Arowana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    Arowana

    Jag undrar om någon besitter kunskap om Silver Arowanan och hur man sköter dessa fiskar på bästa sätt.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Akvarium på minst 3 kubik, kraftiga biologiska filter och svagt surt vatten.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • januari 2004
      • 114

      #3

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        ...eller rättare sagt så lär 99% av alla Arowanor som säljs i fel typ av akvarium. De behöver riktigt stora kar.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Citat enligt länken ovan:
          Vill man skaffa sig en arowana är alltså det första kravet ett rymligt akvarium. Det bör vara minst en meter långt, 50 cm djupt och lika högt. Mycket viktigt att tänka på, är att behållaren måste vara försedd med bra och väl täckande täckglas. Detta eftersom även små exemplar av arowana har förmågan att hoppa upp ur vattnet!

          Fniss. En arowana i 250 liter........Tror inte det.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Lite intressanta filmsnuttar av arowanans hoppförmåga visades på Animal Planet i programmet "Flooded forest". De hoppar med lätthet 1 meter ovan vattenytan för att fånga insekter och andra små djur..

            Tony Englund

            Kommentar

            • Vomera
              Användare
              • juni 2004
              • 102

              #7
              Någon som har erfarenhet av fisken ? Jag har läst det mesta jag hittat på nätet och ännu har ingen här gett mig något jag inte redan visste.

              Kommentar

              • Akvaristen
                Användare
                • maj 2004
                • 48

                #8
                Hej

                Jag har en arowana på ca 60cm och den har vuxit till denna längd på två och ett halvt år. De äter under uppväxten till denna storlek enorma mängder mat men sedan avsannar aptiten något. När han var som värst på att äta så snodde han räkor ur munnen på de andra fiskarna tex mina sötvattens rockor!

                Man ska vara försiktig när man jobbar i akvariet då de väldigt lätt hoppar ut om de blir skrämda.

                Som sagt så blir de stora. De kan bli 120cm i naturen. och de växer fort, men efter 60cm så avstannar tillväxt hastigheten och det tar längre tid för dem att nå full storlek.

                Jag skulle rekomendera ett 900L som det minsta för en silver arowana då de behöver ytan att simma på. Akvariet bör vara minst 2m långt och inte 1m som i länken. Helst som topfrog säger runt 2-3m3 skulle vara idealiskt för arowanan.

                De blir kräsna med maten om akvariet är för litet. Om de får för fet mat kan de utveckla något som är vanligt på silver arowanor nämligen "drop eye" kommer inte på vad det heter på svenska. detta kan kanske undvikas om man har något som arowanan kan kolla upp på och därmed träna ögon musklerna så att ögonen inte tittar neråt hela tiden. min arowana har detta på ena ögat.

                Detta vet jag inte riktigt om det bara beror på fet mat men jag tror att nästan alla arowanor i akvarium kan få detta förr eller senare. det är få som klarar sig. skulle tro att de fokuserar för lite på byten ovanför ytan och därmed blir ögonmusklerna svaga och ögonen tittar konstant neråt.

                Så för att få en lycklig arowana så behöver man ett stort akvarium bra filtrering och nyttig mat till den. det behövs också som sagt bra täckglas.

                Mvh
                David

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Jag tycker inte täckglas är någon förutsättning för en lycklig arowana. Det bör vara ett fritt hopputrymme istället, det kan jag tänka ger en lycklig arowana.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • mr_loffe
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 76

                    #10
                    Minst 3 meter långt en meter djupt och två meter högt (varav hälften vattenfyllt) låter vettigt.

                    Kommentar

                    • Akvaristen
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 48

                      #11
                      Oj då skrev fel. det är skälvklart inte viktigt för en lycklig arowana men det är viktigt så att den inte hoppar ut och värst av allt dör.

                      Man kan säga att ju större ju bättre. Håller med dig mr loffe om storleken. men om man ska börja med de så behöver de inte ett så stort från början. mitt 200*75 börjar bli för litet och antagligen så bygger jag och pappa ett större åt alla mina fiskar.
                      David

                      Kommentar

                      • mr_loffe
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 76

                        #12
                        Ja precis med "små" individer får det ju bra med mindre! Men de växer väl lika snabbt som de äter? Så det måste man ha med i planeringen om man inte vill skicka dem till Amazonas.

                        Men ack så häftiga fiskar de är! Ska skaffa sådana i ett megaakvarium när jag blir "stor"

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1082

                          #13
                          Inga silver arowanor men dock röda asiater....

                          Kommentar

                          • Vomera
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 102

                            #14
                            Dom röda asiatiska är grymt vackra fiskar, ska också vara en av dom allra dyraste fiskarna i handeln. Någon som har en aning om vad man får punga ut för att lägga vantarna på ett ex ?

                            Kommentar

                            • Leopoldi
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1082

                              #15
                              7000 pix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...