              Fiskarna är inte sjuka inte smittsamt sjuka utan har bara deformerade kroppar

                              Är det inte alltid så? att när man själv skaffar nått så dör diskutionerna ut? =(
                              Mvh Adam

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Så länge fiskarna inte är sjuka utan bara lite missbildade så är det ingen fara, risken finns väl fortfarande enligt somliga men jag skulle säga att det är lugnt. Låter som perfekt foderfisk.

                                Mina fick små palettciklider idag, ny maträtt hehe, fösvann lite för snabbt men gav ändå jaggorna lite välbehövd motion. Tycker för övrigt hanen börjar bli lite rund om magen, honorna är oftast runda för att de leker var tredje månad istället för varje månad, men hanen har ingen anledning att vara rund, han käkar bara mycket. Måste nog trappa ner på käket litegrann.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...