Arowana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

    du ja va på globefish i veckan, de har två silvers i vettig storlek. typ 25-30cm. tror att de som kommer från simontorp e lite för små (12-13cm), blir nog bara snacks.
    Ok, låter som att det är dax för en tripp till stora staden och kolla in exemplaren! Globefish har av någon konstig anledning ofta det man letar efter
    Anders L

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #32
      citat:Akvaristen - tips för "ögonträning":

      Sometimes arowana have a budging eye problem. To prevent this let a small colored ping pong ball float in your tank. The arowana will love it.
      Se bara upp så arownan inte sätter ping pong-bollen i halsen .

      Anli: Lycka till. Det är en häftig fisk. Hade jag hadt ett större kar hade jag kanske skaffat en jag också.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #33
        Tja 900 räcker ett par år antar jag, under tiden får man väl se till att få ändan ur vagnen och bygga det där 4-5 kbm karet i garaget

        (redtail, pacu, umbriferum, dovii... smaskens det skulle vara, i med alla hopplöst för stora fiskar)
        Anders L

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #34
          Kan man ha en silverarowana i dammen sommartid tro?
          När det är hyfsat varmt vill säga. Det vore ju kul att se den glida runt i ytan... lite coolare än guldfiskarna[:p]
          Bör väl inte vara så svår att håva in innan hösten.
          Sen är det där med hoppandet... den kanske ligger död på gräsmattan rätt var det är! Kanske inte så smart ändå.
          Anders L

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #35
            sannolikheten för att du har en arowana på gräsmattan är nog ganska hög.

            iofs har arowanorna på aquaria inte hoppat till sin död nånsin såvitt jag vet, men det är lite mera skyddat än runt din damm.
            fish r friend

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #36
              ...och i Sydamerika så har jag inte hört om att de tar sina liv i skockar genom att panikartat kasta sig upp på stränderna... Snackade med farsan, som under 50- och 60-talet var sjöman (kock) och då var en del i SA och uppe i flodsystemen, han skrattade när frågade om han sett många arowanor på stränderna... Om du har sluttande "strandlinje" så är det nog ingen fara...[8D]
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Vomera
                Användare
                • juni 2004
                • 102

                #37
                Jag tror det kan vara en kass idé att stoppa ner en Arowana i samma kar som en Trimac, slutar troligen med att Arowanan är i dåligt skick.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #38
                  Rickard: arowanor hoppar dock ut ur dammar då å då, tex i thailand där det är vanligt med arowanor i dammar på tomten. och anli har inga sluttande stränder i sin lilla damm.

                  Vomera: han får göra som japanerna, de operar bort tänderna på sina flowerhorns så de kan gå tillsammans med deras dyra arowanor.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #39
                    Jaha... vi skippar väl dammexperimentet då
                    Lilltrisse-trimac är jag inte så orolig för, en mycket flegmatisk och förhållandevis snäll firre. Kan iofs bli problems om jag stoppar tre mindre trimac-honor! Får grunna vidare på detta.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 476

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                      Rickard: arowanor hoppar dock ut ur dammar då å då, tex i thailand där det är vanligt med arowanor i dammar på tomten. och anli har inga sluttande stränder i sin lilla damm.
                      Tjenare vad coolt att du har sån råkoll på Thailändska dammodlare! Inte illa! Kan du inte lägga upp en länk eller ge annan källa till det du säger så jag kan läsa på lite. Man känner sig heldum ju! Tack på förhand! [)]
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • april 2002
                        • 516

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                        iofs har arowanorna på aquaria inte hoppat till sin död nånsin såvitt jag vet, men det är lite mera skyddat än runt din damm.
                        Stora arowanor behöver djupare vatten än vad dammen i Aquaria är för att kunna hoppa .
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #42
                          Behöver de verkligen ta speciellt mycket fart för att hoppa? Ni som såg "The flooded forest" på Discovery/Animal planet såg säkert de hyffsat välvuxna arrowanorna som hoppade upp i grenverket för att plocka insekter. De formade sig i S-form strax under ytan och kom lätt en meter ovanför ytan.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • salo
                            Användare
                            • april 2002
                            • 314

                            #43
                            För er som vill kolla in lite större (i alla fall uppåt metern sist jag var där vilket nog är ett drygt år sedan) Arrowanor rekommenderar jag Universeum i Göteborg. De har ett gäng stora rackare längst ner i "regnskogen" som går tillsammans med bla ett stim stora Pacus.
                            540 (180x60x50) under uppbyggnad
                            30L Nano under planering
                            Drömmer om ett Nanorev

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #44
                              Rickard: nej, dammODLARE har jag absolut ingen koll på, det jag hänvisar till är privatpersoner som håller arowanor, bengäddor och arapaima i dammar på sina tomter. det anses ge lycka att ha stora fiskar runt huset.

                              pleco: nej, arowanorna på aquaria hoppar så glatt efter mat, så det påståendet kan jag inte ta seriöst.

                              fish r friend

                              Kommentar

                              • Ricard
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 476

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                                Rickard: nej, dammODLARE har jag absolut ingen koll på, det jag hänvisar till är privatpersoner som håller arowanor, bengäddor och arapaima i dammar på sina tomter. det anses ge lycka att ha stora fiskar runt huset.
                                Än en gång Daniel, ange länk så jag kan läsa själv. Jag har respekt för dig och ditt kunnande men utan ngn referens/källa så blir det bara en åsikt som du lägger fram och då kan jag å min sida säga att du har fel. Ingen kritik mot dig men det vore jätttespännande läsning om du hade länkar om hur folk har sina dammar med stora fiskar. Du måste ju ha fått den informationen ngn stans ifrån, eller hur..? []
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...