Vilket hemmabyggt innerfilter e bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Vilket hemmabyggt innerfilter e bäst?

    Hej, jag undrar bara vad som e mest effektivt..antingen att man gör så som zoopet bekriver (filtermatta med pv-rör med hål i å så cirkulationspump med på det) lr att man bygger en filterkammare av en glasskiva å sen har pumpen där bakom å filtermatta framför, vilket e effektivast om man har samma mängd filtermatta å samma pump? om nån har erfarenhet av d här !
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Tja, beror på vad du har för filtermatta.

    Har du tunn, 3 eller 5cm så är en filterkamare, eller hela kortsidan med filtermatta bäst.

    Har du 10cm matta så är det bättre med att bygga ett rör ner i filtermattan.

    En annan grej med att bygga en filterkammare är att man kan ha doppvärmaren där inne oxå.

    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #3
      Okej..en nackdel med filterkammare e att man måste ha invånarna i karet nån annanstans medans man bygger...hm..

      Kommentar

      • Jorsa
        Användare
        • december 2003
        • 199

        #4
        Jag kör med en cirkulationspump, bakom en filtermatta som är 10 cm tjock i mitt hörnakvarium.
        Har byggt en filterkammare med hjälp av en glasvägg. Gjorde den så stor så att doppvärmaren får plats därbakom oxå.
        Jag tycker att detta fungera bra, dessutom blir det avsevärt mycket billigare jämfört mot ex ett ytterfilter. (Som dock har andra fördelar...)
        Filtermatttan beställde jag i den storlek som jag ville ha.
        Har gjort ett rör från utblåset som är vinklat upp mot ytan så att det blir bra med rörelse.
        Fiskarna har inte gnällt än så länge...
        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          hehe okej jorsa, vill dock slippa tömma karet..så då e väl ett innterfilter med ett pv-rör igenom det bästa alternativet?

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Har inte detta ämne diskuterats nyligen? Sök lite på filtermatta så hittar du.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #7
              Okej, jag sökte men hittade inte...men får kolla nogare

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • december 2003
                • 199

                #8
                Ja, om du inte vill tömma karet så blir det lite svårt att sätta fast glasskivan...
                Sugpropparna som sitter på pumparna brukar ha en tendens att lossna efter ett tag.
                Man kan ju alltid luta en sten eller en rot mot filtemattan så den inte ger sig iväg.
                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Eller köpa en akvariemagnet, på vilken man limmar fast pumpen med akvariesillicon

                  Är snart på g att skaffa cirkulationspump till mitt 240liters kar (som komplement till Fluval 4+), och till denna tänker jag koppla ngt filter.
                  Undrar dock, är det ngn skillnad i reningskapacitet mellan de filter som finns att köpa till dessa och alla de filtermattor som kan "specialkomponeras"? Primära skillnaden är väl snarare att man får göra rent de "färdiga" filtren lite oftare?

                  Kommentar

                  • Chicke
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 497

                    #10
                    jag tänkte på en sak..angående glasskivan till en filterkammare..kan man inte ta en filtermatta som e typ 5cm tjock istället för glasskivan?

                    Kommentar

                    • Chicke
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 497

                      #11
                      ingen...?

                      Kommentar

                      • fs7210
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 183

                        #12
                        Jag har tagit en stor blomkruka, ca4 liter, och vändt den upp-och ner, fyllt med blå filtermatta och gömt ett pumphuvud i den, funkar utmärkt! lätt att installera fast att karet är fyllt med vatten.
                        Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

                        Kommentar

                        • Chicke
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 497

                          #13
                          Okej..låter ju bra, men vart kommer vattnet in? genom det lilla hålet i blomkrukan?

                          Kommentar

                          • tommy
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 24

                            #14
                            Tips
                            jag köpte en filtermatta som var kubisk 200x200 mm , försänkte pumpen i filtermattan så att insuget hamnade i centrum av kuben= lika långt för skiten att filtreras ifrån alla sidorna pumpen sitter fast på detta sätt utan kontakt med akvariet då slipper jag vibrationer, ställde kuben bakom en skiffer platta och några stenar och riktade utblåset på pumpen mot ytan.
                            enkelt och tyst. filtret kostade 150 kr på Bauhaus
                            MVH Tommy

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jag tycker filterkammare är hästlängder bättre än ett rör ner i en matta. Den främsta orsaken är att ett sånt system sätts igen, (jag har en som jag precis var tvungen att rengöra) det gör inte en filterkammare där insuget inte sitter i eller emot mattan. 10cm matta är the way to go!


                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...