Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #46
    Ursprungligen postat av maltandis
    1 mm cichlid formula.
    Tack blir perfekt stapelföda.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • Joakim Birgersson
      Användare
      • augusti 2013
      • 202

      #47
      Fisk i baljan!

      Var förbi Kent i Nol igår och köpte de första fiskarna. Blev 8 Lamprologus similis . Redan efter några timmar började de flytta in i snäckor och bygga om inredning. Vilka grävmaskiner! De har ju hyfsat utrymme i 450 liter så det märks inget av kolonibeteende ännu. De har delat upp sig två och två och intagit olika platser. Blir spännande och se hur det blir med fler invånare. Tänkt ta det försiktigt med fisk så nu blir det inga fler på någon vecka sen blir det Julle och Punkare tror jag. 15 år sedan det var fisk i hemmet. Det här är kul!


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3290.jpg
Visningar: 1
Storlek: 654,3 KB
ID: 687424
      720 l. Malawi mbuna
      720 l. Tanganyika
      112 l. Yngel och karantän

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        Snygg bild. Hur många snäckisar bör man ha egentligen? Är det en ensam hanne i en koloni?

        Har du tänkt dig flera kolonier i akvariet eller en?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #49
          "Similis" är riktigt trevliga o fina fiskar. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            #50
            Ursprungligen postat av DaRe
            Snygg bild. Hur många snäckisar bör man ha egentligen? Är det en ensam hanne i en koloni?

            Har du tänkt dig flera kolonier i akvariet eller en?
            Jag verkligen kul fiskar. Jag har gjort två kolonier. Bilden är lite kass, men den stora kolonin till vänster ockuperades direkt av en Alpha hane och (antar jag) en hona han tillåter i reviret. De andra bor i "filialen" till höger och i "gruvor" de grävt.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3293.jpg
Visningar: 1
Storlek: 565,9 KB
ID: 687425Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3291.jpg
Visningar: 1
Storlek: 864,1 KB
ID: 687426
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #51
              Får du tag på fler snäckor så ös i mer, ju fler desto bättre, då kommer kolonin riktigt till sin rätt. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Joakim Birgersson
                Användare
                • augusti 2013
                • 202

                #52
                Ursprungligen postat av Repen1
                Får du tag på fler snäckor så ös i mer, ju fler desto bättre, då kommer kolonin riktigt till sin rätt. Mille
                Håller med, lite mer snäckor och lite mer fisk så blir det nog kollo på riktigt. Men vilka kul fiskar. Fullt ös och de har bara bott in sig ett dygn. Har åtta styck och det verkar så här långt ganska lagom. Inget mobboffer. Hade tänkt att detta är steg ett av fyra för att komplettera fiskbeståndet lugnt och undvika för mycket nitrit. Ska stöka om i reviren i samband med att jag tillför fisk och lägga i lite mer sten också. Tänker jag fel?
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #53
                  Då jag tycker om "rena"kar utan massa "krussiduller" så personligen hade jag låtit karet vara som det är,(bara mera snäckor) o fyllt upp det med "C leptosama" av någon sort, då får man 2st grupper som ynglar av sej (utan att ynglen blir uppätna, kan lämnas kvar) o man får fullt liv på botten o fullt liv i resten av karet.(kanske på sin höjd ett "Altos"par som sätter lite piff i tillvaron), när grupperna börjat komma igång med yngelproduktionen. Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • Joakim Birgersson
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 202

                    #54
                    Ursprungligen postat av Repen1
                    Då jag tycker om "rena"kar utan massa "krussiduller" så personligen hade jag låtit karet vara som det är,(bara mera snäckor) o fyllt upp det med "C leptosama" av någon sort, då får man 2st grupper som ynglar av sej (utan att ynglen blir uppätna, kan lämnas kvar) o man får fullt liv på botten o fullt liv i resten av karet.(kanske på sin höjd ett "Altos"par som sätter lite piff i tillvaron), när grupperna börjat komma igång med yngelproduktionen. Mille
                    Tack för tipset. Jag vill också undvika krig i akvariet. Målet med fyra arter är en grupp snäcklekare (similisarna redan på plats) och en grupp frisimmare (cypricromis leptosoma) sen hade jag tänkt mig att få till två par. Ett Julle eller n.Punctatus par och ett hästnos par. Vet att det kan vara svårt att få till ett par men om man börjar med sådär 5-6 stycken så kanske det kan gå. Maltandis rekommenderade fler hästnosar och det kanske blir för mycket stress för en hona.
                    720 l. Malawi mbuna
                    720 l. Tanganyika
                    112 l. Yngel och karantän

                    Kommentar

                    • Joakim Birgersson
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 202

                      #55
                      Tanganicodus eller Eretmodus?

                      Funderar på nästa fisk köp ganska klar över att det sista köpet blir 15st Cyprichromis leptosoma som kommer att gå med mina nuvarande 8 st Lamprologus similis och ett par Jullar eller Punkare. Men så funderar jag på hästnosar. Försöker förstå skillnaden mellan Tanganicodus och Eretmodus framför allt hur de passar med övriga fskars mathållning. Läser till exempel att nyckläckt Artemia är bra för alla men skall undvikas för Eretmodus. Funkar det med artemia för Tanganicodus? Tål Tanganicodus mer animaliskt än Eretmodus? Skall jag istället köra en utfordring med 5 dagar NLS pellets, 1 dag fryst cyclops och en dag fasta och passar det då Eretmodus?

                      Alla ideer och erfarenheter välkomnas innan jag beställer fisk. Och förresten Tanganicodus verkar inte vara så vanligt i butikerna som Eretmodus?
                      720 l. Malawi mbuna
                      720 l. Tanganyika
                      112 l. Yngel och karantän

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #56
                        En liten fråga bara, varför bara 15 leptosoma?

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #57
                          Tanganicodus äter lite mer småkryp ja, så i den fisksammansättningen skulle jag satsat på dem även om Eretmodus säkerligen fungerar på den dieten också. Tanganicodus brukar inte vara svåra att få tag i, har inte butiken hemma så kan de ta hem. Att dela upp maten sådär på olika dagar ser jag ingen fördel med. Om du främst tänkt att mata med NLS så mata två gånger per dag minst två gånger i veckan (4-5 gånger skadar inte) och mata då med cyclops en gång per dag också. Det kommer inte minst dina leptosoma att uppskatta.
                          Senast redigerad av Pierre_N; 15 oktober 2013, 22:15.

                          Kommentar

                          • Joakim Birgersson
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 202

                            #58
                            Hej Johho, tycker Du jag ska satsa på fler för att få harmoni i stimmet?
                            720 l. Malawi mbuna
                            720 l. Tanganyika
                            112 l. Yngel och karantän

                            Kommentar

                            • Joakim Birgersson
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 202

                              #59
                              Ursprungligen postat av Pierre_N
                              Tanganicodus äter lite mer småkryp ja, så i den fisksammansättningen skulle jag satsat på dem även om Eretmodus säkerligen fungerar på den dieten också. Tanganicodus brukar inte vara svåra att få tag i, har inte butiken hemma så kan de ta hem. Att dela upp maten sådär på olika dagar ser jag ingen fördel med. Om du främst tänkt att mata med NLS så mata två gånger per dag minst två gånger i veckan (4-5 gånger skadar inte) och mata då med cyclops en gång också. Det kommer inte minst dina leptosoma att uppskatta.
                              Tack för tipset. Är Din erfarenhet att fryst cyclops är bättre än nyckläckt artemia för dessa fiskar?
                              720 l. Malawi mbuna
                              720 l. Tanganyika
                              112 l. Yngel och karantän

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                #60
                                Ja, artemia är så smått men visst kan du ge det också, speciellt när det finns yngel i burken.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...