Bygga jätteakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Bygga jätteakvarium

    Finns här någon som har erfarenhet av att bygga ett akvarium modell större? Alltså runt 3000 liter eller mer.

    Det är så att vå av mina akvarier, ett på 500 liter och ett på 450 liter började läcka inom tre dagar. Det är ganska sjukt, jag har haft akvarium sen 82 och bara varit med om läckage en enda gång förut och nu händer det två gånger på en vecka.

    Hur som helst så hade jag ändå tänkt dels byta ut 500-literskaret mot ett större, dels hade jag tänkt befolka om det andra karet och låta dom fiskarna gå i ett magaakvarium i källaren.

    Nu blev det lite akut när bägge karen havererade samtidigt så jag måste nog snarast påbörja mina byggen.

    Så, om någon har tips och ideer så tar jag gärna emot dem. Som jag ser det finns det egentligen bara två alternativ om man ska bygga ett jättekar. Antingen cement eller plywood. Jag är kraftigt i valet och kvalet. Betong har ju fördelen att man kan gjuta in slangar och prylar mycket bättre och göra snyggare uppbyggnad plus att det förmodligen är enklare och kanske rent av billigare i slutändan mot att beställa färdigsågade plywoodskivor med superprecision. Plywood är ju å andra sidan bättre om jag skulle vilja montera ner karet någon gång, t.ex. om jag får för mig att flytta härifrån.

    Så ja.. jag vet inte... Skulle vilja ha någon att bolla ideer med.


  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    men plywood borde ju inte vara så mycket lättare att montera ner.. jag menar det e ju bara att ta en fet jävla slägga och banka sönder betongen!!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #3
      Jovars, men det går ju faktiskt i så fall att montera ihop ett plywoodkar igen. Och att banka sönder 15-20 cm tjocka armerade betongväggar är nog inte så enkelt...

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Jag skulle nog i första hand utgå från storleken som jag kan få plywoodskivor i när jag väljer dimension på karet - Då får man minimalt antal fogar (vilka är både arbetskrävande och ger läckagerisk), och minst tre av sidorna är kapade på fabriken - bättre än så blir det inte.

        På nästan valfritt byggvaruhus som säljer plywood kan man för övrigt få den tillkapad till en kostnad av några tior per snitt. Det blir inga pengar alls i det stora sammanhanget. Och talar du om för dem hur noga det är att få exakta snitt och varför, så lär de antingen göra snitten så bra som behövs eller säga att de inte har rätt utrustning för jobbet - de vill inte ha tillbaka uppkapade skivor för att de gjort för dåliga kapningar. Jag har i alla fall fått mycket snygga och exakta kapningar när jag behövt det.

        En vanlig dimension för plywood är ca 240 x 120 cm. Det skulle kunna ge ett trevligt kar på t ex 240 x 120 x 100 = 2880 liter.

        Det finns även plywood i 240 x 60 cm. Genom att kombinera kan man t ex göra ett kar på 240 x 200 x 60 cm = 2880 liter. Det vore ju rena drömmen för t ex Malawi eller Tanganyika, men ingen ciklidgrupp skulle väl egentligen ta sig illa ut i en sådan burk. Har du bara 60cm i höjd, och sätter in 12mm glas, så kommer du skapligt billigt undan och får ändå ett både stort och säkert kar.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Här finns för övrigt en artikel om att bygga ett stort kar i Plywood:



          Reglarna på baksidan ger förstås en massa trygghet. Om man tänker efter före borde man kunna göra karet någorlunda demonterbart.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #6
            fredrikr-> grym artikel du jagade rätt på .
            nu när denna tråd ändå är uppe så kan man passa på att fråga:
            Någon har en aning om hur man billigast bygger ett 1000liters akvarium, och eventuellt vet var det kan finnas eller själv har en ritning på ett sådant?
            Har ingen större betydelse hur det ser ut, utan mer funktionellt... Det estetiska är något man kan fixa till i ett senare skede.
            MickeA-> Kan inte du följa upp bygget med kamera, prisuppgifter osv? hade varit kul att se/läsa om när du är klar. Är grymt nyfiken!

            Kommentar

            • Morellen
              Användare
              • december 2003
              • 84

              #7
              Hur löser man det med uppvärmning och så?
              Har varit inne på att bygga ett stort akvarium efter flytt men undrar hur man tacklar all kondens som ett sådant borde ge upphov till.
              Och vad har försäkringsbolagen för åsikter?

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                medgix: Den har varit uppe på forumet förut, det gällde bara att Googla reda på den igen. Den är i alla fall ganska informativ och detaljerad. Sedan tycker jag det verkar knasigt att bygga ett hajakvarium som bara är 260cm långt - det dubbla hade kanske varit någorlunda vettigt.

                Morellen: Uppvärmningen sköter man nog bäst genom att höja värmen i rummet. Att värma en sådan vattenvolym med vanliga doppvärmare är väl egentligen inte särskilt svårt, bara dyrt. 10st värmare på 300W styck borde göra jobbet.

                Kondensproblemet behandlas på flera ställen i artikeln ovan.

                Vissa försäkringsbolag har begränsningar på hur stora akvarier som täcks av hemförsäkringen. Man ska nog kolla med sitt eget bolag innan man sätter igång.

                Om du nu bygger ett jättekar så kan vi kanske få en artikelserie i Ciklidbladet och/eller på webben?

                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Sven W
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 157

                  #9
                  Här är en artikel om stora plywood burkar: http://www.malawicichlidhomepage.com...lywoodtank.htm

                  Missa inte att trycka på Back och Next knapparna.
                  /Sven

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    #10
                    Jag gick till vårat lokala byggvaruhus här i Malung på väg hem från jobbet idag och dom hade aldrig hört talas om vattenfast marinplywood, inte heller fanns det något i deras kataloger, men killen jag pratade med betvivlade inte alls att det existerade sådan plywood. Jag får väl åka på något större byggvaruhus i någon grannkommun och höra mig för istället, För det verkar ju trotts allt vara plywood som är modellen att gå på.

                    Väldigt bra artikel du letade reda på Fredrikr, jag har bara skummat igenom den lite ytligt, men jag ska ta mig tid att lusläsa den senare. Intressant att han klär insidan med glasfiber, det hade jag faktiskt inte en tanke på att man kunde göra, i så fall borde det ju duga med vilken plywood som helst nästan. och det kan inte vara lika noga att skarvarna mellan skivorna blir helt sopsläta. Dock blir det nog en aning fulare, men det kan man ju säkert fixa med att helt enkelt gömma större delen av väggarna med rötter som man sågar släta och klistrar fast samt bygger upp med stenar och grejer.

                    Intressant också att använda akryl istället för glas. Jag har inte en susning om vad vare sig glas eller akryl kostar, men jag antar att det måste vara ganska tjockt och därför blir ganska dyrt. Jag hade ju tänkt mig runt 300x100x100 cm lite beroende på vad skivorna finns i för färdiga dimensioner så 280x120x100 (LxBxH) tycker jag verkar vettigt. det kommer förvisso att ta upp nästan halva rummet, men vad gör väl det. Bara jag får plats med en soffa och ett litet bord så är det okej.

                    Avdunstningen har jag funderat en del på, men jag tror inte det ska vara något jätteproblem. JAg bygger ju som skåpluckor ända upp till taket ovanför karet, sen får mi far som är gammal numera pensionerad golvläggare med specialinriktning på våtrum klä in hela den delen som hamnar direkt ovanför karet, där det blir mest stänk från filterreturvattnet och så passar det sig så bra att jag har en ventil uppe vid taket där jag helt enkelt sätter in en PAX-fläkt som får gå mer eller mindre konstant och suga ut avdunstningen.

                    Hur man gör med uppvärningen för att göra det så billigt som möjligt har jag ingen aning om. :-/ På sommaren går det ju ganska bra, för då är det ju varmt ändå så temperaturen behöver inte upp så många grader, men på vintern blir det värre. Jag har faktiskt funderat lite på att lägga värmeslingor i botten som jag kopplar på resten av uppvärmningen här i kåken. Jag har ju vattenburen värme och vedeldad panna, men det blir ju lite svårt att hålla jämn temperatur på det viset. Fast det får man ju lösa med att sätta in en massa vanliga doppvärmare som slår till när temperaturen sjunker för mycket.

                    Filtreringen har jag också mycket vilda ideer på. Smartast vore nog att ha ett avloppssystem under karet, med flera utsug på olika ställen, både så man får ytavrinning och bottensug, som i sin tur mynnar i en och samma "huvudstam" där jag leder vattnet nere vid golvet rakt genom väggen och rakt genom min bastu och genom nästa vägg in i tvättstugan där jag bygger mig någon sorts jättefilteranläggning. Det är faktiskt nästan den delen av bygget jag set fram emot mest. Det är kul att bygga filter. :-) efterssom jag har vatten och golvbrunn där så skulle man kanske kunna hitta på nåt system för kontinuerligt vattenbyte också, men det är en senare historia.


                    Angående dokumentation så ska jag, om det nu blir av, naturligtvis göra mitt bästa för att skriva ner och fotografera. Jgg hoppas verkligen att budgeten kommer att tillåta ett sånt bygge, för i så fall BLIR det av! Jag har drömt om ett sånt akvarium i tio år och nu är det av nöden att bygga ett!

                    Äd det någon som har ett någorlunda hum om vad glas eller akryl i dom dimensionerna kostar? Jag antar att det blir den procentuellt dyraste biten av det hela? Om man sedan kan använda vanlig plywood som man har till gjutformar och sedan klä med glasfiber så finns det kanske någon krona att spara där med. Om jag inte missminner mig så håller min fasters karl på, eller har hållit på, med glasfiber. Men han kanske har gått i pension han med.

                    Men tack för alla svar! Det har faktiskt redan klarnat en hel del. Speciellt tack för dom bägge artiklarna ni har grävt fram.

                    Kommentar

                    • MickeA
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 456

                      #11
                      Men usch! Efter att ha kollat in den här norskens hemmabygge på http://discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm blir jag ju riktigt sugen på att gjuta ändå. Sabla läcker när det grönskar både över och under vattnet sådär.

                      Men det går ju att fixa med plywood också om man fipplar lite, kanske ha glasluckor ovanför karet istället för trä, för jag tror ju ändå att det måste vara instängt för avdunstningens skull, så det inte blir tropisk luftfuktighet i hela huset. Nåväl, det tål att tänkas på.

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Micke: Jag hade nog gått på gjutningen. Det är ju inte som om man flyttar runt ett sådant kar hur som helst ändå. Känns mycket stabilare med betong som man vet inte kan expandera på samma sätt som trä kan.

                        Kanske kan man mura med lättbetong istället för att gjuta rätt av? En ram av lättbetong som man sedan putsar för att avslutningsvis gå över med någon plast?

                        När det gäller fukten är det väl bara att se till att utrymmet blir ordentligt ventilerat? Finns ju jättebra ventiler som inte kostar skjortan. Kanske behövs en mer aktiv ventilation men det l'r nog inte vara ett stort problem.

                        Norskens hemmabygge är riktigt inspirerande. Jag gillar hans filterlösning och sättet som han, med växter etc, tar karet utanför karet. Blir mer som en helhetslösning.

                        Jag hoppas verkligen du gör slag i saken. Hade varit så jäkla roligt att få se lite bilder allt eftersom.
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • jowa
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 194

                          #13
                          Jag skulle tänka till både en och två gånger innan jag kopplade in en vedeldad värmekrets till ett akvarium. Med tanke på vilken temperatur du troligen kör ut på värmekretsen under vintern måste du ha någon slags shunt med styrventil, maxbegränsning och temperaturgivare i akvariet för att inte koka fiskarna. Men ingenting är omöjligt, lite styrutrustning och rördragning sen är du ju hemma. Kan bli en väldigt billig lösning i längden (om du har billig ved)även om den säkert kostar sina 1000-lappar att genomföra.

                          Häftigt projekt annars, man blir ju inte lite sugen på att skaffa sig en källare och sätta igång
                          http://hem.bredband.net/aquascene

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            "Kanske kan man mura med lättbetong istället för att gjuta rätt av? En ram av lättbetong som man sedan putsar för att avslutningsvis gå över med någon plast?"
                            - Ja, precis! Kan inte det funka? Bör bli billigare och mindre krav på precision möjligtvis.
                            Funderar på om det inte vore möjligt att få till nåt sånt i garaget.
                            Hade tänkt mig 5-6 meter långt, och 1 meter djupt... höjd kanske en meter eller mindre beroende på vad man nu får tag på för glas (3-4 sektioner). Detta är önske/fantasi-stadiet än så länge .. men man lever ju på drömmar.
                            Då skulle man kunna hålla umbriferum... mums!
                            Anders L

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 985

                              #15
                              Roccster skrev:

                              citat:Känns mycket stabilare med betong som man vet inte kan expandera på samma sätt som trä kan.
                              Betong expanderar av värme, men det var kanske inte det du tänkte på?
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...