Vilket hemmabyggt innerfilter e bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #46
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Inspirerande. Nu har även jag byggt ett par JBF och testar dem i ett par troffeburkar. Det gick rätt snabbt och enkelt, även för en opraktisk person som jag. Lidls blå flaska är riktigts snygg, förresten.

    Skall bli spännande att se hur det fungerar.

    Tre veckor har gått... Filtren bubblar på, men inte är vattnet kristallklart. Det finns fortfarande grovt grums kvar. Kanske lite mindre än tidigare, kanske, om jag gör en välvillig tolkning.

    Men testet får fortsätta, kanske ger det sig med lite mera tid...
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #47
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Tre veckor har gått... Filtren bubblar på, men inte är vattnet kristallklart. Det finns fortfarande grovt grums kvar. Kanske lite mindre än tidigare, kanske, om jag gör en välvillig tolkning.

      Men testet får fortsätta, kanske ger det sig med lite mera tid...
      JBF som är luftdrivna ger nog inte kristallklart vatten i första hand, det är på den biologiska filtreringen de har sin stora styrka. För att få klart vatten tror jag Prayermans lösning är bättre.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #48
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        JBF som är luftdrivna ger nog inte kristallklart vatten i första hand, det är på den biologiska filtreringen de har sin stora styrka. För att få klart vatten tror jag Prayermans lösning är bättre.

        Hilsen,

        P
        Aha. Nå, jag låter dem hållas några veckor till och ser hur det går. Tar de i längden inte bort grums kan jag ju ta bort dem i så fall och återgå till att i princip köra utan filter.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #49
          Du kan nog trixa till en luftdriven PET-flaska till ett mer ordinärt filter om det är kristallklart vatten du är ute efter. Men då är vi tillbaks till det med rengöring av filter och diverse trixande med sådant, så JBF-grejen tappas bort. Ännu enklare blir det att silikona fast en hög, kantig och finporig blå filtermatta på en glasbit, göra hål i filtermattan och så driva hela rasket med luft genom ett elektrikerrör.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...