Bygga jätteakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

Nej tänkte mer, om det mot förmodan, börjar sippra ut lite vatten. Att få plywooden fuktig känns farligare än om betongen blir det. Samma sak med lättbetongen. Tar ju inte heller direkt skada av vattnet.

Inte för att jag hade byggt ett sådant kar utan en riktig golvbrunn i närheten men ändå.
    MVH

/ Richard
    http://www.ornemark.com

Kommentar

• MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

Roccster> Mja, mjo, men det är betydligt mer omständigt att gjuta cement för att den ska bli vattentät. Man måste ha 25cm tjocka väggar och vibrera den för att det ska bli helt tätt. Och så måste det armeras och det måste härda i en månad ungefär. Jag tror ändå att det är smidigare och bättre att sätta reglar på baksidan, undersidan och kanterna, sedan skruva plywoodskivor i dem, så skruvarna hamnar innuti karet alltså. Man förborrar och fyller upp borrhålen med silicon innan man drar i skruvarna, sedan lägga på flera lager med glasfiber, måla och sist klarlacka med någon sorts tvåkomplonentslack.

Ser man bara till att göra jobbet med reglarna ordentligt så tycker jag inte att det ska behöva trycka ut sidorna och bågna alls.

Att mura med lättbetong tror jag inte på, i alla fall skulle jag aldrig våga göra det själv. iofs så skulle jag redan ha halva jobbet klart. Jag tror källarväggarna är murade i någon sorts lättbetong så.

Betong kan man heller aldrig vad jag förstår få helt tätt, den andas hela tiden och den ständiga vattengenomströmningen kommer förr eller senare att göra den porös. I så fall måste man nog klä även insidan av ett betongkar med glasfiber eller lacka många gånger med ett rejält lack, och då tycker jag man lika gärna kan köra på plywood. För OM jag skulle vilja riva det någon gång så står jag hellre med stämjärn och knackar fram skruvar från några lager glasfiber än att jag står med spett och slägga och knackar armerad betong! Det fick jag göra på jobbet för något år sedan när vi skulle riva en vägg och det var INTE kul! Dessutom tror jag att lösningen med reglar mellan källarväggen och akvarieväggen ger en bättre ventilation för fukten som kommer in utifrån, så slipper jag få mögel däremellan.

Anli> Det är ju drömmarna eller snarare drömmarna om att förverkliga drömmarna som är det roligaste med den här hobbyn!

Det jag inte riktigt vet är hur jag ska fästa glaset. Jag har haft lite funderingar på att göra två ramar i rostfritt där jag borrar och gängar en massa hål i den ena och sen klämmer fast glaset med bultar mellan dessa, men det kommer ju att bli jättenoga med att ytorna blir supersläta i så fall.. Så tips emottages tacksamt. Jag vill ha precis allt klart för mig innan jag sätter igång.

Och så var det det där med uppvärmningen. Det är ju helt klart at det blir djäkligt knivigt att hålla bra temperatur med ett vedeldat system. :-) Men det bör ju GÅ! Det funkar ju i ett vanligt run med luft, så det borde ju fungera i ett akvarium också. GRejen är ju att man får ställa termostaten så pass lågt att det aldrig kan bli för varmt i karet, utan man bara har den vattenburna värmen som grundvärme och värmer dom sista fem graderna med termostatstyrda doppvärmare eller något liknande. Kanske en elektrisk golvvärmeslinga.

Men om jag byter uppvärmning till bergvärme skulle det nog fungera att värma både kåk och akvarium på det viset, det har jag dock långt ifrån råd med i dagsläget.

En govbrunn, som roccster säger, skulle allt kännas väldigt betryggande att ha. Avlopp har jag ju i rummet bredvid så egentligen borde det inte vara omöjligt att dra ett rör och göra en brunn till i nästa rum. Jag ska kolla upp det. Sen får man väl sätta dit en rejäl tröskel och försöka komma ihåg att ha dörren stängd när man inte är hemma.

Tack för alla svar, jag blir verkligen jättesugen på att sätta igång, men jag tror jag måste vänta, i alla fall tills det är klart med vattenskadan.

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

Sätt en luftspalt mellan akvarieväggen och källarväggen så slipper du mögel. I utrymmet mellan reglarna skulle jag nog sätta frigolit - då får du bra isolering och betydligt lägre kostnader för uppvärmning av karet.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• MickeA
          Användare
          • June 2003
          • 456

Yep, precis så jag hade tänkt, Antingen frigolit eller gullfiber, men jag skulle tro frigolit är lite trevligare och mer lätthanterligt. Efevtuellt sätta ett par fläktar under karet också så det blir rejält drag under-bakom-upp, jag har redan lite fuktproblem i källaren sommartid så det är lika bra. Jag vill i alla fall i längsta möjliga mån undvika att göra fuktfällor där fukten blir kvar. Speciellt inte bakom ett akvarium som väger 3-4 ton.

Kommentar

• jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

Micke, problemet med uppvärmningen är nog inte att få en termostat som styrs rätt, det går att fixa, utan att du komemr att köra väldigt varmt vatten genom akvariet i korta perioder istället. Utan en shunt kommer du ju att alltid köra in samma temperatur på vattnet som du har i övriga värmesystemet, och beroende på vilket system du har så kan det variera från +55 - +80oC. Vore synd att grilla nån fisk som står nära botten menar jag, har du en shunt kan du själv välja vilken temperatur som skall vara max på det vattnet du kör genom akvariet.
            http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

Jag tror fiskarna har självbevarelsedrift nog att simma bort från sådant som är för varmt. Om man nuddar en 300W doppvärmare med fingrarna när den är i full gång så är det rätt bra värme i den, men jag har inte hört talas om fiskar som skadats av doppvärmare (mer än någon som klämdes fast och blev grillad)

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

Kan inte ett jota om akvariebyggen MEN skulle def. satsa på ett likande system som man använder för golvvärme för "grundvärmen"!
                Faktiskt inte speciellt dyrt att ha i drift heller (har mätt själv under 12 månader) och komplettera med doppvärmare!

Problemet är väl bara att du inte kan "gjuta" in det...det är väl därför många shar fått problem, när golvvärmen installerats under "tätskiktet" som gjort att det spricker.....vet inte hur den installationen skulle se ut isåfall, men kan inte teoretiskt tänka mig något bättre!!

Vänligen Deathdealer - en novis på att bygga stora kar...ja ALLA typer av egenbyggda kar *asg*!
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• MickeA
                  Användare
                  • June 2003
                  • 456

jowa> Jag tror nog 15-90 grader är mer rätt för mitt system. Det blir ganska kallt här om man inte eldar på vintern. Men som fredrikr säger så tror jag nog fiskarna begriper det själva.. Eller hur dom då gör. Mina ancistrus sitter i alla fall på doppvärmaren ibland när den går för fullt. Så kanske dom inte märker det ens.

Jag tänkte igår kväll när jag låg och skulle sova om det inte gick att lägga värmeslingorna på botten under en eller flera plexiglasskivor sen lägger man bara gruset ovanpå. Men då blir bekymret att jag nog inte kan ha så tjock sandbotten som jag hade tänkt. Jag skulle vilja ha så mycket bottensubstrat att mina oscars kan få böka runt helt fritt utan att gräva fram bottenplatten. Men det kanske är omöjligt.

Funderade också på om man skulle bygga någon sorts konstgjorda stenar med inbyggda värmeslingor. Det borde gå att göra hyfsat snyggt, sen gömmer man dom bakom andra riktiga stenar så kanske det smälter in och inte ser konstgjort ut.

Oooh! Nu är det bråttom till jobbet! Får skriva mer när jag kommer hem.

Kommentar

• jowa
                    Användare
                    • February 2004
                    • 194

Ja, det nog vara som ni säger att fiskarna har tillräckligt med självbevarelsedrift att simma bort från värmekällan. Men som Deathdealer säger så finns det färdiga paket man använder vid installation av golvvärme. Tänk på att både rör och materialet kring rören expanderar vid höga temperaturer och kanske kan orsaka sprickor i bygget i längden. Kan vara värt att tänka på iaf.
                    http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• WaterBoy
                      Användare
                      • November 2004
                      • 39

Genom mitt jobb har jag kommit i kontakt med en herreman som gjutit ett 3000L kar, ovalt till formen med ett 18mm glas i framsidan. Han har en massa roliga och otroliga lösningar, bl.a har han en slinga i bottengruset genom vilken han kör vatten från fjärrvärmenätet och har endast en justerbar ventil på utgången. Så genom att strypa genomströmningen justerar han värmen i karet. Insidan av betongen har han målat med nåt slag av glasfiberfärg. Framrutan är endast fast med silikon i en ram av rostfritt stål som är fastgjuten i betongen.
                      Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

Kommentar

• WaterBoy
                        Användare
                        • November 2004
                        • 39

...för övrigt har hans kar varit igång i ca 10 år helt utan överraskningar

Kommentar

• MickeA
                          Användare
                          • June 2003
                          • 456

Jag skulle tro man kan lägga värmeslingan löst på botten och sen lägga någon tunn skiva eller någon sorts nät över innan man fyller i grus och sten. Kanske rent av en rostfri plåt skulle fungera, då borde det bli nog med utrymme för att slingan ska kunna expandera åt alla håll, samtidigt får man bra genomströmning runt den så och kan kanske pumpa upp varmvattnet genom några utloppsventiler eller vad man ska kalla det. Då får man i princip ett bottenfilter utan filtereffekt som ger eventuella växter varmt om fötterna utan att det blir dragigt och utan att en massa effekt stannar kvar i gruset. Jag hade ju som sagt velat ha ganska tjockt bottensubstrat.

Jag talade med min far idag, han hade lite andra lösningar som han funderade på. Att man skulle bygga av reglar, sedan vanliga plankor och sist längst in vanlig tunn plywood som man klär med våtrumsmatta och svetsar skarvarna i hörnen. På det viset kan man ju få i stort sett vilket mönster man vill på väggarna. Jag tyckte ju tom jag läste i senaste ciklidbladet om någon som satt matta i sitt kar.

Hursomhelst lät det som en väldigt billig lösning. Tankar kring detta?

Kommentar

• WaterBoy
                            Användare
                            • November 2004
                            • 39

Om du har tänkt gjuta i betong behöver du iaf inte bekymra dej över att slingan expanderar och således ställer till med bekymmer. Men ingenting tvingar ju dej att gjuta in slingan heller... Varför inte bara fästa slingan i bottnet och ordentligt med grus ovanpå. Ett litet trick kunde vara att först fylla med ordentligt grovt grus som inte dina oscars kan flytta på och sedan fylla på med finare grus om du så önskar.
                            Knepen är många och trixen ännu fler

Kommentar

• MickeA
                              Användare
                              • June 2003
                              • 456

Waterboy> Hehe, det är verkligen sant.

Men betong har jag redan helt slagit ifrån mig. Nu är det plywood+glasfiber eller plankor+plywood+våtrumstapet som är det jag grunnar på. I övrigt känns det nästan som det mesta är ganska klart. Sen kommer det ju att komma upp en miljon problem när man väl börjar bygga, men det är saker man får tackla när man väl är där.

Kommentar

• medgix
                                Användare
                                • September 2004
                                • 242

Jag hade ett 400 liters akvarium som var byggt av plywood... Insidan var endast målad med 2 komponent. Våtrumstapet låter både dyrt, drygt och onödigt tycker jag... kanske har fel?

Kommentar

Arbetssätt...