Trimaculatum 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliderna
    Användare
    • november 2004
    • 164

    wow...nu är romningen i full gång filmat lite av de men dom är lite dåligt till i karet men hopas de syns lite iaf....hoppas nu att de går vägen...de är ett skådespel att se på iaf...men vill inte störa allt för mycket....honan är randig hela tiden nu och skakar och försöker hålla kvar hanen vid romningen...vart lite orolig först,såg ut som dom åt upp romen men ser att dom pusar och fläktar...en del korn tar dom...så jag kastade ner lite mat så han inte gör samma mistag som zonata hanen jag hade,,,han åt upp romen...men de här ser hellt perfekt ut....

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      Härligt ! ! !

      Hoppas hanen inte blir nu allt för ilsk på honan ifall det misslyckas helt.


      Passande bakgrundsmusik från tv:n också
      Mvh Alex

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Störtskön film Berra, och gratulerar till leken! Var det det stora vattenbytet kanske som triggade igång dem?
        Med tanke på trimacens rykte så törs jag knappt tänka på hur jobbiga de kommer vara då de har frisimmande yngel att försvara. Var rädd om fingrarna.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • cikliderna
          Användare
          • november 2004
          • 164

          skulle tro att de var de som var pricken över i:et....dom har vart på gång och svamlat för varan å så men inte mer...förens nu...kan säja att de värkar funka än så länge...inte många som är krit vit häller så här en dag efter......så de bådar gått...men vi får se....

          Kommentar

          • cikliderna
            Användare
            • november 2004
            • 164

            Halojsan på er.
            Tyvärr så har jag tråkiga nyheter..tredje dan som de är i dag så har allt möglat bort...förmodligen så har hanen inte befruktat romen...suck..nåja de är en del av dessa ca-ciklide,tog fram slangen och började ett vatten byte som jag alltid gör fredagar...och nu kan jag säja att han är inte och leka med...han inser nog sitt mistatag,då han håller på och jagar honan som en tok och försöker att avreagera sej på henne...stopade ner slangen och började ta bort de möglade dunet som de var då jag kom hem han vart galen och då menar jag galen...filmade de så ni kan se...nåja de är första gången som dom kommit så långt som att honan rommar så de är ju en bit på vägen så de kanse går bätre nästa gång...tror att han har vart så sugen och på g sen dom fick karet själva så han fattade nog inte att de är allvar nu...nåja ser på honan att hon är aldeles slut...hon har kämpat som bara den för dessa obefrukdade rom,,tappat färg och så...nåja nu är de bara att hålla koll så han inte blir totalt galen och tar ihjäl hon...för de händer...de har man set då jag hade veja zonata..nåja ville bara berätta om detta...men som sakt bara att ta nya tag...
            nåja här är länken då jag rensar bort romen ... han är inte glad...inte jag häller, men fingrarne håller jag borta..

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              Cool film, ännu coolare trimac

              Hur stort är karet ? Har honan nånstans att gömma sig där hanen inte kommer åt henne?
              Mvh Alex

              Kommentar

              • cikliderna
                Användare
                • november 2004
                • 164

                citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                Cool film, ännu coolare trimac

                Hur stort är karet ? Har honan nånstans att gömma sig där hanen inte kommer åt henne?
                540 l...joråå har hålt koll på dom i kväll och han har lungnat ner sej nu...men man vet inte...hon har gömställen där han inte kommer åt...men blir de för alvarligt så flyttar jag över hon till de andra 540 liters...så de är lungt.

                Kommentar

                • cikliderna
                  Användare
                  • november 2004
                  • 164

                  halojsan på er....grubblade bara hur de går för dina damer anli,värkar han falla för dom
                  kan uppa en bild på Mr Cool


                  Berra

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    citat:Ursprungligen skickat av cikliderna

                    halojsan på er....grubblade bara hur de går för dina damer anli,värkar han falla för dom
                    kan uppa en bild på Mr Cool
                    Fin bild, lite mer fläckar än vad min Lilltrisse har... hans huvudfäck är nästan bortsuddad tyvärr (ärr efter malbråk).
                    Han uppvaktar damerna hela tiden, så det är full fart. Det grävs gropar å det svassas hela dagarna. Tur att de verkar växa fort de små liven. Storlekskillanden är ju ganska markant
                    Anders L

                    Kommentar

                    • cikliderna
                      Användare
                      • november 2004
                      • 164

                      ajaj då....nåja låter ju kul att han är på G iaf,hoppas han är bätre på att befrukta än min...men man kan ju förstå då de är första gången
                      hehehe...nåja de går fler tåg.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        Haha... fantastiskt, den lilla färgglada honan har verkligen flörtat in sig hos "Lilltrisse" ! De leker och befruktar rom precis nu:




                        Vilken löjligt liten hona... inte bra det här egentligen, vill ju att hon skall växa sig och bli STOR och matcha hannen
                        Som tur är så har jag en reservhona... hoppas hon ägnar ungdomen att äta och inte tänka på pojkar
                        Vilken helg, först Parachromis Loisellie som lekte i fredags.. och så detta i dag!
                        Anders L

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          Tar det aldrig slut? Att det kan finnas så mycket kaviar i en så liten hona ... trodde det bara skulle bli några romkorn, men där bedrog jag mig, de håller på än. Och Lilltrisse befruktar med största allvar. De motar bort de andra fiskarna bestämt, men inte överdrivet våldsamt. Trodde trimacs skulle vara hemska vid lek? De har lagt beslag på ca 20% av bottenytan på 900 liters karet.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            citat:Trodde trimacs skulle vara hemska vid lek? De har lagt beslag på ca 20% av bottenytan på 900 liters karet.
                            Du behöver inte vara lugn det kommer när ynglen blir frisimmande
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • annahl
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 56

                              Hej,

                              Jag har märkt att mina två bästar inte gillar allt för fresht vatten. Jag brukar byta ca 30% vatten en gång i vecka, efter det har gjorts så är bästarna(trimacsen) väldigt ljusa i färgen, efter en vecka igen lagom dags till vatten bytet så har de fått en mörkar färg, väldigt vacker.

                              Så hur funkar det med vatten bytena till trimacsen...?

                              Sen till nästa problem...Jag har som sagt två trimacs, varav den ena är mer utväxt i fenorna och lite finare, men dock så aggresiv. Och den andre är mer rund och inga fenor utväxta, han har fenor men inte de där spjut fenorna som den andra har, sen är han lite snällare. Båda är hanar och jag måste seperara dem, så vilken skall man behålla. Finns det chans att den mer aggresiva lugnar ner sig med tiden och då tvärt om för den andra?

                              Vill ha en så snäll trimac kvar som möjligt.

                              Mvh.
                              Ann

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                Min nuvarande "lilltrisse" var enligt uppgift väldigt agressiv som ung (tex när Mgreed eller Daniles brorsa höll honom). Som vuxen är han väldigt snäll (förrutom mot en stor mal)... så det är nog svårt att säga hur det går. Men visst kan man tycka att den "snällare" skulle vara lugnare som stor.
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...