Arowana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #46
    Daniel e ju polare med Gosatta, å Gosatta (å Daniel med säkert) känner folk i Thailand som har trädgårdsdammar med nämd fisk plaskande i.
    De gillar ju sådana varma länder.. pust!
    Anders L

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #47
      Att arowanor lämnar dammar då och då känns lika naturligt som att fengäddor eller påfåglar lämnar akvarier utan täckglas då och då. Frågan är väl bara hur tur man har, jag körde utan täckglas hela sommaren i fjol utan att hitta någon fasttorkad fengädda på golvet, anli kan säkert köra med arowanan i dammen utan att hitta den död på gräsmattan om han har tur. Frågan är väl bara hur stor risk man är villig att ta med en så pass dyr fisk.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #48
        Ricard: du kan få telefonnummret till min Thailändske kamrats kusins pappa och tala med honom om när hans svindyra asiatiska arowana lämnade dammen en vecka efter inköp. Kan du inte thai så tror jag dock inte att samtalet blir så givande. Han har, såvitt jag vet, inte gjort någon dedikerad websida som avhandlar denna händelse och bloggande är inte så utbrett bland den äldre generationen thailändare. Tror inte Bangkok Post skriver så mycket om detta fenomen heller, det känns inte som förstasidesstoff. Så om du inte tror mig på mitt ord får du helt enkelt leva i ovisshet.
        fish r friend

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • augusti 2003
          • 476

          #49
          citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

          Ricard: du kan få telefonnummret till min Thailändske kamrats kusins pappa och tala med honom om när hans svindyra asiatiska arowana lämnade dammen en vecka efter inköp. Kan du inte thai så tror jag dock inte att samtalet blir så givande. Han har, såvitt jag vet, inte gjort någon dedikerad websida som avhandlar denna händelse och bloggande är inte så utbrett bland den äldre generationen thailändare. Tror inte Bangkok Post skriver så mycket om detta fenomen heller, det känns inte som förstasidesstoff. Så om du inte tror mig på mitt ord får du helt enkelt leva i ovisshet.
          Jag hoppas att du inte känner dig hotad av att jag ville veta mer. Jag vägde varje ord på våg för att du inte skulle få sådana vibbar. Jag är helt enkelt intresserad. Jag visste inte att du har en polare vars kusins pappa (!) körde med damm+arowana. Förlåt att jag inte kände till det. Nu vet jag och det räcker så för min del. Synd att de beter sig så. Jag menar, det vore inte tråkigt att under sommarhalvåret kunna ha dessa bestar i en damm ätandes gråsparv och annat som vågar sig innom räckhåll... Än en gång Daniel, det var inget påhopp utan nyfikenhet. Tjingeling! [:p]
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #50
            citat:Ursprungligen skickat av Ricard

            ...det vore inte tråkigt att under sommarhalvåret kunna ha dessa bestar i en damm ätandes gråsparv och annat som vågar sig innom räckhåll...
            Hm... det vore en syn det! När man minst anar det så sitter det en arowana i björken..

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #51
              citat:Hm... det vore en syn det! När man minst anar det så sitter det en arowana i björken..
              [:0][8D]
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #52
                Hm man skull kunna ha ett nät över när man inte är i närheten? Fast då sabbar man ju dammväxterna (till skillnad mot karen inne så bryr jag mig om grönsakerna där!).
                Hm, jag har inte riktigt slagit det ur hågen än...[:p]
                Anders L

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #53
                  Ricard: de e lugnt, det krävs mer än så för att ja ska känna mig påhoppad.

                  Anli: testa, det vore fett med nice med en arrow i dammen i sommar
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                    Ricard: de e lugnt, det krävs mer än så för att ja ska känna mig påhoppad.
                    Det var skönt att höra! Gött!!!
                    citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell
                    Anli: testa, det vore fett med nice med en arrow i dammen i sommar
                    Jag håller med! Kör hårt och skriv i CB! [:p]
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • Vomera
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 102

                      #55
                      Anli: hehe så istället för att Arowanan ligger på land som ett russin sitter den i nätet, men det kanske kan funka.

                      Och en annan tanke, hur håller du temperaturen uppe i dammen ? Det bör en ganska rejält fin sommar om vatten temperaturen skall upp i 26-27 grader.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av Vomera

                        Och en annan tanke, hur håller du temperaturen uppe i dammen ? Det bör en ganska rejält fin sommar om vatten temperaturen skall upp i 26-27 grader.
                        Det finns dammvärmare, så det går ganska enkelt att fixa.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #57
                          24 grader räcker nog rätt bra, allt över är bara lyx för arowanan
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • GoSatta
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 1686

                            #58
                            [quote]
                            Än en gång Daniel, ange länk så jag kan läsa själv. Jag har respekt för dig och ditt kunnande men utan ngn referens/källa så blir det bara en åsikt som du lägger fram och då kan jag å min sida säga att du har fel. Ingen kritik mot dig men det vore jätttespännande läsning om du hade länkar om hur folk har sina dammar med stora fiskar. Du måste ju ha fått den informationen ngn stans ifrån, eller hur..?
                            [quote]

                            Joda dammen finns och ligger ca 30 cm från en av bangkoks mer trafikerade gator och arowanan hoppade ut =)

                            Sen Daniel åkte från Bangkok har jag också fått reda på varför. Under det kinesiska nyåret smäller dom smällare, rätt stora saker som är seriekopplade ett par hundra stycken upp till ett par tusen, det gillade inte fisken och hoppade upp på land, dom hivade ner honom igen men han fortsatte hoppa ut efter det och några dagar senare hittade dom honom död.

                            iår hängde dom ett skynke för dammen innan dom drog igång smällarna, lär väl inte hjälpa så mycket men det är väl tanken som räknas =)

                            PS.
                            daniel, det är förövrigt inte din "Thailändske kamrats kusins pappa" utan din Thailändske kamrats mosters pappa =)
                            DS.
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #59
                              Rent trams, men borde inte "din Thailändske kamrats mosters pappa" bli "din Thailändske kamrats morfar"?
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • GoSatta
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 1686

                                #60
                                haha ja det har du rätt i, men jag klagar på att jag precis har varit ledig i sex veckor å inte riktigt kommit igång ännu =)
                                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                                http://www.gosatta.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...