Vilket hemmabyggt innerfilter e bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    visst skulle man kunna sätte den sån kamare som zaphi visar o ha stoppa ner insuget till ett ytterfiler till. eller? jag menar att insugs röret suger genom filterkammeran.

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #17
      Jo jag kollat åp zaphis artikel om filterkammare ett antal ggr men jag har inte möjlighet å tömma karet på vatten..så jag tänkte om man inte kan sätta en tunn bit filtermatta (3-5cm tjock) istället för glasskivan? borde väl funka? om inte bättre..

      Kommentar

      • shcolsson
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 256

        #18
        Du kan också konstruera en lös filter kammare!
        Gör en låda i plexiglas, (acrylglas), med 3 sidor, tak och botten. I den "tomma" sidan sätter du filtermatta.
        Placera ditt pumphuvud i lådan bakom filtermattan.
        Borra hål antingen i filtret eller i acrylglaset för utblåset. Du kan ha pumphuvudet i botten på lådan och fästa ett VP-rör i pumphuvudet som du drar upp genom öppningen.
        Självklart kan du göra lådan i glas också, du får då vara lite mer försiktig om du ska ta upp den.
        Lycka till hur du nu är tänker göra.
        Experience is something you get right after you need it.

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #19
          Okej tack, jag gjorde med en tunn filtermatta istället för glasskivan nu...kan tillägas att även den kommer bli flyttbar pga att jag tog ett slags material (såklart ofarligt för fiskarna) på dom 2 sidor när det itne va filtermatta..

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • juli 2004
            • 428

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Chicke

            Okej tack, jag gjorde med en tunn filtermatta istället för glasskivan nu...kan tillägas att även den kommer bli flyttbar pga att jag tog ett slags material (såklart ofarligt för fiskarna) på dom 2 sidor när det itne va filtermatta..
            Bilder? förklara lite mer ingående hur du gjort.
            /Lasse

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #21

              sådär fast en filtermatta som e typ 3cm tjock istället för glas skivan
              okej..inte fan blir det snyggt men det får va tills mitt bakgrunds projekt drar igång

              Kommentar

              • hultanhasek
                Användare
                • oktober 2004
                • 15

                #22
                Vad sägs om ett sånt här?
                310 liter Malawi

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 269

                  #23
                  Jag limmade 5 cm, skurna filtermatteremsor med silikon vertikalt på lång- resp. kortsidan av mina kar. Skar sedan ut en form som skulle fylla hörnen som en avskuren kon. Vinklade biten och "klämde" fast den i hörnen (radie 15-20 cm). Hålls kvar m h a friktionen. Utrymmet bakom fyllde jag delvis med rivna skumbitar, dels hängde jag in pump och värmare. Pumpens utblås drog jag rakt genom mattan.

                  På utsidan filterskummet tryckte jag dit bitar av Javamossa (skar lite hit och dit för att underlätta lite) som nu växt fast och döljer filtret samtidigt som det ökar ytan på filtret och ger javamossan optimala tillväxtförhållanden (mycket näring svävar igenom den) och lagom med ljus.
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #24
                    Det där med Javamossa låter som en riktigt cool idé! Men.... gör du aldrig rent filtret? Riskerar du inte att skada mossan om/när detta behövs?

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 269

                      #25
                      Jo, men jag lovar:
                      Det finns så mycket av den att det i så fall snabbt växer ihop igen!!
                      Och filter ska inte göras rent för ofta om filtervolymen är stor.

                      Dessutom misstänker jag att mossan fungerar som ett filter i sig själv och att det som fastnar där bryts mer och används på plats. Filtren har varit i drift sedan november 2004 (alltså i storleksordningen 5 månader), och så omfattande rengöring har jag inte gjort än. Men som sagt: I nyskick tog det cirka 1 månad för javan att etablera sig coh då var det inte mycket jag monterade i starten. Nu finns det hur mycket som helst.

                      I filterkammare nr 2 kommer jag dock skära lite djupare skåror snart eftersom mossan där inte vill fastna riktigt rätt. Iofs har jag betydligt rivigare fisk i det karet, vilket kanske gör att skårorna behöver vara djupare för att stå emot attackerna.
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #26
                        Pjaa... jag har ingen filterkammare, utan kommer i så fall att plantera dem på filtermattan på PH802 i Ancistruskaret. Drar den på sig alger, lär nog detta uppskattas av invånarna Lär dock behöva rengöras oftare än din filtermatta.

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #27
                          Bara så du vet finns det silicon du kan limma med under vatten utan att fiskar och vatten tar skada. Har själv använt det och det funkade kanon. Köpte det på Zoomässan i kungsbacka.
                          Lycka till!

                          Edit: Såg att det va en väääääldigt gammal tråd : ) Men det kanske hjälper ngn ändå : )
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #28
                            Gjorde ett innerfilter av en 2 liters petflaska idag, verkar funka precis som jag vill. Hål i botten, pumphuvud på toppen.

                            Ni kan se mer i min tråd om detta.
                            Har sedan jag fick min nya pump haft problem med att det inte blir riktigt klart i vattnet. Den pump jag köpte var en Eheim som går tyst och fint och är stabil på alla vis. Enda problemet var att utblåset sitter lite för långt ner så det blir lite dålig ytrörelse plus att pumpen väger så mycket så filtermattan som den står
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              Det effektivaste hemmabyggda innerfilter jag vet är ungefär som Prayermans, fast luftdrivet. Kom på idéen själv för ett tag sedan, och de är klockrena. Mycket bra nitrifiering, samlar inte särdeles mycket skit och är busenkla att rengöra. Berättade om dem på ciklidstämman i våras, där jag kallar dem för JBF - Jäkligt Bra Filter. Kommer beskriva dem närmare i en utlovad artikel till CB.

                              Detta behövs:
                              PET-flaska med borrat hål i botten, samt små hål längst ner på yttersidan.
                              Luftsten och slang
                              Ett gäng bitar filtermatta.

                              Högst upp sitter en rund bit filtermatta, därefter är det små kuber filtermatta nästan ända ner till gruset. Där ligger ytterligare en rund bit filtermatta för att hålla gruset på plats. Under gruset finns ytterligare en rund bit filtermatta. Slangen går hela vägen ner genom flaskan och luftstenen sitter så långt ner mot botten det går.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • olof
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1823

                                #30
                                Hej!

                                Jag är lite tveksam till petflaske varianten. Om man har en låg vattengenomströmning som i Patriks luftdrivna filter kan det säkert funka. Om man har ett kraftigt motorfilter tror jag dock att filtret snabbt sätts igen. Jag har gjort en del liknande expriment tidigare och då har det alltid varit resultatet.

                                Det beror kanske lite på vilken typ av akvarium man har. Jag har ett 500 liters med lite växter, mycket trä och träätande malar. Jag har ett traditionelt filterfack med ca 12X50 cm öppning, grov 10 cm tjock filtermatta och ett punphuvud på 1200 l/h. Filtret geggar igen helt ca en ggr per halvår och måste tas upp och rengöras.

                                mvh

                                olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...