LED-belysning till akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    LED-belysning till akvarium!

    Jo, nu har jag en liten fundering igen...

    Jag ska ju inte ha några växter i mina kar vilket ger en större frihet för alternativa belysningsidéer. Jag tycker det är jättefint när det blir olika ljuseffekter som "ljuspelare" ner i karet och liknande som ser mer naturtroget ut än att ha vanliga lysrör.

    Jag har läst att vissa använder halogen men då jag vill ha en heltäckande ramp är jag rädd att det blir för varmt med halogenlampor.

    Därför har jag funderat på LED. Jag kan inte så mycket om det ännu, men det är ju ett område som det händer väldigt mycket inom just nu. Här är lite exempel på LED-lampor som jag funderar på om de skulle gå att använda i en ramp.

    Någon som har liknande funderingar, tips eller idéer?
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #2
    nu kan jag inte riktigt skillnaden mellan LED å vanliga lysdioder.. jag har en hemmagjord slinga med dioder som ag kör månbelysning med.. uppnår ju inte det ljusaste med högsta kraft från dme jag har men det blir lite dimmat. jag smetade på silicon i varje lödningsdel satt det är skyddat fall vattnet skulle skvätta upp..
    kanske inte hjälper så mkt. men lite iaf hoppas jag

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      LED är förkortning för light emitting diode dvs lysdiod.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Fast jag menar ju såklart lite starkare LED-ljus, över en watt åtminstone, inte såna där smådioder som används som kontrollampor. En LED-spot på 1W motsvarar en 10W halogenlampa.

        Kommentar

        • Lasse Lundin
          Användare
          • februari 2007
          • 19

          #5
          LED-belysning

          Hej Ulrika!

          Precis som du var jag på jakt efter "solstråleeffekt" ner genom vattnet. Har sett detta på bland annat Akvarielagret i Sthlm- Dom använde en vanlig halogenspot och det funkar ju inte om man skall ha den i en heltäckande ramp. Värmen både uppåt och ner mot täckglaset blir alldeles för hög. Därför fick det bli två LED-lampor. Mitt problem var att jag inte hittade riktiga koncentrerade spottar utan mer lite för stor spridningsvinkel. Försökte att tillverka ett rör för att rikta ljuskäglan men eftersom det inte fanns plats blev det ett mycket kort rör som inte fungerade så bra.
          Hur som helst, jag fäste två mycket enkla lampsocklar i ett vinkelbeslag och kopplade till en omformare 230V till 12V. Jättesnyggt när bara de två är tända men tillsammans med lysrören syns de inte alls. Har jag bara de två tända blir det lite för lite ljus vilket iof är snyggt som skymningsljus men då ser man knappt fiskarna.
          Kanske beror det på att akvariet är ganska stort och högt 930 liter, 70 cm?
          Jag tycker att du skall prova, om inte annat än för att få en snygg skymning/gryningsbelysning.
          mvh/ Lasse
          http://www.koidamm.se

          Kommentar

          • Tulle89
            Användare
            • augusti 2006
            • 239

            #6
            Är du lagom händig kan du ju själv koppla lysdioder och själv bestämma hur stark punktbelysning du vill ha.
            Lysdioder

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Wow! Bra länk, tack! Jo, nog är jag lagom händig och kanske lite till... och det inte jag fixar täcker blivande sambon upp...

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • januari 2007
                • 290

                #8
                Beställde dioder, motstånd och nätadapter igår. Återkommer med resultatet. Ska testa på lilla karet först och se hur det blir. Skulle nog kunna blir väldans snyggt!

                Kommentar

                • Tulle89
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 239

                  #9
                  Jo, det blev skitsnyggt i mitt kar så det blir det säkert i ditt osså.
                  Dock tror jag inte att du behöver ha motstånd. Har du 4 dioder seriekopplet på en nätadapter på 12 volt så får du 3 volt per diod vilket de klarar. Jag har det så och att lödda på motstånd blir nog bara mergöra och ngt du inte behöver göra.

                  //MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tulle89
                    Dock tror jag inte att du behöver ha motstånd. Har du 4 dioder seriekopplet på en nätadapter på 12 volt så får du 3 volt per diod vilket de klarar.
                    Visst! Om man gör ett antal sådana kopplingar till samma nätadapter så får man ju riktigt bra med ljus. Jag har tänkt mej 30-40 dioder. Så slipper man motstånden också!

                    Hittade en intressant länk till en "riktig" ramp med LED - Solaris LED Illumination System. Den är tom styrd av en microprocessor med dimmer så att man kan programmera in olika ljusförhållanden till olika tider etc. De jämför den med metallhalogenlampor i ljusstyrka. Coolt!

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 290

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tulle89
                      Jo, det blev skitsnyggt i mitt kar
                      Jag tycker nog att du får bevisa detta med en bild!

                      Kommentar

                      • Tulle89
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 239

                        #12
                        Ursprungligen postat av *Ulrica*
                        Jag tycker nog att du får bevisa detta med en bild!
                        Ja asså nu e det så att min framruta är vääldgt skitig o det går inte bort med algmagnet, vilket är et enda jag har hemma för tillfället (ska köpa sån med rakblad). Osså är min kamera inte av högsta kvalité o svårt som attsikken var det för fota jag med blixt kom det inte med o utan blve det kasst. Men lyckades knäppa några bilder som går att se det på så du får låta fantasin springa iväg lite om hur det ser ut

                        Bilderna finns här.

                        //MVH Tulle
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 290

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tulle89
                          Men lyckades knäppa några bilder som går att se det på så du får låta fantasin springa iväg lite om hur det ser ut Bilderna finns här.
                          Det var väl inget att skämmas över! Fint!
                          Men det är bara månljuset som är med dioder eller?

                          Kan du inte ta en bild på hur du har löst själva teknikinstallationen?

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tulle89
                            Ja asså nu e det så att min framruta är vääldgt skitig o det går inte bort med algmagnet, vilket är et enda jag har hemma för tillfället (ska köpa sån med rakblad). Osså är min kamera inte av högsta kvalité o svårt som attsikken var det för fota jag med blixt kom det inte med o utan blve det kasst. Men lyckades knäppa några bilder som går att se det på så du får låta fantasin springa iväg lite om hur det ser ut

                            Bilderna finns här.

                            //MVH Tulle
                            kör med en isskarpa som används till bilen istället, funkar bättre
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • Tedde
                              Användare
                              • september 2006
                              • 100

                              #15
                              Bellalite.se säljer diodlampor och anpassade trafos mm mm.
                              I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...